رنگ آمیزی

بهترین ترکیب رنگ برای دکوراسیون خانه

بهترین ترکیب رنگ برای دکوراسیون خانه

بهترین ترکیب رنگ برای دکوراسیون خانه
رنگ یکی از نعمت های خداوند در هستی است . تصور کنید همه چیز سیاه و سفید بود . هرگز چیزی زیبا نمی نمود . در دکوراسیون داخلی منزل ، رنگ ، موضوعی بسیار بسیار مهم و تعیین کننده است . حتی اگر مبلمان ، پرده ، کاغذ دیواری و کف پوش خانه از بهترین مارک ها و جنس ها باشند و هر یک در نوع خود بهترین های بازار ، وقتی ترکیب رنگی مناسبی نداشته باشند ، زیبایی نخواهند داشت . اما انتخاب رنگ هم بعد از سلیقه به عوامل گوناگونی بستگی دارد که امروز می خواهیم در مورد آن بحث و بررسی کنیم . کارشناسان ایرانادکور در این راه همراه شما خواهند بود .

تاریخ مقاله : 1398/5/09

ایرانادکور ، پیشتاز عرصه دکوراسیون داخلی ، با سالها تجربه و اجرای پروژه های بسیار موفق ، در خدمت شما ارجمندان خواهد بود . در این مقاله به بررسی بهترین ترکیب رنگ برای دکوراسیون خانه و انواع ترکیب رنگهای دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت .

بهترین ترکیب رنگ برای دکوراسیون خانه

هنگام برگزیدن رنگ برای وسایل و عناصر خانه باید به این اصل توجه داشت که ترکیب و هارمونی رنگی بین وسایل باید حفظ شود . در انتخاب رنگ باید به سبک معماری خانه ، نوع محیط ، سن و جنسیت و تعداد افراد خانواده ، و ابعاد خانه توجه خاص داشت .

داشتن دکوراسیون تک رنگ هنر نیست و این یکی از اشتباهات رنگی در طراحی داخلی خانه است . اینکه همه چیز را کرم قهوه ای بخریم و دور هم بچینیم ، به نظر هماهنگ است اما ممکن است پس از مدتی خسته کننده و تکراری به نظر آید . قالی دستباف کرم ، مبل قهوه ای ، پرده کرم رنگ و چند آباژور و گلدان در تم های مختلف ، موضوع تکراری بسیاری از خانه هاست . از آن سو مبل آبی ، قالی لاکی ، گلدان های رز قرمز و زرد در کنار یک آشپزخانه با کابینت های سفید و مشکی ، منظره ای به وجود می اورد که انسان دوست دارد از آنجا سریعا خارج شود .

شومینه و دکور خانه

شناخت دسته بندی  و ترکیب رنگ ها

برای داشتن بهترین ترکیب رنگ برای دکوراسیون خانه ابتدا باید رنگ ها را بخوبی بشناسیم .

رنگ ها را از یک منظر می توان به دو دسته رنگهای اصلی و فرعی تقسیم بندی کرد .

در این تقسیم‌بندی سه رنگ اصلی وجود دارد و باقی رنگ‌ها از ترکیب این سه رنگ اصلی به دست می‌آیند که رنگ های فرعی هستند . زرد ، قرمز و آبی رنگ‌های اصلی هستند و رنگ‌های دیگر مانند نارنجی (ترکیب زرد و قرمز) ، سبز (ترکیب زرد و آبی) ، بنفش (ترکیب قرمز و آبی) و … رنگ‌های فرعی را تشکیل می‌دهند .

تشخیص مکمل رنگ‌های اصلی نیز با توجه به رنگ‌های فرعی که از ترکیب رنگ‌های اصلی به دست می‌آیند کار ساده‌ای است . مکمل هر رنگ اصلی دو رنگ اصلی دیگر و ترکیب آن دو است . به عنوان مثال رنگ قرمز و زرد و ترکیب آن‌ها یعنی نارنجی مکمل‌های رنگ آبی هستند .

در یک دسته بندی دیگر اصولا رنگ‌ها به سه دسته Shadeشید ، Hue هیو و Tint تینت تقسیم می‌شوند .

رنگ Shade؛ از ترکیب مقدار کمی رنگ سیاه به رنگ‌ها ، رنگ شید تشکیل می‌شود .

رنگ Hue به حالت اصلی رنگ بدون اضافه کردن رنگی گفته می‌شود . رنگ‌های ثانویه‌ای که از ترکیب دو رنگ تشکیل می‌شوند بدون اینکه رنگ ‌سفید یا مشکی به آن‌ها اضافه شود هیو محسوب می‌شود .

رنگ Tint با ترکیب مقدار کمی رنگ سفید به رنگ‌ها تشکیل شده است .

منظور از تن (tone) یا اصطلاحا تناژ در رنگ ‌شناسی اضافه کردن یک رنگ خنثی مانند رنگ خاکستری یا سیاه و سفید به رنگ اصلی است . به عبارت دیگر Tint و Shade نوعی تن محسوب می‌شوند .

ترکیب رنگ

روش صحیح ست کردن رنگها با یکدیگر

روش صحیح ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر را نمی‌دانید ؟ ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چه رنگ ‌‌هایی با هم ست می شوند ؟ برای پاسخ به این سوال ، ابتدایی‌ترین راه حل ، استفاده از چرخه رنگ است . در واقع چرخه رنگ نمایانگر رنگ‌های هیو (Hue) یا اصلی در کنار هم است . در این چرخه ، رنگ‌ها از نظر گرم و سرد بودن از یکدیگر جدا شده‌اند . برای استفاده از چرخه رنگ و یافتن رنگ‌هایی که با هم هارمونی دارند شما چند راه حل پیش روی خود خواهید داشت .

پنل رنگی و ترکیب رنگ

اولین راه حل این است که در مواقعی که شما قصد دارید شیء خاصی ، به طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد از رنگ‌های مکمل استفاده کنید . به عبارت بهتر رنگ‌های مکمل با هم در تضادند و این تضاد ، سبب می‌شود تا برخی از اشیاء بیشتر به چشم بیاید . برای اینکه ابتکار عمل بیشتری داشته باشید و دستتان برای انتخاب رنگ‌ها باز باشد می‌توانید از رنگ‌های شید یا تینت استفاده کنید . به عنوان مثال رنگ قرمز تیره و در نقطه مقابل رنگ سبز روشن را انتخاب کنید .

دومین راه حل تقسیم رنگ‌های مکمل است . در این روش از سه رنگ استفاده می‌شود . به این صورت که با توجه به چرخه رنگ ، دو رنگ کنار هم را در نظر گرفته می‌شود و رنگی که در مقابل آن قرار می‌گیرد ، رنگ سوم این ترکیب است . در این روش نیز رنگ‌ها با هم تضاد دارند . به عنوان مثال ارغوانی ، آبی و زرد .

سومین و رایج‌ترین راهی که برای ست کردن رنگ‌ها باهم وجود دارد استفاده از رنگ‌های مشابه است . در این شیوه نیز از سه رنگ استفاده می‌شود رنگ‌های این ترکیب باید در چرخه رنگ کنار هم باشند از به کارگیری رنگ‌های سرد و گرم در کنار یکدیگر خودداری کنید . بهتر است در این ترکیب از رنگ‌های تینت استفاده کنید . به عنوان مثال رنگ‌های سبز ، آبی و آبی فیروزه‌ای رنگ‌های مشابه محسوب می‌شوند .

راه حل چهارم استفاده از یک رنگ برای کلیه وسایل دکوراسیون می‌باشد . تنها تفاوت بین آن‌ها در کم رنگی و پررنگی است . مثلا سبز فسفری ، سبز چمنی و سبز روشن از این دسته هستند .

راه حل پنجم برای اینکه بدانید چه رنگ ‌‌هایی با هم ست می شوند استفاده از رنگ‌هایی است که در چرخه رنگ با فاصله ، یکسان از یکدیگر قرار گرفته‌اند . این رنگ‌ها با وجود تضاد زیادی که از هم دارند ، هارمونی بیشتری نسبت به رنگ‌های مکمل دارند . به عنوان مثال رنگ‌های زرد ، قرمز ، آبی از جمله رنگ‌هایی هستند که می‌توانید با هم ست کنید . نکته‌ای که باید در استفاده از این ترکیب مد نظر قرار دهید ، این است که به دلیل تضادی که بین این رنگ‌ها وجود دارد باید با فاصله زیاد از هم به کارگرفته شوند .

یک ترفند حرفه ای برای انتخاب رنگ

قانون 10-30-60 : 60 درصد رنگ غالب ، 390 درصد رنگ ثانویه یا غیر غالب ، 10 درصد رنگ های فرعی . این قانون را برای ترکیب رنگ ها در فضای خانه استفاده کنید تا منظره ای زیبا داشته باشید . این انتخب دقیقا مانند کت و شلوار مردانه است 60 درصد رنگ خود کت و شلوار ، 30 درصد پیراهن و 10 درصد کراوات است . در خانه دیوار و زمین 60 ، مبلمان و وسایل 30 و لوازم دکوری 10 درصد سهم رنگ را دارند .

دیوار و کف رنگ زمینه هستند . خوب است از رنگهای خنثی برای آنها استفده کنید تا هم فضا را بزرگ جلوه دهید و هم همه چیز با آنها هماهنگ شود . این به معنی سفید و خاکستری و کر م نیست به معنی رنگهای غیر تند مانند قرمز و سیاه و نارنجی است . این رنگها در نگاه اول خاص و هیجان انگیزند اما سریعا دلزدگی را ایجاد می کنند . اما رنگهای تند برای مبلمان و لوازم دکوری برعکس ، همیشه جذاب خواهد ماند .

چگونه از چرخ رنگ باید استفاده کنیم؟

منظور از چرخ رنگ دایره‌ای است که در آن رنگ‌ها بر اساس اصول و قواعد تئوری رنگ‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند و ویژگی‌های هر رنگ با کناری خود دارای یک بخش اشتراکی است . این چرخ در ادامه بررسی ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل بسیار به کار گرفته خواهد شد .

به منظور تبدیل شدن به یک دکوراتور یا طراح سطح بالا یا متوسط ، نیاز است که قواعد اساسی و پایه‌ای در مورد رنگ‌ها را یاد گرفته و به کار ببندید . به سادگی این چرخ یک نمایش دیداری از چگونگی ترکیب رنگ‌های اصلی و تشکیل رنگ‌های ترکیبی را به نمایش در می‌آورد . با آشنایی با این چرخ دیگر حدسیات جایی در میان افکار شما به منظور ترکیب رنگ‌ها نخواهد داشت و شما با قاطعیت خروجی ترکیب دو یا چند رنگ را ادعا خواهید کرد . بیشتر رنگ‌ها از این 12 رنگ موجود پدید می‌آیند اما با ادامه همین ترکیب‌ها و حرکت به سمت تاریکی یا روشنی رنگ ، بی نهایت ترکیب جدید حاصل خواهد شد . در ادامه به بررسی انواع ترکیب رنگ برای اتاق خواب خواهیم پرداخت .

ترکیب رنگ اتاق

انتخاب رنگ اتاق خواب ها

آبی ، برای خوابی آرام

رنگ آبی در انواع و اقسام تناژها بهترین رنگ برای اتاق خواب شماست . براساس علم روانشناسی رنگ‌ها ، طیف‌های مختلف رنگ آبی به خاطر ایجاد احساس آرامش و خونسردی در شما کیفیت خواب شما را به بالاترین درجه ممکن و کابوس‌هاس شبانه را به پایین‌ترین میزان ممکن می‌رسانند . طبق آمار میانگین ساعات خواب در یک اتاق آبی رنگ ۷ ساعت و ۵۲ دقیقه است .

زرد ، شاد و گرم

زرد یک رنگ گرم و آرامبخش و از جمله بهترین انتخاب‌ها برای رنگ اتاق خواب است . به نظر می‌رسد کسانی که در اتاق خواب‌هایی به رنگ زرد می‌خوابند سریع‌تر به خواب می‌روند و به طور میانگین ۷ ساعت و چهل دقیقه می‌خوابند . ترکیب رنگ‌های زرد و آبی و زرد و سبز برای اتاق خواب یک انتخاب ترکیبی ایده‌‌آل است .

سبز به رنگ طبیعت

طیف‌های مختلف رنگ سبز برای اتاق خواب کیفیت و کمیت خواب را بهبود می‌بخشند . سبز زیتونی و سبز چمنی بهترین گزینه‌ها از میان تناژهای مختلف رنگ سبز برای اتاق خواب هستند به خصوص برای آن‌هایی که سبز را به آبی ترجیح می‌دهند . طبق علم روانشناسی رنگ‌ها میانگین خواب در یک اتاق خواب سبز ۷ ساعت و سی و شش دقیقه است .

نقره ای لوکس و لاکچری

اگر به دنبال یک رنگ شیک و لوکس برای اتاق خواب‌تان می‌گردید به گزینه «نقره‌ای» فکر کنید . رنگ نقره‌ای باعث می‌شود سریع‌تر به خواب بروید و بنابراین گزینه مناسبی برای افرادی است که معمولا طول می‌کشد تا خواب‌شان عمیق شود و زیاد در رختخواب وول می‌خورند . میانگین ساعات خواب کسانی که در اتاق خواب نقره‌ای می‌خوابند ۷ ساعت و سی و سه دقیقه است .

نارنجی متفاوت

طیف‌های مختلف رنگ گرم نارنجی از جمله بهترین انتخاب‌ها برای رنگ اتاق خواب محسوب می‌شوند . علاوه بر این رنگ نارنجی به هضم بهتر غذا ، بهبود عملکرد معده و نیز آرام کردن درد معده و در نتیجه یک خواب راحت کمک می‌کند . میانگین ساعات خواب در یک اتاق نارنجی ۷ ساعت و بیست و هشت دقیقه است .

بدترین رنگ برای اتاق خواب

  • خاکستری؛ خواب غمگین میبینید

  • طلایی ، یاد غم و غصه هایتان می افتید

  • قرمز ، آرامش ندارید

  • بنفش ، کابوس می بینید

  • قهوه ای ، افسرده می شوید

بهترین رنگها برای اتاق پذیرایی یا نمشیمن

پیش از هر چیز سعی کنید وسایل بزرگ و گران را از رنگهای خنثی بخرید و بعد رنگ ها را با بقیه لوازم اضافه کنید .

در زیر تصاویری از بهترین ترکیب های رنگی برای نشیمن و یا پذیرایی ارائه خواهد شد .

ترکیب رنگ دکوراسیون اتاق

بازه رنگ

رنگ سبز پذیاریی

ترکیب رنگ سبز

ترکیب رنگ طوسی

ترکیب رنگ نارنجی

ایرانادکور ، بهترین انتخاب برای طراحی دکوراسیون منزل با آگاهی کامل از قوانین انتخاب رنگ دکوراسیون

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

برچسب ها :

رنگ دکوراسیونست کردن رنگ هاترکیب رنگ در خانهترکیب های رنگانتخاب رنگانواع رنگرنگ اصلیرنگ فرعیرنگ اتاق خوابرنگ اتاق نشیمن

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه