نور پردازی

همه چیز درباره نورگیر ساختمان

همه چیز درباره نورگیر ساختمان

همه چیز درباره نورگیر ساختمان
در مکانی که نور طبیعی نیست ، زندگی شادی در جریان نخواهد بود . امروزه به دلیل بحث صرفه جویی در انرژی ، استفاده از نورگیر طبیعی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است ، به همین دلیل است که معمار های ساختمان جدیدا فضای نسبتا بزرگی از ساختمان را برای نورگیر اختصاص می دهند . از قدیم ایرانیان سعی می کردند که از نور خورشید بهترین بهره را ببرند . امروزه هم طراهان تلاش دارند تا از نور زیبای خورشید به بهترین شکا در ساختمان های مدرن بهره ببرند . تحقیقات زیادی درباره تاثیر نورگیر ساختمان روی سلامت روانی افراد در خانه و جامعه صورت گرفته است ، به این نتیجه رسیده اند که زندگی کردن در منازلی که از نور کمی برخوردارند در بلند مدت سبب افزایش احتمال ابتلا به افسردگی می شود زیرا به طور کلی ، سقف کوتاه ، نور کم و فضای تاریک منزل می تواند هر انسانی را مستعد این نماید که مبتلا به بیماری های روحی شود . ادامه این مطلب را با ایرانادکور همراه باشید تا انواع نورگیرها در ساختمان را بررسی کنیم .

تاریخ مقاله : 1398/05/16

ایرانادکور ، مرجع دکوراسیون داخلی در جنوب کشور این مقاله را به شما تقدیم می کند . هدف از این نوشتار آشنایی بیشتر شما عزیزان با انواع نورگیر در ساختمان است .

نورگیر ساختمان

آشنایی با نورگیر ساختمان

نورگیر ساختمان فضای خارجی و بازی است که برای تهویه هوا و روشن ساختن فضا استفاده می‌شود . در نورگیرها معمولاً شیشه‌ به کار می‌روند تا انعکاس نور در ساختمان افزایش یابد .

هدف دیگر استفاده از نورگیرها کاهش استفاده از روشنایی الکتریکی است و به ما اجازه می‌دهد تا از درون ساختمان نمایی به بیرون داشته باشیم تا هم انرژی منفی از ما دور شود و هم از حال و احوال بیرون مطلع بمانیم . انواع نورگیر های طبیعی در ساختمان را در ادامه بررسی خواهیم کرد .

انواع نورگیر ساختمان

  • نورگیرهای زیر زمین : نورگیرهای زیرزمینی در جلو ساختمان برای انتقال نور به فضای زیرزمین طراحی می‌شوند . اینها شبیه پنجره های باریکی هستند که تقریبا در سطح زمین قرار دارند و کار تهویه و نور دهی فضای زیر زمین را انجام می دهند .

  • نورگیر سقف : نورگیر سقف یا پنجره سقفی که انتقال دهنده نور به درون ساختمان می‌باشد . معمولا این نورگیرها همه یا بخشی از فضای سقف ساختمان را به منظور روشن سازی تشکیل می‌دهند . این نوع نورگیر در دو نوع ثابت و باز شوند وجود دارند .

نورگیرهای ثابت بیشتر برای انتقال نور به درون ساختمان و در طبقات آپارتمان ها کاربرد دارند .

نورگیر طبیعی ساختمان

نورگیرهای سقفی باز شونده برای تهویه هوا و تامین نور طبیعی از سقف بسیار مناسب هستند . این نوع نورگیر میتواند قابل کنترل از لحاظ باز و بسته شدن باشد . و باید دارای عایق کاری مناسبی ‌باشند به خصوص در مناطقی که در فصولی از سال دارای باد و باران هستند . یکی از کاربردهای مناسب شیشه‌های ۲ جداره در سقف این مناطق است . زیرا عایق بودن آن از لحاظ گرمایشی ، سرمایشی و باد و باران بسیار مهم است . نمونه‌های بازشوی سقفی که با فنر باز و بسته می‌شوند و توسط طناب یا زنجیر قابل باز و بسته شدن از داخل هستند هم در بازار به چشم می خورند . نوع دیگر از پنجره های سقفی بازشونده روی ریل دندانه دار باز و بسته می‌شوند ، این نوع از نورگیر کاربردی تر است .

مقدار هوای جریان یافته از سقف ، بستگی به جهت ، سرعت باد ، تغییر فشار و تفاوت درجه حرارت داخل و خارج دارد . بنابراین تمام این فاکتور ها را در هنگام برنامه ریزی و طراحی نورگیر ها باید در نظر داشت . در ادامه به بقیه انواع نورگیر خواهیم پرداخت .

نورگیرهای شیبدار سقفی

با شیبدار کردن سقف ، می توان نور را بهتر به درون انتقال داد . شیب های سقفی دو گونه اند :

  • شیب های متقارن
  • شیب های نامتقارن در دونوع شیب ۵۰ تا ۹۰ درجه و ۲۰ تا ۳۰ درجه نسبت به افق

برای پوشش این نوع سقف از صفحات سیمان آزبستی یا دیگر مصالح پوشش سبک وزن استفاده می شود .

در روشی دیگر قسمتی از سقف را نسبت به بقیه سقف بالاتر اجرا می کنند و حد فاصل این دو قسمت ، پنجره نصب می کنند . در این روش می توان پنجره ها را به صورت عمودی و یا مورب نصب کرد . نوردهی نوع مورب بهتر از نوع عمودی آن است .

نورگیرهای حمام و آشپزخانه

اهمیت نور در معماری و معماری داخلی در قسمتهای مختلف ساختمان به وضوح احساس می شود . این نوع نورگیر ها بیشتر با هدف تهویه هوا نصب می شوند پس نمی توانند از نوع ثابت باشند . این نوع نور گیر کاملا قابلیت باز و بسته شدن را دارد و معمولا بیشتر در بالای آشپزخانه و سرویس بهداشتی از آن استفاده می شود تا رطوبت و بوی بد را به بیرون بفرستد .

نورگیر حمام

نورگیر های لوله ای

گاهی به خاطر وجود شیروانی یا حتی نوع ساخت خانه برخی از اتاق ها کاملا تاریک هستند و نه پنجره ای برای روشنایی دارند و نه راهی برای تهویه هوا . راه حل مناسب در این موارد ، نورگیر لوله ای است . که هم فضای کمتری را می برد و هم باعث روشن شدن اتاق می شود

نورگیر لوله ای

. دو نوع عمده از این نورگیرها وجود دارد : یکی نورگیر سفت و دیگری نوع انعطاف پذیر . گونه سفت و سخت با پرداخت آینه ای در سطح داخلی پوشیده شده است که میزان نوری را که به اتاق زیرین می رسد ، به حداکثر می رساند . نوع انعطاف پذیر از مواد بازتابنده ساخته شده است که می تواند به راحتی در اطراف موانع شکل داده شوند ، اما همان شدت نور را حفظ نمی کنند . نصب نورگیرهای لوله ای برای اتاق های کوچک مانند حمام ، انباری ، راهروها و غیره مناسب هستند .

نورگیر ساختمان در سقف

نورگیر هرمی

همانطور که از نام آن پیداست و در شکل مشاهده می کنید این نور گیر ها به صورت هرمی ساخته می شود . این نورگیرها بزرگتر هستند و از چند قسمت درست شده اند که برای روشن کردن فضاهای بزرگتر به کار می روند . نورگیرهای هرمی و طاقدار می توانند بیش از ۲۰ فوت عرض داشته و به بلندی ساختمانی باشند که در آن نصب شده اند با شیشه یا پلاستیک پوشیده می شوند در صورت نیاز به تعویض هر قسمت یا پانل معمولا پانل ها می توانند به صورت جداگانه تعویض شوند و لازم نیست که کل واحد را جدا کنید .

نورگیر هرمی

نورگیر گنبدی

این نوع نورگیر با استفاده از استراکچری فلزی به وسیله آهن نورد شده انجام می پذیرد . این پوشش را با استفاده از ورق های پلی کربنات پیاده سازی می کنند . این سقف ها ، در هنر معماری اسلامی ایرانی کاربرد داشته است که معرف جلوه گاه تاریخ با تمدن ایران می باشد . بخش های فلزی مربوط به اسکلت و فریم سقف ابتدا باید توسط متخصصین اندازه گیری شود و برای اجرا باید زاویه ی قوس گنبد به صورت دقیق محاسبه شود . اسکلت این سقف ها باید به گونه ای طراحی شوند تا در برابر آسیب های احتمالی و شرایط جوی مانند برف و باران از خود مقاومت بالایی نشان دهند . بهتر است در این سقف ها از ورق پلی کربنات به جای شیشه استفاده کرد . مقاومت ورق پلی کربنات بسیار بالا می باشد و عایق مناسب صوت و حرارت هستند . دلیل مهم استفاده از ورق های پلی کربنات در سقف های نورگیر گنبدی ، یکپارچگی نمای سقف می باشد .

نورگیر گنبدی

ورق های پلی کربنات که در سقف نورگیر استفاده می شوند در دریافت نور زیبای خورشید بسیار موثر هستند . ورق های پلی کربنات برای اجرای این پوشش باید با ظرافت خاصی برش داده شوند . دلیل برش با ظرافت خاص ، آن می باشد که ورق ها به صورت منظم در فریم های فلزی قرار بگیرند .

اجرای نورگیر

برای ساخت نورگیر پس از برنامه ریزی و تعیین مکان نورگیر ، و خالی گذاشتن محل نورگیر در سقف ، جهت جلوگیری از نفوذ آب باران و برف دور آن را به ارتفاع ۲۰ سانتی متر دورچینی می کنند . پروفیل های مناسب را به شکل قاب های مورد نظر در می آورند و قاب ها را بر روی دیوار چینی نصب می کنند . پروفیل سپری ، برای ساختن قاب مناسب است زیرا خم کردن سپری و شکل دادن به آن نسبتا آسان و به علاوه نصب نصب شیشه از دو طرف ، بر روی بال سپری امکان پذیر است . برای این منظور از پروفیل های توخالی دولبه هم می توان استفاده کرد . در دهانه های بزرگ ، تیرآهن و ناودانی را به صورت قاب درمی آورند و با پروفیل های سبک تر ، آن ها را تقسیم بندی می کنند تا امکان پوشش به وسیله شیشه فراهم شود . شیشه ها را در شبکه ها نصب می کنند و برای آن که حرکت نداشته باشند ، آن ها را با زه وارهای فلزی ثابت می نمایند . آب بندی با بتونه و یا خمیرچسب خواهد بود . شیشه معمولی در اثر حرارت ناشی از آتش می شکند ، خرد می شود و فرو می ریزد . بنابراین توصیه می شود در نورگیرهای بام به منظور ایجاد امنیت بیشتر از شیشه مسلح استفاده شود . (سیم های درون شیشه در زمان آتش سوزی ، قطعات شکسته را برای مدتی در جای خود نگه می دارند . ) به جای استفاده از شیشه می توان از ورق های پلاستیکی سفید یا رنگی که نور را از خود عبور می دهند ، به کار برد .

ایرانادکور مجری پروژه های دکوراسیون داخلی منازل و واحد های تجاری در جنوب کشور ، با بررسی اهمیت نور در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ها بهترین پیشنهادات را به شما ارائه خواهد داد . هم اکنون با سالها سابقه درخشان و کوله باری از تجربه پروژه های موفق در خدمت شما هستیم با کارشناسان ما در تماس باشید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه