مقالات تخصصی معماری

طراحی خانه های هوشمند

طراحی خانه های هوشمند

طراحی خانه های هوشمند
در یکی، دو دهه اخیر که کلمه خانه هوشمند بر سر زبان افتاده است.بشر همیشه مایل است با انجام کار کمتر بیشترین نتیجه را بگیرد . تکنولوژی را به خدمت می گیرد تا آسایش خود را فراهم کند . مدت هاست عادت کرده ایم با فشار یک دکمه اتفاقاتی بیافتد . سالهاست ریموت تلویزیون را در دست می گیریم و در دنیای تصاویر غوطه ور می شویم . برای باز شدن پارکینگ خانه دیگر کمتر کسی از ماشین پیاده می شود و با کلیدی قفل در را باز می کند و بعد دوباره بار می گردد و آنرا قفل میکند . همچنین مدتی است لوازم خانگی های ما هم وارد عرصه شده اند . دکمه ای را فشار می دهیم و محتویات یخچال بدون باز کردن درب آن را روی گوشی می بینیم . حتی وسط خرید در سوپر . اینها تقریبا هیجانات و جذابیت های زندگی امروزی هستند . هر روز یک گجت هر روز یک تکنولوژی جذابتر . خانه هم مستثنا نمانده از این بازی و تقریبا یک یا دو دهه است که کلمه خانه هوشمند بر سر زبان هاست . در ادامه این نوشتار ، طراحی خانه های هوشمند توسط گروه کارشناسان فنی ایرانادکور تهیه شده است که تقدیم می گردد .

تاریخ مقاله : 1398/05/07

ایرانادکور پیشرو در سبک های معماری مدرن و خدمات هوشمند سازی خانه ها درخدمت شما عزیزان برای اجرای هوشمند سازی کامل یا خانه های نیمه هوشمند با هزینه های مقرون به صرفه خواهد بود . ادامه مطلب را با ما همراه باشید .

مفهوم طراحی خانه های هوشمند

تقریبا تمام دستگاه ها و تجهیزات خانه با برق کار می کنند و وقتی برق قطع می شود تقریبا تمام فعالیتهای ما یا نیمه کاره رها می شود و یا کاملا تعطیل . هوشمند سازی به کلیه فعالیتهایی گفته می شود که بدون حضور انسان که همان صاحب خانه است در فضای خانه قابل انجام و قابل کنترل است . در خانه هوشمند کلیه لوازم برقی را می توان تحت یک کنترل مرکزی قرار داد تا امنیت و کاربرد بهتری داشته باشند . هدف نهایی از سیستم هوشمند در طراحی خانه مدرن ،  صرف انرژی کمتر در حدود 30 تا 40 درصد ، کارایی بهتر ، امنیت و آسایش بالاتر است .

نمونه خانه های هوشمند

تعریف خانه هوشمند در ویکی پدیا : اتوماسیون خانگی  Home automation یا اتوماسیون ماشینی را که برای یک خانه پیاده سازی می‌شود را خانه هوشمند   smart home یا smart house  می‌نامند . یک سیستم اتوماسیون خانه هوشمند وضعیت روشنایی و چراغ‌ها ، تغییرات آب و هوایی ، سیستم‌های سرگرمی و صوتی و تصویری و دیگر لوازم خانگی را کنترل می‌کند . همچنین ممکن است سیستم امنیتی خانه مانند دسترسی سیستم ‌های هشدار و سیستم کنترل مرکزی را شامل شود . هنگامی که به اینترنت متصل می‌شود لوازم خانگی شما یک بخش از اینترنت اشیاء را تشکیل داده‌اند . (ویکی‌پدیا)

تجهیزات خانه هوشمند

خب تا اینجا خانه هوشمند را تعریف کردیم. حال می خواهیم ببینیم این خانه ها چه تجهیزاتی دارند .

  • تجهیزات نرم افزاری

  • تجهیزات سخت افزاری

تجهیزات نرم افزاری قطعا شامل برنامه ها و ماژولهای نصب شده بر روی گوشی ، ساعت هوشمند و یا لپ تاپ ، دوربین و … است که شامل برنامه های اتوماسیون و نمایش انلاین و کنترل تجهیزات می شود .

تجهیزات سخت افزاری هر وسیله فیزیکی است که آنرا نصب و راه اندازی می کنید تا کاری برایتان انجام دهد .

مثل منبع تغذیه ، انواع سنسور های دما و نور و حرارت . سنسورهایی برای تشخیص حرکت ، حضور و … . دوربین ها . موتورهای پرده . پنل های سخت افزاری نصب شده بر روی برخی دیوار ها و … که با هدف جمع آوری یا ارسال اطلاعات به نرم افزار ها نصب می شوند .

تاچ پنل ها هم به وسایل متفاوت نصب می شوند تا در خصوص نور و دما و صدا و … اطلاعاتی را جمع اوری و ارسال کنند .

همچنین شیرهای برقی و قابل کنترل آب و گاز که در نبود شما این امکان را به شما می دهد تا آنها را باز و بسته کنید هم جزو تجهیزات سخت افزاری به شمار می روند .

شیر آب هوشمند

سیستم هوشمند نور و روشنایی

نور و روشنایی در هر خانه بسیار اهمیت دارد خصوصا در شب که اغلب در تمام خانه نور لازم است . در خانه هایی که علاوه بر نورهای ضروری نورپردازی را هم جهت زیبا سازی خانه به کار می برند این نورها هم جزو سیستم روشنایی خانه منظور می گردد . در هوشمند سازی ، میتوان این امکان را داشت که در ساعات مشخصی برخی چراغها روشن و یا خاموش شوند . سنسورهای نور می توانند به طرز جذابی میزان نور محیط را تشخیص داده و متناسب با آن چراغها را تنظیم کنند که این کار هم در مصرف برق صرفه جویی می کند و هم باعث ایجاد صحنه هایی زیبا و دل انگیز در نورپردازی فضاهای باز می گردد . همچنین نگرانی همیشگی ما در خصوص روشن و خاموش ماندن لامپها را برطرف می کند . کنترل نور خارج از ساختمان از طریق کنسول‌ها، آشکارسازهای حرکت و کنترل از راه دور رادیویی انجام می‌شود .

نمونه خانه های هوشمند

همچنین ایجار پروفایل های نوری متفاوت که بر اساس نیازهای مختلف طراحی شده است نیز ممکن است مورد نیاز شما باشد . پروفایل نوری یک شام رمانتیک با پروفایل نوری یک مهمانی شلوغ قطعا در خانه تفاوت دارد می توانید از پیش این پروفایل ها را تنظیم کرده تا در هر بار استفاده فقط آنرا انتخاب و اعمال کنید . قطعا لذت خواهید برد . در نهایت این پروفایلهای نوری ممکن است به شما امکان سورپرایز کردن مهمانانتان را بدهد ناگهان پرده ها بسته می شوند ، شومینه روشن می شود ، لامپها کم می شوند ، موزیکی ملایم پخش شده و لامپهای زیبای رشته ای که در سقف دارید خواهد درخشید و شما هنوز سرجایتان نشسته اید و از داشتن چنین امکانی لذت می برید !

سیستم هوشمند گرما ، دما و رطوبت

بحث اتلاف انرژی این روزها بحث داغ مجامع بین المللی است . در خانه های هوشمند صرفه جویی بسیاری در مصرف انرژی صورت می گیرد . سیستم های کنترل خودکار دما ، هنگامیکه شما در خانه نیستید دما را پایین می آورد و در هنگام سرما خانه را گرم می کند . می توان برای هر یک از اتاق ها دمای خاصی تعیین کرد تا سلیقه های دمایی مختلف افراد پوشش داده شود و این دعوای همیشگی در خانه ها تمام شود .

کنترل دما در خانه های هوشمند

حتی در طراحی فضای سبز هم می توان بوسیله هوشمند سازی از اتلاف آب و انرژی جلوگیری کرد سیستم های آبیاری از راه دور و بسیاری از ادوات کشاورزی پیشرفته در این راستا وجود دارند .

سیستم های هوشمند پرده و کرکره

این سیستم ها هم با هدف کنترل نور و هم با هدف امنیت تهیه و تنظیم می شوند . کرکره های امنیتی در شب به طور خودکار بسته می شوند . سنسور حرکت هم می تواند اعلام کند که وقتی کسی در خانه نیست پرده ها و نرده ها بسته شود . آلارمی به صاحب خانه می گوید که هنوز پنجره ها باز هستند و پرده ها کشیده نشده اند . صاحب خانه از سرکار خود پنجره ها را بسته پرده را می کشد سیستم تهویه هوا را غیر فعال کرده و سنسور حرکت و دود را روشن می کند ، دما را کمی پایین می آورد و لامپهای محیطی را روشن می نماید . چه چیزی بهتر از این ؟

پرده هوشمند

کاربری آسان خانه های هوشمند

علاوه بر افراد تکنولوژی دوست ، افراد گرفتار و کسانی که خانواده های پر رفت و آمد یا خیلی بزرگ یا خیلی دور دارند ، خانه هوشمند شده برای افراد پیر و ناتوان هم مفید واقع می شود . کسانی که راه رفتن برایشان سخت شده نمی توانند برای خاموش کردن لامپ های محوطه بیرون تا آخر حیاط راه بروند ، یا بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهند . می توانند براحتی در جایی نشسته و کنترل بسیاری از وسایل را بدست بگیرند .

هزینه های خانه هوشمند

هزینه ای که برای داشتن خانه هوشمند صرف می کنید شاید ابتدا به نظر بسیار گران بنظر برسد ، اما داشات خیال آسوده هم قیمت دارد . داشتن امنیت ، آرامش و نهایتا قبض های کاهش یافته برق و گاز و آب قطعا کم کم هزینه ابتدایی را جبران می کند . نکته بسیار مهم دیگر این است که شما در حال سرمایه گذاری بر روی ملک خود هستید . قیمت خانه های هوشمند بسیار بالا می رود و چند برابر هزینه ای که می کنید قطعا در آینده به شما باز خواهد گشت . حتی بسیاری برج سازان یا ساختمان سازان حرفه ای چند مورد هوشمندی به خانه اضافه می کنند تا بسیاری از ضعف ها را پوشش دهند و یا بتوانند خانه را به قیمت بسیار بالاتری بفروشند .

نمونه خانه های هوشمند

چند سناریو هوشمند سازی منزل

زمستان بوده و به سفر رفته اید ، اگر خانه هوشمند داشته باشید یک روز پیش از بازگشتتان سیستم گرمایش را فعال می کنید و وقتی در باز میکنید از هوای مطبوع خانه لذت می برید وگرنه باید نصف روز منتظر گرم شدن خانه بمانید و احتمالا بلرزید و یا در بهترین حالت کلید خانه را به شخصی بدهید که اگر از اعتمادتان سو استفاده نکند باید زحمت رفت و آمد را به جان بخرد .

داشتن قهوه ساز هوشمند ، آرام پز هوشمند ، اجاق گاز و یخچال هوشمند ، لوسترها ، پرده ها و هر وسیله برقی که استفاده می کنید ، بسیار هیجان انگیز ، لذت بخش ، کاربردی و ایمن خواهد بود . کنترل استخر و سونا ، سیستم های آبیاری هوشمند حیاط و باغ هم جزو توانایی های هوشمند سازی به شمار می روند .

نمونه خانه های هوشمند

در راه خانه هستید و قهوه ساز برایتان قهوه درست می کند . درب خانه که باز می شود عطر خوش قهوه فضا را پر کرده اگر زندگی ماشینی دردسر ساز است اما  لذت داشتن این تکنولوژی ها را هم با خود دارد .

آیفون تصویری خانه را به گوشی موبایلتان وصل کنید تا ببینید وقتی که در منزل نیستید چه کسی پشت در است و حتی به او پاسخ دهید . داشتن دوربین های مدار بسته در این خصوص به شما کمک شایانی می کند . اگر سنسورهای حرکتی به شما گزارشی دهند می توانید پلیس را در جریان بگذارید و همه این کارها را مدیون تکنولوژی هستید . پس با ان گام بردارید .

نمونه خانه های هوشمند

گروه تخصصی ایرانادکور ، پیشرو در طراحی سناریو های هوشمند سازی منازل و محیط های کاری ، در خدمت شما عزیزان خواهد بود ، جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در خصوص طراحی خانه های هوشمند و سیستم کنترل با کارشناسان ما در دفاتر شیراز در تماس باشید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه