مقالات تخصصی معماری

صفر تا صد کفپوش اپوکسی

صفر تا صد کفپوش اپوکسی

صفر تا صد کفپوش اپوکسی
کفپوش اپوکسی مدت زیادی نیست که کاربرد پیدا کرده و هنوز هم بسیاری از افراد آنرا به خوبی نمی شناسند . بنابراین بر آن شدیم تا مختصری در این باره سخن بگوییم تا هم با کفپوش های اپوکسی بیشتر آشنا شوید و هم مزایا و معایب آنرا بشناسید . با کارشناسان ایرانادکور در این نوشتار همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/05/10

ایرانادکور مجری به روز دکوراسیون داخلی با بهترین و جدید ترین مصالح به صورت علمی با در اختیار داشتن معماران تاثیر گذار و به روز خود در خدمت شما عزیزان خواهد بود .

معرفی کفپوش اپوکسی

اپوکسی یا پولی‌پوکساید ، یک بسپار ترموست است که از واکنش رزین اپوکساید با سخت‌کننده ی پولی‌آمین یا پلی آمید حاصل می‌شود . این جمله را ندیده بگیرید چون هیچ نیازی به آن نخواهیم داشت و تنها جهت معرفی بیان شد . اما خوب است بدانید اپوکسی کلا از دو ماده اصلی تشکیل شده یکی رزین اپوکسی و دوم فعال کننده یا سخت کننده آن . رزین معمولا رنگ روشنی دارد و بدون بو است . هاردنر معمولا تیره است و بوی کمی دارند . پس از اتصال این دو ماده با هم ، یک ماده پلاستیکی قوی و سخت را تشکیل می دهند . رنگ های اپوکسی آمینی بعلت نداشتن حلال و درنتیجه کاهش حجم بیشتر کاربرد چسب و کفپوش اپوکسی را داراست و اپوکسی پلی آمیدی که بیشتر بعنوان رنگ اپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد . کلا اپوکسی‌ها را به خاطر چسبندگی ، مقاومت شیمیایی و گرمایی ، خواص خوب یا حتی عالی مکانیکی ، و مقاومت الکتریکی بسیار خوب آنها می شناسیم . پس این ماده خاص ارزش شناسایی و بکارگیری دارد . اپوکسی خالص عایق برق است اما وقتی با روی یا نقره ترکیب شود رسانا می شود و سپس به صنعت برق می رود .

کفپوش اپوکسی

ساختار شیمیایی اپوکسی به گونه ای است که بحدی در برابر مواد شیمیایی ، ضربات مکانیکی و برق مقاوم است که معمولا در محیط هایی که تماس مستقیم با اسید و باز و ضربه دارند بکار می رود . صیقلی بودن سطح آن مناسب سطوح بهداشتی مثل بیمارستانها و هتلهاست .

تاریخچه کفپوش اپوکسی در جهان

در سال ۱۹۰۹ میلادی که دانشمندان علم شیمی بعد از سنتز و ترکیب مواد شیمیایی باهم دیگر در دور ظرف آزمایش ماده‌ لزج و چسب ناکی جمع می‌شد و می‌چسبید که آن را ابتدا به‌عنوان یک ماده‌ی زائد و مزاحم می‌دانستند و تمیز می‌کردند و به دور می‌ریختند ولی بعد از مدتی متوجه شدند که از این ماده می توانند استفاده‌ مفیدی هم ببرند پس در سال ۱۹۰۹ میلادی این ماده ثبت شد .
ولی بعد از سال‌ها تحقیق و مطالعه دانشمندی به نام پیر کاستان که در یک شرکت ساخت دندان‌های مصنوعی کار می‌کرد توانست این رزین را به مقاومت و سختی بالایی برساند ولی از آن جایی که این رزین به درد دندان‌های مصنوعی نمی‌خورد طبق قوانین آن شرکت دندان‌سازی باید اطلاعات این دانشمند به بایگانی برده می‌شد و این تحقیقات مخدومه اعلام می‌شد؛ و از آن استفاده‌ای نمی‌کردند .

ولی این دانشمند نتوانست از سال‌ها تلاش و زحمت خودش چشم پوشی کنه آنرا رو به بایگانی بفرستد . با پافشاری توانست شرکتی را به اسم سیبا Ciba که یک شرکت سوئیسی بود و در ساخت رنگ فعالیت داشت قانع کند که به عنوان یک عایق از آن استفاده کنند؛ و بسیار ماده‌ی مقاومی در مقابل خردگی و ضربه و فشار و بسیار نفوذناپذیر است و در برابر اسیدها پس بعد از چند سال تحقیق و کار بر روی این رزین بالاخره در سال ۱۹۴۸ و بعد از ۱۰ سال کار این رزین به بازار آمد .

کفپوش سه بعدی

تاریخچه کفپوش اپوکسی در ایران

در سال ۱۳۴۵ این رزین و مواد اپوکسی به ایران وارد شد؛ و حتی قبل از آن در سال ۱۳۳۸ آلمانی‌ها بسیاری از پالایشگاه‌ها و اسلحه‌خانه‌ها و توپخانه‌ها و مراکز مهم کشورمان راکفپوش اپوکسی و کفپوشهای صنعتی مثل کفپوش های انتی استاتیک کفپوش کردند .

انواع کفپوشهای اپوکسی

  • کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

  • کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال

  • کفپوش اپوکسی پارکینگ

  • کفپوش اپوکسی سه بعدی ( مراحل و نحوه نصب کفپوش های سه بعدی )

کفپوش سه بعدی

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی

خلاصه مراحل :

  • انجام زیر سازی لازم

زیر سازی بهتر است با بتن سنگ یا موزاییک باشد . سپس برای ترمیم ترک ها و درزهای احتمالی باید با گروت اپوکسی آنها را پر نمود . ضمنا می توان برای افزایش چسبندگی از ساب نیز استفاده شود .

  • اجرای لایه پرایمر

پرایمر اپوکسی از رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل شده است . این پرایمر می توان تمامی حفره های سطح بتن را پرده نموده و باعث افزایش چسبندگی لایه های دیگر نیز شود . برای انجام این لایه از غلتک یا تی می توان استفاده نمود . در مورد مقدار مورد نیاز هم باید بگوییم هر ۲۰۰ گرم آن می تواند در یک متر مربع استفاده شود .

  • اجرای لایه دوم یا لایه های میانی

در مرحله بعد لازم است تا لایه های میانی اپوکسی نیز اجرا شود . همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم ترکیبات این لایه از رنگ اپوکسی و ذرات سیلیس دانه بندی شده می باشد . دلیل اجرای این لایه هم افزایش مقاومت مکانیکی و فشار بر روی کفپوش اپوکسی می باشد . بنابر نیاز و با توجه به سطح زیرکار این بخش در یک مرحله یا چند مرحله انجام می شود . در انتها سطح صاف و بدون ترک و حفره می باشد .

  • اجرای لایه نهایی

به طور متوسط برای اجرای یک سالن ۱۰۰۰ متر مربعی نیاز به ۴ نفر نیرو و ۴ روز کار می باشد .

برای یک سطح یک متر مربعی با ضخامت یک میلی متر حدودا شما نیاز به یک لیتر رنگ اپوکسی و مواد مورد نیاز دارید .

بعد از اجرا نیز باید تا حداکثر ۳ روز از رفت و آمد بر روی کفپوش خوددداری شود تا اتفاقی نیفتد و یا اشیا تیز بر روی کف کشیده نشود که کفپوش خراب گردد .

اجرای کفپوس اپوکسی

نکاتی در خصوص اجرای کف پوش اپوکسی

برای اجرای کف پوش اپوکسی یک سطح متخلخل و دارای منفذ و بسیار تمیز نیاز می باشد . حتی برای داشتن انواع کف پوشهای سه بعدی هم این کفسازی لازم است . مهم است که قبل از استفاده از رنگ اپوکسی ، همه ترک ها و تراشه ها تعمیر شوند و همچنین قبل از اعمال پوشش باید سطح عاری از چربی و روغن باشد . معمولا برای داشتن بهترین سطح سند بلاست انجام می شود . و حتما دقت کنید که بعد از سند بلاست گرو غبار ناشی از آن را تمیز کنید . هنگام کار بهتر است دما بین 15 تا 35 درجه باشد و هوای خیلی سرد و یا گرمی در محیط نداشته باشیم . برای تهیه موارد ، هر دو ماده را به نسبتی که اعلام شده مخلوط کرده و با هم زن به صورت اهسته ترکیب می کنیم . سپس با پیستوله یا قلم مو به سطح زده می شود .

دقت کنید که در هر بار مواد را به میزان مصرف تهیه کنید و سپس دوباره اقدام به تهیه کنید . هر لایه که تمام شد 6 ساعت باید زمان بدهید تا خشک شود سپس لایه بعدی . زمانی که موار را مخلوط کردید زمان کمی دارید که بتوانید آنرا مصرف کنید پس ابتدا اقدامات اولیه را انجلم دهید . سپس بعد از خشک شدن باید با استفاده از یک پین غلتکی اپوکسی را در لایه نازک حداقل ۲ میلی متری بر روی سراسر سطح اجرا نمود و پس از خشک شدن پوشش دوم را اجرا کنید .

کفپوش اپوکسی براق

موارد مصرف کف پوش اپوکسی

معمولا مورد مصرف کف پوش اپوکسی سالن های صنعتی از جمله انبار ها و خط های تولید ، کف سازی پارکینگ ها و همچنین سوله هاست . همچنین به خاطر آنتی باکتریال بودن این کفپوش می توان از آن در سالنهای بیمارستان و داروسازی و فضاهای درمانی و بهداشتی استفاده کرد . یکی دیگر از جاهایی که این روزها از این نوع کفپوش استفاده می کنند برای فضاهای آموزشی و ورزشی مثل سالن های بدنسازی و سالن های ورزشی و مهد کودک ها است . البته به دلیل تنوع رنگی این کفپوش می توان از آن در خانه ها و محوطه سازی و کفسازی لابی ها و تالار و رستوران نیز استفاده کرد .

این کفپوش برای مکان هایی که دما بالاتر از 70 درجه می رسد بهیچ وجه مناسب نیست چرا که پوسته پوسته شده و یا تبله می کند و آسیب جدی خواهد دید .

کفپوش اپوکسی مناسب برای کف سازی پارکینگ ، کف سازی سوله ، کفسازی انبار ، کف سازی کارخانه ، کف سازی بیمارستان ، کف سازی داروسازی ، کفسازی فروشگاه های لوکس و زنجیره ای ، کف سازی قنادی و شیرینی پزی ، کفسازی رستوران و فود کورت لوکس و مجلل ، کفسازی مهد کودک و مدرسه ، کفسازی سالن بدنسازی و باشگاه ورزشی ، کفسازی آشیانه هواپیما ، کفسازی سالن تولید محصولات بهداشتی آرایشی ، کفسازی لابی و داخل منازل ، کف سازی محوطه و زیباسازی و سایر کفسازی های صنعتی و بهداشتی و لوکس می باشد . پیشتر در همین سایت 10 مصالح متفاوت برای کفپوش بررسی و تحلیل شده است .

کفپوش اپوکسی سه بعدی

هزینه اجرای کفپوش اپوکسی

هزینه اجرا به موارد بسیاری بستگی دارد . یکی از مهمترین این موارد کف فعلی است . هرچه کفسازی و تعمیر کف فعلی بیشتر کارداشته باشد هزینه شما بالاتر خواهد رفت . به خود اپوکسی که برسیم ، اپوکسی یک جنس وارداتی است و قیمت آن دقیقا بستگی به قیمت دلار دارد . پس نمی توان در هر زمان قیمت ثابتی برای آن تعیین کرد . اگر هم هزینه بالایی برای این نوع کفپوش مصرف شود ، چون هزینه نگهداری آن پایین است و سالها دوام می آورد می توان به دید یک سرمایه گذاری بلند مدت به آن فکر کرد .

از آنجا که این کف پوشها مناسب سطوحی است که رفت و آمد ماشین آلات سنگین را دارد و یا در مجاورت مستقیم موارد شیمیایی و یا سردخانه های صنعتی است بهتر است در چنین مکان هایی از موارد درجه یک آن استفاده نمود .

در خصوص کارخانجاتی که نیاز به تعویض کفپوش دارند از آنجا که سرعت اجرای کفپوش اپوشی بالاست خط تولید مدت زمان کمتری تعطیل خواهد شد که احتمالا همین امر تفاوت قیمت این کف پوش و سایر گزینه ها را جبران می کند .

کفپوش اپوکسی

مزایای کفپوش اپوکسی

  • ایجاد لایه محافظ قوی

  • مقاومت بسیار بالا در برابر دما و وزن

  • مقاومت در برابر اسید و باز و موار شیمیایی

  • تنوع در رنگ و طرح ( هرگونه عکس و علامت روی آن قابل اجراست ، مثل مسیرها و علایم رانندگی و هشدار دهنده در کف کارخانجات )

  • عدم جذب گرد و غبار بنابراین سرعت بالا در تمیز کردن

  • آنتی باکتریال بودن

  • زیبایی و درخشندگی

  • شستشوی آسان در منزل

  • عایق رطوبت و حرارت

کفپوش اپوکسی

معایب کف پوش اپوکسی

  • قیمت بالا

  • شکنندگی در دماهای بسیار بالا

  • حساس بودن به نور خورشید / مناسب فضاهای باز نیست

  • پوسته پوسته شدن در دماهای بالاتر از 70 درجه

  • خش پذیری در برابر چرخهای فلزی ماشین آلات صنعتی

کفپوش سالن ورزشی و پارکینگ

ایرانادکور ، با اهداف مشتری مداری و نگاه به آینده با آگاهی از اصول و قوانین دکوراسیون ، سعی در ارائه بهترین و با کیفیت ترین اجراهای دکوراسیون داخلی با حداقل هزینه و زمان را دارد . معماران و کارشناسان تیم ایرانادکور با ارائه پیشنهادات بهینه شما را در اتخاذ بهترین تصمیمات یاری می دهند .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه