مقالات تخصصی معماری

انواع خانه های پیش ساخته، معجزه خانه سازی!

انواع خانه های پیش ساخته، معجزه خانه سازی!

انواع خانه های پیش ساخته، معجزه خانه سازی!
خانه های پیش ساخته از رویا تا واقعیت. هر پیشرفتی در زمینه علم و صنعت حاصل نمی شود مگر از سر نیاز و یا خیال پردازی . گاهی انسان ها رویای کودکی خود را به همراه می آورند تا بزرگسالی و چون در بزرگسالی دارای توانایی ، علم ، قدرت و ثروت می شوند ، از ترکیب این توانمند سازها با آن رویای کودکی تکنولوژی و یا محصولی پدیدار می شود که تحسین برانگیز است . یکی از این آرزوهای به واقعیت پیوسته سخت خانه های پیش ساخته است . که نشان از رشد تکنولوژی دارد . این روزها که زمان بیشترین ارزش خود را در تمام دوران ها پیدا کرده قطعا ساخت خانه ای که قبلا قطعات آن به خوبی ساخته و پرداخته شده و تنها باید سر هم بندی شود ، بسیار کارآمد و مفید است . لذا بر آن شدیم در این نوشتار نگاهی داشته باشیم به این خانه های زود ساخت ، خانه های پیش ساخته . همراهمان باشید در ایرانادکور .

تاریخ مقاله : 1398/05/22

ایرانادکور ، همگام با اخرین تکنولوژی روز دنیا با شناخت کافی از انواع سبک های معماری ، همراه با شما و در کنارتان ، بهترین ،کم هزینه ترین و در عین حال سریع ترین راه ها برای رسیدن شما عزیزان به هدفتان خواهد بود . اعتماد شما پشتوانه ماست . در این مقاله که به تلاش تیم تحریریه ایرانادکور و با نظارت مهندسین معمار گروه ایرانادکور تهیه شده است ، به بررسی خانه های پیش ساخته / خانه ای در کوتاه ترین زمان! خواهیم پرداخت .

خانه پیش ساخته

انواع خانه های پیش ساخته

خانه پیش ساخته ترکیبی است از پیشرفت تکنولوژی و مدیریت زمان . انواع خانه ها در معماری ایرانی به سرعت پیشرفت کرده تا آنجا که خانه های پیش ساخته به سرعت جایگاه خود را در بین مردم عادی و صنایع مختلف باز کرده است . می خواهیم در خصوص خانه های پیش ساخته بیشتر بدانیم . خانه پیش ساخته چیست ؟ خانه پیش ساخته Prefabricated building خانه ای است که تمامی قطعات آن در خارج از محل نهایی قرارگیری خانه ساخته شده و سپس اسمبل می شود . خانه های پیش ساخته دو دسته اند :

  • خانه های پیش ساخته قابل جابه جایی

  • خانه های پیش ساخته غیر قابل جابه جایی

آنها که قابلیت جابه جایی دارند مثل کانکس ها که همگی با آنها آشنایی داریم . نوع غیر قابل جابه جایی که سازه هایی دقیق هستند که در محل اجرا به هم متصل می شوند و احتمالا خانه بزرگی را تشکیل می دهند و پس از آن دیگر قابل جا به جا کردن نیستند .

از منظر دیگر خانه های پیش ساخته به چند صورت بتنی – فلزی – چوبی و سه بعدی می باشند و هر کدام از این موارد داراي مزیت ها و معایب خاص خود می باشند که بر اساس شرایط مکانی و شرایط هر منطقه یا به علت امکانات و عوامل مختلف می تواند اقتصادي و کاربردي باشد.

گاهی نیز می توان این خانه های پیش ساخته  را از نظر کاربرد به دو دسته رفاهی و مسکونی تقسیم بندی کرد .

مزایای ساخت خانه های پیش ساخته

خانه های پیش ساخته دارای مزایا و معایب خاص خود هستند . از جمله مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سرعت در اجرا

  • راحتی نصب

  • دقت بالای ساخت

  • تنوع در انتخاب

  • کاهش وزن ساختمان و کاهش نیروی زلزله

  • عایق صوتی و حرارتی

  • مقاومت در برابر آتش

  • حمل و نقل آسان

  • افزایش عمر مفید ساختمان

  • کاهش هزینه نفر ساعت ساخت

  • قابلیت اجرای اصول و قوانین دکوراسیون

  • قابلیت کار در هر شرایط جوی و اقلیمی

خانه پیش ساخته

خانه های پیش ساخته بتنی

ساختمان های پیش ساخته بتنی دارای بدنه ای فلزی اما سبک است دارای مقاومت بسیار و قابلیت اطمینان بالاست . این سازه ها به دلیل مقاومت بسیار بالا ، انعطاف پذیری قابل قبول و کم هزینه بودنشان ، در ساخت ساختمان ها کاربرد بالایی دارند ، اما عملیاتی که باعث می شود تا این محصولات ، با این کیفیت بوجود آیند ، بسیار زمان بر می باشند . این سازه های در کارخانه ساخته شده و پس از گذراندن انواع تست های مرغوبیت به محل اجرا حمل می شوند . قالب بندی های بتن ، ساخت مواد اولیه ( ملات ) و اعمال آن ، زمان خشک شدن و ترمیم های احتمالی آن در حالت عادی بسیار زمان بر است که ساخت این اجزا در کارخانه زمان ساخت را به طرز چشم گیری و به شدت کم می کند . ساخت با دقت چنین سازه هایی در کارخانه علاوه بر سرعت بسیار بالاتر چون با کیفیت و مواد بهتری انجام می شوند ، بسیار مرغوب تر است چراکه این کارخانه ها به صورت تخصصی این کار را پیش می برند نسبت به کارگران معمولی ساختمان که ممکن است متخصص این امر نباشند .

ویلا و کاخ

خانه های پیش ساخته بتنی می تواند دارای انواع نماهای موجود در فضاهای داخلی و خارجی مثل انواع رنگ، گچ کاری و گچ بری، پی وی سی، تایل، سنگ و .. دارد. برای اجرا و نصب این خانه ها نیازی به عملیات ساختمانی در محل اجرای خانه نیست.

انواع تصال در این نوع خانه پیش ساخته عبارتند از :

  • اتصال ستون به پی

  • اتصال ستون به ستون

  • اتصال تیر به ستون

  • اتصال سقف به تیر

  • اتصال سقف به سقف

خانه های پیش ساخته ال اس اف LSF

این نوع خانه پیش ساخته مدرن ترین و جدید ترین نوع تکنولوژی ساخت این نوع از خانه هاست .

اساس ساخت این خانه های پیش ساخته ورق های کم ضخامت فولادی با پوشش گالوانیزه است . به دلیل داشتن وزنی کم ، نصب ارزان و سریع ، دقت و ظرافت خیلی بالاتر نسبت به سازه های بتنی ، استحکام بالا در برابر انبساط و انقباض ، اقلیم ، آتش سوزی و زلزله و همچنین قابلیت بازیافت و حمل و نقل آسان ، به یکی از پرطرفدارترین مواد اولیه ساخت و ساز تبدیل شده اند .ساختمان های خیلی بزرگ را نمی توان با ال اس اف ساخت اما خانه های کوچک ، سوئیت ، ویلاهای 1 یا 2 طبقه ، رستوران ها ، سالن های ورزشی ، مدرسه را بخوبی ساپورت می کند .

خانه پیش ساخته

اجزای ساختمان های پیش ساخته ال اس اف شامل سه بخش است:

  • ورق‌های فولادی به عنوان اسکلت

  • پنل گچی برای پر کردن فضاهای خالی میان سازه های فلزی بکار میرود .

  • نمای بیرونی که بر اساس کاربری سازه ، محل احداث ساختمان و سلیقه صاحب خانه در نظر گرفته می شوند .

اسکلت اولیه از نورد سر است و انواع پیچ و مهره برای مونتاژ آن بکار میرود . ساخت این نوع از خانه با دقت بسیار بالا در کارخانه انجام می گیرد و اندازه های دلخواه بسته به سفارش قابل اجراست و بهمین دلیل تمام فضاهای پیش نیاز (مانند جای عبور کابل های برق ، کانال های تهویه و لوله های فاضلاب ) از پیش تعبیه می شوند ، اندازه ستون ها ، دیوارها و سقف به آنقدر درست و دقیق است که مقدار پرتی ساخت و ساز را به بسیار کاهش می دهند که این عامل سبب صرفه جویی در هزینه ها ( هزینه مواد اولیه ، هزینه کارگر ، هزینه خواب سرمایه و … ) می گردد . از دیگر مزایای این نوع خانه ها امگان اجرای موازی است . تعبیه سیستم تهویه ، کابل کشی ، نازک کاری ، عایق کاری را می توان به موازات هم پیش برد و بیش از پیش در زمان صرفه جویی کرد .

خانه حیاط دار

خانه های پیش ساخته چوبی

و اما خانه های چوبی ، کاربرد چوب در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار زیاد است . هرگاه بحث مصالح ساختمانی است ، چوب حضور دارد . از دیرباز چوب منتخب انسانها بوده است برای بناهای مختلف ازجمله خانه . چوب علاوه دارای وزنی سبک ، استحکام زیاد ، انعطاف پذیری بالا ، ظاهری چشم نواز و دسترسی آسان می باشد . بعد از تولید دستگا های CNC که برش های دقیق و منظمی طبق نقسه میزند سازه های وبی از ستون خانه های روستایی به کاربردهای بسیار گسترده ترین سید و در معماری ، شهرسازی ، عمران و بسیاری صنایع دیگر وارد شد . پس از آن با تلفیق معماری سنتی پر از چوب و سبک مدرن معماری ، تولیدات بسیار زیبا و کاربردی تری خلق شد . شالوده گسترده یا Slab   که با توجه به سادگی و ارزانی نسبت به دیگر روش ها ، رایج ترین مدل فونداسیون برای خانه های چوبی است کاربرد زیاد دارد . پس از ساختن بستری از بتن ، ساختمان پیش ساخته چوبی روی آن مونتاژ می شود . خانه های چوبی عایق حرارت و برق هستند و زنگ زدگی ندارند . و چون این سازه از دل طبیعت است ، حس بکر زیستی را به افراد خواهد داد . برای ساخت ابتدا در کارگاه چوب ها ساخته و کدگذاری می شوند . سپس فونداسیون در محل ، اجرا شده و چوبها ردیف به ردیف در هم قفل می شوند .

خانه پیش ساخته چوبی

خانه های پیش ساخته PVC

پی وی سی به دلیل مقاومت بالا در برابر فرسایش ، قیمت ارزان و قابلیت مونتاژ آسان کارگاه های ساختمانی ، علاوه بر استفاده از آن بجای چوب ، سفال و سیمان ، به عنوان وینیل سایدینگ ( نمای بیرون ساختمان پیش ساخته) ، برش پنجره‌ ها ، لوله و کانال ، پنجره‌های تاریک ، کف و سقف سازی و پوسته کابل‌ برق نیز استفاده می شود . این خانه ها گاهی بصورت یک جا قابل جا به جایی هستند .

انواع خانه پیش ساخته

ایرانادکور ، مرجع دکوراسیون داخلی منزل در جنوب کشور ، با حضور معماران هنرمند و با تجربه در تیم خود و اجرای موفق تعداد زیادی پروژه بهترین مشاور شما در زمینه  اجرای دکوراسیون داخلی خواهد بود .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه