طراحی باغ و فضای سبز

محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز

محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز

محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز
یکی از شاخصه های بالا بردن ارزش یک ویلا زیباسازی آن است. روح انسان همواره در جستجوی زیبایی است. در این مقاله از ایرانادکور به بررسی اصول محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز میپردازیم با ما همراه باشید.

یکی از شاخصه های بالا بردن ارزش یک ویلا زیباسازی آن است. روح انسان همواره در جستجوی زیبایی است. در این مقاله از ایرانادکور به بررسی اصول محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز میپردازیم با ما همراه باشید.

آبنما در شیراز

اجرای آبنما در شیراز

در محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز، آبنما حرف اول را میزند.  آبنما از فواره و آب متحرکی تشکیل شده که علاوه بر ایجاد جلوه ای زیبا در محیط و ایجاد تعادل در اتمسفر پیرامون، می تواند با موسیقی دلنشین جریان آب آرامشی غیر قابل وصف به فضا می بخشد .

در زندگی شهری و مدرن امروزی که بافت های نرم طبیعی همچون فضاهای سبز، آبشار ها و… جای خود را به بافت های سختی همچون برج های سر به فلک کشیده داده اند می توانیم با شبیه سازی عناصر طبیعی مانند آبنما و فضاهای سبز مقداری از نیاز روحی و روانی انسان ها به طبیعت را جبران کرد.

بیشتر بخوانید : 

اجرای محوطه سازی باغ در شیراز

انواع آبنما

آبنمای سنگی

آبنما سنگی که به نام ابنما ویلایی نیز شناخته می شود در حیاط ویلا ها و باغ ها ساخته می شود. به خاطرشباهت شرایط ایجاد شده در این آبنما با محیط طبیعی از جذابیت مقبولی برخوردار است. در طراحی این نوع اب نما همانطور که از نامش پیداست از سنگ های مختلفی در اندازه های گوناگون که اغلب از جنس پوکه معدنی هستند استفاده می شود.

آبنمای پرده ای

محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز را می خوانید ، ظاهری مدرن و امروزی دارد در این نوع آبنما آب به صورت پرده ای به داخل استخر سرازیر می گردد. این نوع آبنما به خاطر ظاهر مدرنش این روزها بسیار زیاد در ویلاهای نما مدرن استفاده می شود.

آبنمای صخره ای

این نوع آب نما با اسامی مختلفی همچون آبشاری و باغی نیز نامیده می شود، چرا که طراحی و ساخت این نوع آب نما بسیار شبیه به آبشارهای صخره ای طبیعی است. این نوع از ابنما هیچ گونه ریزش و پاششی به بیرون ندارد و علاوه بر محیط های خارجی در طراحی محیط های داخلی همچون طراحی پاسیو و طراحی رستوران نیز قابل استفاده است.

برکه مصنوعی

اجرای این نوع آبنما پیچیده تر و پرهزینه تر از سایر انواع آن است. در ساخت آن ابتدا طراحی صورت می گیرد و بعد از گود برداری اجرا می گردد. معمولا در فضاهای بزرگتر اجرا میشود. خلاقیت در طراحی آن نقش مهمی ایفا کرده و حقیقتا میتواند روح انسان را به دل طبیعت سوق دهد.

دیوار سبز

گرین وال همانطور که از اسم آن مشخص است. دیواری پوشیده از گیاه است که به نوبه خود از لحاظ زیبایی شناختی بسیار جذاب است.

سه مثال برای گیاهان مناسب این کار

  • سرخس لانه پرنده ای
  • پوتوس طلایی
  • عروس چمن (هلکسین)

بهترین انتخاب برای نوع گیاه، گیاهان بومی و همچنین مقاوم در مقابل خشکسالی می باشد. دیوار سبز را میتوان به گونه ای با آبنمای دیواری اجین نمود که زیبایی آن را دو چندان میکند.

بیشتر بخوانید : 

ایده هایی برای محوطه سازی باغ

آلاچیق در شیراز

آلاچیق در شیراز

آلاچیق را میتوان با سبک سنتی یا مدرن ساخت. فلسفه ساخت آلاچیق به احساس نیاز به ایجاد محوطه ای برای جمع شدن خانواده کنار یکدیگر در فضای باز بر می گردد.

اگر به دنبال محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز با ما در ایرانادکور در تماس باشید.

طراحی سقف در ساخت آلاچیق اهمیت فراوانی دارد. در ساخت به سبک سنتی میتوان از سقف چوبی استفاده کرد. یک نمونه خلاقانه در ایجاد سقف، سقف پارچه ای میباشد که در آن خودمان باز یا بسته بودن سقف را انتخاب میکنیم. استفاده از آلمینیوم دارای مزایای منحصر به فردی میباشد. این متریال به علت کم بودن وزن، مقاومت زیاد ودوام خوب بسیار مناسب است.

آلاچیق مدرن به نوعی از این محصول میگویند که ترکیبی از طراحی جدید و قدیم و ترکیب متنوع مصالح به کار رفته در آن باشد این موارد باعث خلق بنایی با طرح و متریال های متفاوت و زیبا میشود که در اصطلاح به آن آلاچیق مدرن میگویند. امروزه با استفاده از فلز و یا ترکیبی از فلز و چوب آلاچیق های مدرنی ساخته می شود که جلوه بی نظیری دارند. در این دسته طراحی صندلی ها و سقف با مدل های دیگر متفاوت می باشد. در مناطق سردسیر دیواره ها به صورت بسته( از چوب و شیشه) طراحی می شوند که جلوه خاصی دارد.

بیشتر بخوانید : 

طراحی استخر و محوطه سازی

استخر در شیراز

استخر در شیراز

استخر نیز مانند سایر المان های محوطه سازی نیاز به طراحی دارد. در طراحی یک استخر باید ساختمان و محوطه بیرون را بررسی نمود و تصمیم گرفت که از استخر داخلی یا خارجی استفاده کرد.

همچنین در مورد سیستم تصفیه با توجه به شرایط مالی باید تصمیم مناسب گرفته شود.

محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز را به ما بسپارید تا بهترین استخر را برایتان طراحی کنیم.

زمانیکه برای اجرای ایده‌های طراحی استخر ویلا اقدام می‌کنید به دنبال طرح‌هایی هستید که هم زیبا و جذاب باشد و هم بتواند احساس آرامش در شما به وجود آورد. با شنا کردن در ساعتی از روز، تمام نگرانی‌ها و استرس شما از بین خواهد رفت. از طرفی دیگر، ساخت استخر ویلا یک عنصر مهم در زیباسازی ساختمان محسوب می‌شود. هرچه طراحی استخر ویلا خلاقانه و زیبا‌تر باشد به مفهوم آن است که محوطه سازی به دقت و طبق اصول انجام شده است.

:بیشتر بخوانید 

مراحل اجرای محوطه سازی

ممکن است در طراحی ویلای استخردار و محوطه سازی اطراف استخر، هزینه‌های زیادی صرف‌شود، اما در نهایت ارزشش را خواهد داشت.

مراحل ساخت ویلا شامل طراحی خاکبرداری، بتن ریزی، قالب گیری، ارماتور بندی وعایق بندی می باشد.

بر اساس بودجه مالی خود، نمونه کارهای پیمانکار و ایده‌هایی که در نظر دارید می‌توانید استخر ویلای خود را طراحی کنید. ممکن است استخرهای بتنی یا استخرهای ساخته شده از مواد مقاوم رزینی در نظر داشته باشید؛ اگر می‌خواهید استخر شما در طولانی مدت، ثبات و پایداری خود را حفظ کند، حتماً باید استخرهای بتنی سفارش دهید. ساخت این استخر به زمان زیادی نیاز دارد.

در طراحی استخر ویلا استفاده از انواع کاشی‌ها، سرامیک‌ها و سنگ‌های ساختمانی در رنگ‌ها و ابعاد مختلف می‌تواند ایده‌های جذاب محوطه سازی استخر ویلا را به مرحله عمل نزدیک کند.

زمانیکه برای طراحی استخر ویلا برنامه‌ریزی می‌کنید می‌توانید برای محوطه سازی اطراف آن نیز برنامه‌ریزی داشته باشید. ایجاد چشمه کوچک، نرده‌های استخر، سرسره‌های بازی، وسایل بادی برای بازی کودکان و استفاده از فضای سبز، نمونه‌هایی از این ایده‌ها هستند. همچنین می‌توانید از لوازم جانبی یا همان اکسسوری برای زیباتر کردن اطراف استخر استفاده کنید. قرار دادن تخته سنگ‌های تزئینی می‌تواند فضای زیبایی را در اطراف استخر شما به وجود آورد.

یک ایده جالب و جذاب خواهد بود اگر رنگ‌های مختلف را برای طراحی استخر ویلا انتخاب کنید. شما می‌توانید کاشی و سرامیک‌ها را به صورت رنگی با یک طراحی زیبا انتخاب کنید. از طرف دیگر می‌توانید مدل استخر را نیز طراحی کنید. استخرهای مستطیل شکل، مربعی شکل، استخرهایی به شکل شش ضلعی یا پنج ضلعی منتظم و حتی استخرهایی که به شکل دایره یا بیضی هستند، هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. زیباترین ایده‌های طراحی استخر ویلا مربوط به اشکالی است که به صورت منحنی و نامنظم طراحی می‌شوند. این استخرها هم برای داخل ویلا و هم برای بیرون از ویلا مناسب هستند.

بیشتر بخوانید : 

کم هزینه ترین محوطه سازی باغ

مسیر در طراحی محوطه ویلا

محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز را با هم مرور می کنیم. مسیرهای دسترسی مناسب به ساختمان ویلا و بین اجزای مختلف محوطه باعث سهولت دسترسی و همچنین لذت بردن از پیاده روی در داخل محوطه می شود.

این مسیرها با داشتن پیچ و خم های مطلوب، حس کنجکاوی و حرکت را در افراد ایجاد می کند. تا حد امکان باید از مسیرهای بن بست اجتناب کرد. مگر در صورتیکه در انتهای مسیر، یک المان جذاب یا عملکردی مانند یک آب نما، آلاچیق و یا آتشگاه باشد.

دسترسی ماشین رو به ویلا با باغچه های نواری و درخت کاری ها در دو طرف، دلپذیر تر است اما در مسیر پیاده راهها، ظرافت و جزئیات المان ها، اهمیت بیشتری می یابند؛ چرا که سرعت کم حرکت، باعث درنگ، مکث و دقت بیشتری در افراد می شود.

محوطه سازی به نسبت وسعت فضایی و پوشش های سبز و عناصر انسان ساختی که دارد، نیازمند امکانات سازه ای و تاسیساتی ویژه ای می باشد.

در ابتدای شروع فرآیند طراحی ویلا باید زیر ساخت های مناسبی برای آنها در نظر گرفت. ایمنی و استاندارد بودن تاسیسات موجود از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

این تاسیسات شامل شبکه های آبرسانی، فاضلاب، زهکشی و همچنین بستر سازی های استخرها و آب نماها می شود. تاسیسات مربوط به روشنایی محوطه و سیستم های امنیتی نیز با توجه به ابعاد محوطه و نیازهای افراد باید با دقت طراحی و اجرا شوند.

اجرای صحیح تاسیسات از بروز مشکلات در حین بهره برداری جلوگیری به عمل می آورد. این مانع هدر رفت هزینه و زمان نیز خواهد شد.

بیشتر بخوانید : 

ایده های کم هزینه برای دکوراسیون باغ

برای محوطه سازی باغ و ویلا در شیراز با ما در ایرانادکور در تماس باشید، ما از مکان شما به رایگان بازدید می کنیم تا برترین ایده ها را به شما ارائه دهیم.

نویسنده : ص.توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه