دکوراسیون

راهنمای خرید پارچه مبل

راهنمای خرید پارچه مبل

راهنمای خرید پارچه مبل
یکی از اساسی ترین عناصر در دکوراسیون داخلی هر خانه ، مبلمان است . مبل چشم خانه است و معمولا بقیه وسایل با مبل هماهنگ می شوند . اشتباه در انتخاب مبلمان ، معمولا آسیب گرانی محسوب می شود و تغییر آن با صرف هزینه و زمان زیاد همراه خواهد شد . یکی از دلایل یک مبل خوب ، پارچه مبل است ، جنس ، طرح ، بافت و رنگ پارچه می تواند علاوه بر تغییر عمر استفاده مفید از مبل ، بر روی زیبایی آن تاثیر بسیاری بگذارید . پارچه های مبل بسته به نوع و سبک مبلمان متفاوت هستند ، مبلمان کلاسیک پارچه ای می خواهد که شاید نتوان آن پارچه را بر روی یک مبل راحتی کشید . پس برای دانستن نکاتی در این خصوص ما را تا پایان این نوشتار که توسط کارشناسان حرفه ای ایرانادکور با عنوان راهنمای خرید پارچه مبل ، تهیه شده است ، همراهی نمایید .

تاریخ مقاله : 1398/05/04

ایرانادکور ، پیشتاز در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل ، واحد های تجاری ، اداری ، هتل و بیمارستانها ، رستواران و کافی شاپ ها ، مشاور و همراه شما در عینیت بخشیدن به رویاهای شما است . معماران تاثیر گذار ما حتما سلایق شما را در نظر خواهند داشت .

پارچه مبل رنگی رنگی

راهنمای خرید پارچه مبل

شاید از مبلی که هم اکنون در خانه است خسته شدید اما دلتان نمی آید آنرا عوض کنید چراکه اسکلت مستحکم و خوبی دارد . چارچوب آن سالم است اما پارچه آن یا رنگ و رویی قدیمی گرفته یا آسیب دیده یا به هر دلیلی  مانند رخ دادن اشتباهات رنگی در طراحی داخلی خانه می خواهید انتخاب بهتری داشته باشید و لباسی نو بر تن مبل خود کنید . شاید هم به تازگی در حال خرید یک دست مبلمان جدید هستید و پارچه ای که در نمایشگاه بر روی مبل کشیده شده با وسایل خانه شما ست نیست و می خواهید این مبل جدید را با سلیقه خود لباس بپوشانید تا هارمونی منزلتان حفظ شود . در هر دو حالت شما راهی فروشگاه های فروش پارچه مبل می شوید و در بین صدها رنگ و طرح باید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید . اینجاست که حیران و متعجب و سردرگمید که کدام جنس مرغوب است ؟ کدام رنگ دقیقا با پرده و فرش شما هماهنگ است ؟ کدام طرح فضای خانه شما را زیباتر خواهد کرد ؟

خرید پارچه مبل بر اساس کاربرد مبلمان

خرید پارچه مبل ربط زیادی به کاربرد مبل دارد ، پارچه مبلی که قرار است جلو تلویزیون قرار گیرد و راحت باشد تا روی آن لم داده و برنامه تماشا کنید و شاید میوه و بستنی بخورید با پارچه مبلی که در سالن پذیرایی می چینید و قرار است سالی چند بار مهمانان با بهترین لباسهای خود بر روی آن بنشینند و احتمالا در بقیه سال بر روی آن رو مبلی می کشید تفاوتهای بسیار دارد .

انتخاب پارچه مبل

بر خلاف تصور بسیاری از افراد برای مبلهای سر دستی و راحتی باید بهترین ، مقاوم ترین و قابل شستشو ترین جنس را انتخاب نمایید . دلیل آن معلوم است . استفاده بیشتر . برای دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی بزرگ هم مبلمانی شیک اما با جنسی حتی پایین تر می توان در نظر گرفت .

انواع پارچه های مبلی

پارچه مبل از لحاظ ظاهری آنقدر تنوع دارد که بالاخره سلیقه شما را راضی کند و قانع شوید که یکی را انتخاب و استفاده نمایید . اما جنس پارچه مقوله دیگری است . چه بسیار پارچه های خوش آب و رنگ و زیبایی که پس از مدت کم  استفاده حالت اولیه خود را از دست می دهند . کدر می شوند ، و یا قسمتهای مخملی و یا برجسته آن کچل می شود و دوباره باید آنرا تعویض نمایید . کلا دو نوع پارچه از لحاظ جنس وجود دارد : پارچه های الیاف طبیعی و پارچه های الیاف مصنوعی . الیاف طبیعی مثل پارچه های کتان ، ویسکوز ، استات، ریون ، چرم ، ابریشم و پشم . در دسته الیاف مصنوعی پارچه هایی مثل پارچه‌های آکرلیک ، نایلون ، پلی استر و در برخی موارد ابریشم مصنوعی وجود دارد .

مبل راحتی

کیفیت پارچه مبلی

تمام سعی خود را بکنید که پارچه های با کیفیت بخرید . اما چطور می توان کیفیت را تشخیص داد؟ آیا جنس این پارچه خوب است یا بد ؟ ما در این جا به شما کمک می کنیم تا بهترین جنس را بشناسید . اولین نکته در خرید پارچه مبل با کیفیت عدم قابلیت کش سانی است . این جمله یعنی چه ؟ بهترین جنس پارچه مبل ، پارچه ای است که در هیچ جهتی به هیچ وجه کش نیاید . بنابراین شروع به کشیدن پارچه در جهات مختلف کنید اگر کش آمد سریعا پارچه را از گزینه های انتخابی خود حذف کنید .

راه دوم توجه خاص به پارچه های بکار رفته بر روی مبلمان های خوب است . مقایسه انواع پارچه ها با هم در نور کافی لازم است انجام شود . پارچه هایی که بر روی مبلهای مارک دار و فروشگاه های معتبر کشیده می شوند قطعا انتخاب های بهتری هستند . بنابراین وقت بگذارید و دوری در بازار مبل بزنید . پارچه های مبلی عددی به نام استحکام دارند ، که با یک برچسب پشت پارچه مشخص شده است . استحکام صد در صد قطعا بهترین انتخاب برای مبلمان راحتی و تا 44 درصد برای مبلمان مهمان است . شلوغی خانه ، تعداد بچه ها ، میزان رفت و آمد خانه را موقع انتخاب عدد استحکام در نظر بگیرید .

تولید کنندگان پارچه های مبلی

همانند بسیاری از کالاهای دیگر ، مغازه های فروش پارچه مبل پر از پارچه های چینی است . در بین این پارچه ها پارچه های خوب هم پیدا می شود اما باید با دقت انتخاب کرد . سازنده دیگری که پارچه هایش در بازار ایران به چشم می خورد ترکیه است . پارچه های ترک کیفیت بالایی دارند معمولا چند لایه هستند و گرانند . در کشور خودمان هم پارچه های بسیار مرغوبی الخصوص در یزد بافته می شود که به ویژه برای مبلهای سلطنتی مناسبند .

انتخاب رنگ پارچه مبلی

پس از کیفیت دومین عامل مهم در راهنمای خرید پارچه های مبلی ، رنگ است . حتما پیش از رفتن به فروشگاه فروش پارچه مبل ، رنگ مورد نظر خود را تعیین کنید و سپس وارد مغازه شوید تا کمتر دچار سردرگمی شوید . اگر قرار است این مبلمان با پرده ، کوسن ، قالی ، کاغذ دیواری  و یا هر چیز دیگری همرنگ یا در هارمونی باشد خوب است که در صورت امکان قسمتی از آن را به فروشگاه ببرید . مثلا کوسن را با خود ببرید یا تکه ای از پارچه پرده در صورت وجود و یا حداقل عکس بگیرید و همراه ببرید . راه دیگری هم وجود دارد : اگر بتوانید کالیته رنگی را به خانه ببرید هم بسیار خوب است تا تجسم شما و ذهنیت شما به واقعیت نزدیک تر شود .

گاهی از یک نوع پارچه برای و یک رنگ پارچه برای کل مبلمان بهره می بریم و گاهی برای تنوع و زیبایی بیشتر مثلا مبلمان سه نفره و یا اصلی را از پارچه هایی با رنگ ساده و مبل های تک نفره را طرح دار و یا رنگهای دیگر انتخاب می کنیم . برای مبلمان راحتی پارچه های گل دار ، راه راه ، شلوغ و پر از نقش هم می تواند محیط را شاد کند اما مبلمان مهمان معمولا بهتر است ساده و به ابهت انتخاب شود .

انتخاب پارچه مبل

انتخاب بافت پارچه مناسب مبل

هر بافتی که انتخاب می کنیم تاثیری بر فضای ما دارد . پارچه های بافت درشت برای فضای ساده و کوچک مناسب است تا به فضا برجستگی و بزرگی دهد . برای فضاهای بزرگ پارچه های بافت ریز و کوبیده و مخملی مناسبند . برای محیط های کوچک پارچه های طرح دار و گلدار مناسبند تا به فضا حجم دهند و برای فضای بزرگ پارچه های ساده تر فضا را شیک و با شکوه می کنند .

بخاطر داشته باشید پارچه های راه راه و یا دارای طرح های زاویه دار و هندسی برای مبلمان با اسکلت مربع و مستطیل و گوشه دارد و پارچه های گل دار برای مبل های منحنی شکل مناسبند . مبلمان گرد با طرح مثلث مثلث و یا راه راه مبل زیبایی نخواهد بود . اگر از پارچه های ساده خوشمان می آید می توانیم با انتخاب کوسن های جذاب و رنگی و هماهنگ با تم اصلی مبل ، مبلمان را از سادگی و یکنواختی بیرون آرویم . کوسن ها ارزان هستند بنابراین می توانیم با تغییر کوسن به کلی جلوه مبل را تغییر دهیم . رازهای استفاده از کوسن در دکوراسیون داخلی پیش تر در همین سایت شرح داده شده است .

پارچه مبل متفاوت زرد

برای مبلمان ال شکل پارچه های چرمی میتوانند انتخاب جذابی باشند . دقت کنید که در موقع انتخاب پارچه مبل ، بافت مستحکم و پری انتخاب می کنید . این را می توان از روی دوخت مبل تشخیص داد . اگر سوراخهایی که نخ دوخت از آنها رد شده درشت هستند و به وضوح دیده می شوند ، خصوصا در پارچه های چرمی ، بافت پارچه ضعیف بوده است . پارچه هایی که تراکم بالا دارند معمولا سنگین هستند و نخ دوخت نمی تواند انها را براحتی سوراخ کند و دوخت در آن فرو می رود .

در پارچه های مخملی و یا جیر که خواب دارند . برای امتحان بافت آن ، سعی کنید با دست بافت را بهم بزنید ، پارچه ای خوب است که قابلیت بازگشت خواب به حالت اولیه را داشته باشد نه اینکه با دست کشیدن شما به کلی به هم بریزد . پارچه های پرزدارد و خواب دارد اگر بافت خوبی نداشته باشند با نشست و برخواست پرز خود را از دست می دهند و از زیبایی آنها کاسته می شود . مخصوصا در هنگام برخورد با اجسام نوک تیزی مثل سگک کمربند مهمانان ، دکمه های پشتی شلوار جین ، اسباب بازی های کودکان و … . پس بهترین و مقاوم ترین پارچه را تهیه نمایید . و برای یک تفاوت قیمت نه چندان زیاد ، خود را از داشتن مبلی مسحکم محروم نکنید .

انواع پارچه های مبلی

در مقاله تقدیمی کارشناسان ایرانادکور سعی کردند راهنمای خرید پارچه مبل را تا حدی شرح دهند . برای داشتن بهترین انتخاب ها در طراحی دکوراسیون داخلی منزل ، می توانید با ما در دفاتر شیراز مشورت کنید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه