آشپزخانه و کابینت آشپز خانه

راهنمای خرید کابینت

راهنمای خرید کابینت

راهنمای خرید کابینت
کابینت مهمترین و تاثیرگذارترین عنصر در آشپزخانه است . در واقع سبک معماری هر آشپزخانه را کابینت ، تعیین می کند . رنگ ، جنس ، ابعاد ، بافت و طراحی کابینت روی هم رفته زیبایی و کاربردی بودن کابینت را تعیین می کند . استفاده بهینه از فضا های آشپزخانه و تعیین بهترین چیدمان و جا نمایی وسایل آشپزخانه ، هنر یک طراح دکوراسیون داخلی است . در این نوشتار که توسط کارشناسان ایرانادکور تهیه شده است راهنمای خرید کابینت را بررسی کرده و نحوه محاسبه قیمت کابینت را شرح خواهیم داد .

تاریخ مقاله : 1398/05/02

ایرانادکور نامی آشنا در دکوراسیون داخلی ، دارای پروژه های بسیار موفق در خصوص طرح بندی و سازماندهی آشپزخانه ، برای ارائه بهترین و خلاقانه ترین ایده ها در خدمت شما است .

راهنمای خرید کابینت ، انتخاب جنس

کابینت ها از متریال های مختلفی ساخته می شوند که با توجه به بودجه در نظر گرفته شده و سبک انتخابی در آشپزخانه می تواند انتخاب و خریداری شود . از آنجا که کابینت ها از مهمترین عناصر طراحی آشپزخانه هستند باید به انتخاب بهترین جنس برای آن ها اهمیت قایل شد . هر جنسی که انتخاب کنید مزایا و معایبی دارد که باید با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید . در ادامه به بررسی راهنمای خرید کابینت و انواع جنس کابینت  خواهیم پرداخت .

کابینت های فلزی : در گذشته بیشترین متریال در ساخت کابینت ، کابینت فلزی بود ، اما امروزه تقریبا استفاده از این نوع کابینت منسوخ شده است . و حتی افراد در هنگام بازسازی منازل یا کلا کابینت های فلزی را کنار می گذارند و یا حداقل درب آن ها را ام دی اف می کنند تا مدرن تر و زیبا تر به نظر برسند . اما این نوع کابینت از قیمت پایینی برخوردار است و مشکل پیچیدگی و حساسیت به رطوبت را هم ندارد . ضمن اینکه نفوذ حشرات هم در این کابینت کمتر اتفاق می افتد . البته اگر پوشش مناسب نداشته باشند به سرعت زنگ زده و یا رنگ روی ان ورقه می کند .

کابینت های چوبی : از شیک ترین و گران ترین کابینت های دنیا هستند . عاشقان چوب دوست دارند دست و دلبازانه کابینت ها را چوبی کنند . آشپزخانه ای با کابینت های تمام جوب بسیار چشم نوازند . انرژی خوب و طبیعی چوب و رنگهای جذاب و بکر آن هرگز از مد نخواهد افتاد . حساسیت زیاد به آب ، قیمت بالا و طولانی بودن ساخت آن از معایب این نوع کابینت است .

کابینت های ام دی اف : شبیه ترین متریال به چوب ام دی اف است که در واقع از قسمت های دور ریختنی چوب ساخته می شود . کابینت ام دی اف امروزه پر کاربرد ترین و رایج ترین نوع کابینت است . تنوع در رنگ و بافت ، استحکام ، زیبایی و قیمت مقرون به صرفه باعث شده در صف اول انتخاب جنس کابینت قرار گیرد . اما نفوز حشراتی مثل سوسک و مورچه و ضد آب نبودن را هم باید در نظر داشت .

کابینت های هایگلاس : در واقع این نوع کابینت همان ام دی اف است که روکشی نازک از هایگلاس بر روی آن چسبانده شده ، این نوع کابینت بسیار براق و درخشنده است ، پاک کردن آن بسیار راحت است و با درخشش خود ، جلوه ای خاص به فضا می دهد . اما قیمت آن بالاتر از ام دی اف است .

کابینت های پی وی سی : با شنیدم نام پی وی سی اولین چیزی که به ذهن می آید کلمه ضد آب است . این هم همان ام دی اف است با روکش پی وی سی . این نوع کابینت زیبایی خاصی ندارد اما به دلیل ضد آب بودن معمولا در سرویس بهداشتی ، خصوصا کابینت روشویی و کابینت های حمام و یا کابینت آشپزخانه زیر سینک کاربرد دارد .

راهنمای خرید کابینت ، بودجه

کلا آشپزخانه و کابینت ها معمولا گران ترین قسمت خانه هستند . برای برآود هزینه کابینت سعی کنید حتما از مشورت با یک طراح دکوراسیون داخلی و یا حداقل یک کابینت ساز مشورت بگیرید . چراکه ممکن است نحوه محاسبه کابینت را ندانید و بعد در تامین بودجه آن بمانید .

اگر شما 10 متر کابینت لازم دارید و قیمت کابینت 500 تومان است ، قیمت کابینت شما 5000 تومان نیست . این عدد بین 30 تا 60 درصد کمتر از عدد واقعی است !

یراق ، لولا ، ريل ، دستگيره ، صفحه روي کار ، جک ، دستمزد ساخت و … را فراموش کردید .

کابينت زميني با ضريب  60 درصد ، کابين هوايي با ضريب 40 درصد ، کمدي ( کابينت قدي سوپر مارکت يا فرو مکروفر) با ضريب 180 درصد ( يا همان 3 برابر زميني 60%*3=180% )  ، کانتر ( کابينت اپن ) با ضريب 90 درصد از قيمت کل کابينت محاسبه مي شود .

همچنین امروزه کابینت های آشپزخانه امکانات بیشتری دارند که پول بیشتری را جیب شما خرج می کنند کابين ويترين ، باکس ، شلف ، طبقه دکوري ، دکور نما اضافه ، باکس نور ، کابين هايي که از حالت استاندارد خارج مي شوند و موارد بسيار ديگر آنقدر جذاب هستند که خانم خانه بخواهد ! پس اگر محدودیت بودجه دارید برای کابینت تعیین بودجه دقیق کنید .

مجيک کرنر ، سوپر مارکت ، سبدريلي ، سبد رخت چرک ، سبد پياز و سيب زميني، سطل زباله هم امکانات کابینت های جدید است که هر یک هزینه جداگانه ای دارد . علاوه بر اینها هزینه حمل هم اضافه می شود که اگر در طبقات بالا باشید 10 درصد به هزینه حمل اضافه خواهد شد . صفحات رویی کابیت ها هم گران هستند . مثلا اگر شما بخواهید ماشین ظرفشویی ، لباس شویی و … را زیر صفحات کابینت جا دهید ، هزینه های صفحات هم به کل هزینه اضافه می شود .

هر چقدر توضیح دهیم باز هم تعیین قیمت کابینت بسیار تخصصی است . مثلا شما می دانید یک کابیت کم عمق اما با ارتفاع دو برابر که برای دکور بکار رفته و بدون درب است چطور محاسبه می شود ؟ یا مثلا محاسبه کابینت هوایی و زمینی چه تفاوتهایی دارد ؟ اگر نمی دانید ، حتما با یک متخصص مشورت نمایید تا با دیدن عدد قابل پرداخت در فاکتور شوکه نشوید .

راهنمای خرید کابینت ، انتخاب رنگ

بعد از بودجه ، دومین و مهمترین فاکتور در هنگام انتخاب کابینت ، رنگ است . رنگ حتی گاهی از جنس مهمتر می شود چراکه وقتی شما رنگی خاص در نظر دارید باید ببینید کدام جنس کابینت به رنگ مورد نظر شما نزدیک و شبیه است . اگر آشپزخانه ای کوچک و بدون نور گیر طبیعی دارید حتما از رنگهای روشن و یا دقیقا سفید برای بیشتر عناصر آشپزخانه استفاده کنید . با اینکه این روزها بیشتر تجهیزات خانگی مثل یخچال و مایکروفر و اجاق گاز به رنگهای متالیک و اکثرا نقره ای در بازار هستند ، اما هنوز آشپزخانه های تماما سفید ، بسیار شیک و زیبا جلوه می کنند .

از کابینت های دو رنگ هم می توان استفاده کرد معمولا دو رنگی که انتخاب می شوند یا مکمل هم هستند یا خیلی به هم نزدیکند . در انتخاب رنگ کابینت بایستی به دکوراسیون بقیه فضای خانه هم دقت کنید . ایده رنگ کابینت آشپزخانه می تواند از دکوراسیون خانه منشا بگیرد . مثلا در خانه ای که مبلمان آبی فیروزه ای دارید ، نمی توانید از کابینت زرشکی و مشکی که به تنهایی انتخابی زیباست استفاده کنید و بهتر است رنگی مثل بژ یا انواع رنگ های چوب استفاده کنید . سعی کنید بیش از دو رنگ استفاده نکنید .

رنگهای تیره مثل سیاه و قهوه ای در نگاه اول جذابند اما از آنهایی که کابیت هایی به این رنگها دارند که سوال کنید ، متوجه تاثیر بد این رنگها بر روحیه افراد خانواده خواهید شد . کابینت آشپزخانه خاکستری هم پیشتر در همین سایت بررسی شده است . پس ترجیحا سراغ رنگهای بسیار تیره نروید . رنگهای تند مثل قرمز و زرد قناری و سبز پسته ای هم در دراز مدت چشم را خسته می کنند .

هنکامیکه از رنگهای ساده استفاده می کنید خوب است به دیزاین دستگیره ها هم توجه کنید برای سقف های کوتاه از دستگیره های بلند و عمودی و از دستگیره های افقی برای مکان های با عرض کم بهره ببرید . از کابینتهای راه راه کمتر استفاده کنید . مخصوصا کابینت های شیاردار که در ابتدا بسیار زیبا هستند اما بعد از چرب شدن و دوده گرفتن در آشپزخانه به معضلی برای تمیزکاری تبدیل می شوند .

استاندارد کابینت آشپزخانه

از آنجا که آشپزخانه از تمام خانه پر وسایل تر است و تراکم جزییات در این چند متر فضا بالاست ، و چون در این فضا قرار است آتش و آب و برق در کنار هم باشند ، توجه به نکات ایمنی و استانداردها بسیار ضروری است . همچنین ابعاد را باید استاندارد در نظر گرفت تا وسایل بخوبی جا شوند ، درب ها راحت باز و بسته شوند و کاربردی باشند . ارتفاع و عمق باید حتما استاندارد باشند ، ارتفاع استاندارد در کابینت زمینی 90 سانتی متر و عمق بدنه 55 سانتی متر است . عمق استاندارد صفحه رویی 60 سانتی متر می باشد . عمق کابینت های هوایی 30 سانتی متر باید باشد و ارتفاع آن 70 سانتی متر مناسب است . اگر سقف بلند است و بیش از 240 سانتی متر است ، ارتفاع کابینت های هوایی تا 90 سانتی متر هم مناسب است .

ایرانادکور با در اختیار داشتن مهندسین متخصص که آشنا به استانداردهای روز دنیا در خصوص اصول طراحی کابینت آشپزخانه هستند ، مرجع دکوراسیون داخلی در جنوب کشور است ، برای انتخاب بهترین کابینت ها با دفاتر ما در شیراز در ارتباط باشید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه