دکوراسیون

10 روش برای زیبا سازی ستون ها

10 روش برای زیبا سازی ستون ها

10 روش برای زیبا سازی ستون ها
ستون به خودی خود یادآور شکوه و جلال و سالن های عظیم است اما گاهی در خانه ها به هر دلیلی که معمولا نقشه بد یا تعمیرات است ، ستون هایی به جا می ماند که زیبایی که ندارد هیچ باعث مزاحمت دکوری یا مزاحمت بصری هستند . ستون در واقع یک حجم اضافی در منطقه ای از خانه است که باید فکری اساسی به حال کنیم و از این تهدید ، فرصتی بسازیم برای زیبا تر شدن خانه . شاید فکر کنید ممکن نیست ، اما در این نوشتار ، ایده هایی برای زیباسازی ستون ها توسط تیم ایرانادکور بیان خواهد شد .

تاریخ مقاله : 24/05/1398

ایرانادکور ، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی ، ارائه دهنده انواع سبک های دکوراسیون داخلی خانه ، همراه همیشگی شما در ارائه بهترین ایده ها و نظرات در خصوص زیبا سازی یا رفع ایرادات خانه و محل کار شما خواهد بود . تا پایان این نوشتار همراه ما باشید .

ستون های ساختمان

ستون در خانه

در معماری ستون به دو دسته تقسیم می‌شود:

ستون اصلی

ستون تزیینی

ستون اصلی یا باربر آن ستون هایی هستند که هنگام طراحی پلان خانه مهندس مربوطه برای خانه در نظر می‌گیرد و هرگز قابل جابه جایی یا حذف نمی‌باشند.

دسته دوم  ستون‌های تزئینی یا دکوراتیو نام دارند که امروزه در بسیاری از منازل دیده می‌شود. ستون‌های دکوراتیو مجموعه‌ای از حجم‌های دکوراتیو هستند که به صورت آماده در بازار وجود دارد و می توان آن ها را تهیه کرد با انواع پوشش ها تزئین کرد و در هر جا که لازم باشد به کار برد . یا می توان آنها را در صورت عدم نیاز از خانه حذف کرد .

گاهی ستون های اصلی خانه را می توان با دید دکوراتیو نگریست و طوری آنها را تزیین کرد که هم جنبه کاربردی پیدا کنند و هم زیبایی . در ادامه به بررسی ایده هایی برای زیبا تر کردن ستون های خانه خواهیم پرداخت .

رنگ کردن ستون

اولین ، ساده ترین و ارزان ترین راه برای زیبا سازی ستون ها رنگ آمیزی آن است . رنگ به هر چیزی شخصیت و هویت می دهد . انواع رنگهای موجود در بازار را می توان بر روی ستون ها استفاده کرد . رنگ اکرولیک ، رنگ روغنی و …گاهی انواع رنگ‌ها از خودشان بافت نیز دارند و می‌توانند جلوه بسیار جذابی بر روی ستون و یا دیوار داشته باشند.

ستون رنگی

تزیین ستون با کاغذ دیواری

کاغذ دیواری هم یکی از متریال‌هایی است که به میزان قابل توجهی در صنعت معماری مورد استفاده است و شما می‌توانید از میان طرح ها و رنگ های بسیار متنوع ، مناسب با سلیقه خود انتخاب خوبی را داشته باشید. معمولا کاغذ دیواری سه بعدی برای روی ستون های بسیار مناسبند و به آن ها جلوه خاصی می دهند . اما ممکن است بخواهیم با کاغذ دیواری های رنگ خنثی ستون را کمتر جلوه دهیم . بنابراین بسته به سبک دکوراسیون خانه و تصمیم ما در خصوص ستون های می توان نوع کاغذ را تعیین کرد .

ستون شیک و کاغذ دیواری

طراحی ستون داخل منزل با کاشی

پوشاندن ستون با کاشی یا سرامیک ها خاص برای دیزاین برخی ستون ها استفاده می شود . معمولا کاشی های خیلی ریز ریز مربع شکل بیشتر مناسب ستون هاست .

کاشی ها باید از نظر رنگی کاملا با دکوراسیون هم‌خوانی داشته باشد البته کاشی‌های مربع شکل برای ستون‌های مکعبی مناسب است و برای انواع ستون گرد می‌توان از کاشی‌های قلوه ای و گرد بهره برد .

ستون های شیک و لاکچری

تزیین ستون داخل منزل با کاشی آینه‌ای

در دکوراسیون داخلی لوکس و لاکچری هستید می‌توانید از کاشی‌های بسیار ریز آینه‌ای یا آینه کاری های برق استفاده کرد . این نوع کاشی زرق و برق و درخشش را به فضای شما می دهد مخصوصا در دکوراسیونی که نورپردازی بخوبی استفاده شده است و نور به ستون می تابد آینه هاری می تواند جلوه زیبایی به محیط بدهد . انعکاس نور در این آینه‌ها معمولا مناسب سبک کلاسیک است و معمولا در سبک های دکوراسیون مدرن از آینه کاری استفاده نمی شود .

آینه کاری ستون

تزیین ستون با پوستر

برای فضاهایی که امکان آن وجود دارد که از پوستر ها استفاده کنیم ، می توانیم ازین متریال نیز بهره ببریم . مثلا برای ستونهایی که نزدیک به پاسیو هستند پوسترهای با موضوع فضای سبز و یا برای اتاق نوجوانان از پوسترهایی با موضوع مورد علاقه شان مثل عکس ستاره های سینما یا مناظر و تصاویر زیا استفاده کرد . در سالن هم پوسترهای رسمی کاربرد دارند .

پوشاندن ستون با دیوارکوب

دیوارکوب یکی از رایج ترین پوشش های استفاده شده برای ستون هاست .  دیوارکوب حالتی عادی و رسمی به ستون می دهد که پس از آن می توان ، بر روی آن از تابلو ها یا وسایل تزیینی نصب کرد . نصب بشقابهای تزیینی و قدیمی یا تابلو های عتیقه گونه بر روی ستون ها می تواند خیره کننده و دوست داشتنی باشد . دیوار کوب هم مخصوص سبک مدرن و هم سبک کلاسیک است . راهنمای خرید دیوارپوش پیشتر در همین سایت بررسی شده که می توانید برای پوشش دهی ستون ها هم از آن استفاده نمایید .

ستون های پوشیده از سنگ

سنگ همیشه با صلابت و با شکوه است . ستون های سنگی یادآور سبک های روستایی و سنتی است اما سنگ در عین حال جلوه ای رسمی هم دارد . ترکیب سنگ و چوب هم بسیار زیبا است . برای پوشش ستون ها هم می تواند از سنگ های واقعی و طبیعی و هم کاغذ دیواری های فومی سنگ نما می توان استفاده کرد .

ستون سنگی

پوشش PVC برای ستون ها

پوشش پی وی سی پوششی طلق مانند است که می تواند بر روی ستونهایی که دارای نورپردازی مخفی هستند بکار رود . تنوع پی وی سی بسیار بالاست و برای هر نوع دکوراسیونی میتوان طرحی برگزید . تمیز کردن آن بسیار آسان  است و ازین لحاظ برای مکان های تجاری مناسب است .

گچبری و گچکاری بر روی ستون

یکی از قدیمی ترین و زیباترین پوشش های ستون گچبری است که بیشتر برای سبک کلاسیک مناسب است . گچبری بر روی ستون معمولا در معماری خانه های دوبلکس کاربرد وسیعی دارد . گچبری های دستی هنرمندانه یا گچبری های از پیش ساخته که در هم جفت می شوند ، می توانند انتخابی جذاب برای ستون باشند . امروزه بخش هایی از گچبری توسط رنگ های طلایی رنگ آمیزی می شود که در زمان تابش نور ، یک شیوه تابشی و طلایی زیبایی را به خود خواهد گرفت. معمولا در بالای میانی ترین نقطه از سقف یک لوستر طلایی رنگ زیبا همرنگ با رنگ آمیزی گچ بری ها نصب خواهد شد که به یک اندازه نور را در تمام محیط پخش خواهد کرد.

ستون کچی

انواع متفاوت  گچکاری ستون ها شامل موارد زیر است :

گچکاری بر روی ستونهای گرد : که مورد استفاده در سالن های بزرگ ، لابی هتل ها و گاهی مساجد بزرگ و ویلاها  است . حتی گاهی برای سالن برگزاری عروسی از ستون های گچکاری گرد از پیش ساخته شده استفاده می کنند .

گچکاری ستون تخت : بیشتر در راهرو های بلند کاربرد دارد در کنار آینه های بزرگ دیواری ، در سالن های لوکس برای شکستن فضاهای بزرگ و به اصطلاح لخت ، بصورت مربعی کار می شود . یکی دیگر از کاربرد های آن ، پوشاندن لوله ها و سیم ها و خرابی های دیوار است . اصولا گزینه مناسبی برای پنهان کاری است .

گچکاری ستون

گچبری ستون نیم گرد:ستون نیم گرد قابل استفاده در دور آینه ها کنج دیوارها،زیر لبه ارکهای اپن اشپزخانه راهروها برای زیبایی منزل بکار میرود

گچبری ستون چند ضلعی:گچبری این نوع ستونها به صورت چهار ضلعی،شش ضلعی،هشت ضلعی انجام می شود . این نوع ستون ها مدرن تر و شیک تر از انواع گرد و تخت هستند و بیشتر مورد پسند جوانان هستند .

گچبری سرستون :گچبری ستون چه به صورت گرد یا تخت یا چهار گوش اجرا شود زیبایی خاصی به منزل میدهد . اما می توان ستون ها را ساده در نظر گرفت و فقط سر ستون ها را گچبری کرد . که از این سبک می توان در خانه های مدرن هم بهره برد.

سایر پوشش های خلاقانه برای ستون ها :

پوشش فلزی برای ستون ها : انواع پوشش های فلزی از قبیل آلومینیوم ، مس و هر آلیاژی که با خلاقیت بر روی ستون زیبایی بیافریند ، می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

ستون های لوکس

آجر ، یکی از متریال های شیک و دوست داشتنی برای ستون هاست ، رنگ ها و جنس های مختلف آجر بر روی ستون نمایش خوبی را در خانه های مدرن و مینیمال خواهد داشت . آجر معمولا به هر رنگ و طرح و بافتی جور می شود و می توان با خیال راحت تغییر دکور داد و مطمئن بود آجر ستون با مبلمان و پرده جدید هماهنگ است . وجود ستون‌های آجری در خانه در کنار متریال‌های دیگری مانند چوب احساس عشق و گرمای مطلوبی را درافراد آن خانه ایجاد می‌کند.

ستون آجری

نورپردازی بر روی ستون

نور همیشه زیباست خصوصا بر روی ستون ها و مخصوصا در فضاهای بزرگ و مجلل ، حتی می توان در هنگام خاموش کردن چراغ ها با روشنایی ستون ها فضایی رومانتیک و بسیار جذاب ایجاد کرد . یکی از مزیت‌های نورپردازی بر روی ستون آن است که نورپردازی سبب می‌شود ارتفاع خانه بلندتر دیده شود.

ستون هتل ها

ایرانادکور ، پیشرو در ارائه خلاقانه ترین طرح ها برای داشتن فضاهایی با شکوه و مجلل . کارشناسان خبره تیم ما در دفاتر شیراز آماده ارائه برنامه ریزی ، مشاوره و طراحی انواع سبک های  دکوراسیون داخلی خانه و فضاهای اداری و تجاری هستند و با ما در تماس باشید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه