مقالات تخصصی معماری

راهنمای خرید دیوارپوش

راهنمای خرید دیوارپوش

راهنمای خرید دیوارپوش
انسان با ساخت دیوار ، معماری را آغاز کرد . از سنگ کوهستان و مصالح طبیعی تا بعد ، آجرهای قالب دست ساز و بعد تر در عصر تکنولوژی ساخت انواع مصالح ترکیبی و صنعتی و انسانی که هیشه به دنبال زیبایی است ، سعی کرد با نقوش و کنده کاری بر روی دیوار ، منظره ای زیبا تر برای دیدن ، پدید آورد از کنده کاری نقوش و خطوط روی دیوار غارها تا بعد ، رنگ کردن دیوار با انواع رنگ طبیعی و مصنوعی و بعد تر ساختن و چسباندن انواع دیوار پوش از ابتدایی تا بسیار شیک و پیشرفته . دیوار وظیفه تفکیک فضا ها و یا پایه شدن برای ساخت بقیه بنا را به عهده دارد . در نوشتار پیش رو ابتدا به نقش دیوار در معماری خواهیم پرداخت و سپس راهنمای خرید دیوارپوش را که توسط تیم ایرانادکور تهیه شده است ، تقدیم می کنیم .

تاریخ مقاله : 1398/04/30

ایرانادکور ، انتخابی هوشمندانه برای برنامه ریزی ، طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی ، مفتخر است با سالها تجربه و انجام پروژه های ریز و درشت موفق در کنار شما عزیزان باشد . برای مطالعه راهنمای خرید دیوار پوش  ، ادامه این مطلب را با هم مطالعه می کنیم .  ضمن اینکه کارشناسان ما همواره آماده پرسش و پاسخ های طراحی داخلی و در خدمت شما خواهند بود .

دیوار و راهنمای خرید دیوارپوش

کاربرد دیوار از قبل تا به امروز شامل موارد زیر است :

  1. دیوار دفاعی : در گذشته برای حفظ خود در برابر حمله انواع دشمنان و جلوگیری از ورود غریبه ها دیوار های بلندی دور تا دور محل زندگی می کشیدند و از دیوار به عنوان حصار استفاده می کردند .
  2. حدود مالکیت : برای تعیین مرز مالکیت زمین ، باغ و هر نوع ملکی دیواری هر چند کوتاه دور تا دور ماک خود بنا می کردند .
  3. تفکیک فضا : دیوار گاهی فقط جنبه زیبایی و دکوری دارد و تنها برای جداسازی فضا ها و حریم ها برای داشتن فضایی نوین مورد استفاده قرار می گیرد .
  4. نگهداری وزن سقف : نکهداری وزن سقف و انتقال بار سقف به زمین .
  5. عایق صوتی
  6. عایق در برابر رطوبت و سرما و گرما : که انسان با همین هدف اقدام به خانه سازی با ایجاد دیوار نمود . که این دسته خود به دو گروه تفکیک می شود :
  • دیوار های خارجی : که به آن دیوار نما هم می گویند و در واقع دیوارهایی است که از کوچه و خیابان قابل دیدن است و معمولا آنرا نما می کنیم .
  • دیوار های داخلی : که درون فضای خانه است و از بیرون دیده نمی شود . که بحث امروز ما است . و می خواهیم راهنمای خرید دیوارپوش را برای این نوع دیوار ها مطرح نماییم .

انواع دیوارپوش

برای  پوشش دیوارها مواد و مصالح گوناگون ساخته شده و استفاده می شوند چیزهایی از قبیل انواع رنگ های ساختمانی ، دیوار کوب ، کاغذ دیواری های مدرن ، دیوار پوش ، پارچه دیواری ، سرامیک ، چوب ، استیکر و … . پیش تر در سایت ایرانادکور به انواع کاغذ دیواری و نحوه انتخاب آن بسته به دکوراسیون داخلی بحث کردیم ، امروز در خصوص دیوارپوش ها مطالبی را تقدیم می کنیم .

دیوارچوش یکی از عناصر تزیین دیوار است ، که در معماری نوین بسیار مورد توجه قرار گرفته است ، اگر بر اساس اصول معماری و دکوراسوین داخلی انتخابی درست داشته باشیم ، دیوارپوش می تواند دیوارهای ساده و بی روح را جان می دهد و حتی به زیباترین عنصر در خانه ، محل کار و هر مکانی تبدیل شود .

بعد از ساخت دیوار و گذشت سالیان ، دیوار ها تغییرات نامطلبونی را تجربه می کنند ، ترک می خورند ، زخمی ، نم زده و یا پوسته پوسته می  شوند و زیبایی اولیه خود را از دست می دهند ، اینجاست که نقش اساسی و اولیه دیوارپوش ها به صحنه می آید . ترمیم و نوسازی و زیباسازی دیوارها را بخوبی به عهده می گیرد که در صورت عدم استفاده از آنها باید هزینه های گزافی برای بازسازی دیوار ها پرداخت .

استفاده از دیوارکوب یا دیوار پوش سریعترین راه جهت پوشش دادن دیوارها و ایجاد نمایی شیک و زیبا در ساختمان است . بنابراین با عرضه محصولات متنوع دیوارپوش ، استفاده از این محصولات به سرعت در صنعت نوین ساختمان به امری عادی تبدیل شده ، بطوری که امروزه در اکثر مراکز اداری ، بیمارستان ها ، سالن های ورزشی ، سالن های کنفرانس ، رستوران ها ، فروشگاه ها ، مراکز تجاری و اداری و…. می توان ردی ازین محصولات را به وضوح دید . ایجاد فضاهایی مدرن ، تمیز ، شیک و متنوع به عهده دیوارپوش هاست .

شخصیت دیوار ها

همه دیوارها شخصیت دارند ، باید با توجه به شخصیت هر دیوار برای آن لباس دوخت . لباس دیوارهای پذیرایی رسمی باید باشد . دیوارهای اتاق خواب آرامش را باید متجلی کنند . دیوارهای نشیمن شخصیتی صمیمی لازم دارند . دیوار اتاق بچه ها پر از هیجان و شادی است . اما کل خانه باید یک سبک و یک هارمونی را دنبال کند . زیرا هدف از اجرای دکوراسیون داخلی دقیقا حفظ همین نظم و سبک واحد است . ایده جالب طراحی دیوار اتاق خواب پیش تر در همین سایت بررسی شده است .

انواع دیوارپوش ها و راهنمای خرید دیوار پوش

اگر دیواری که قصد دارید برای آن دیوار پوش تهیه کنید ، تازه ساز و یا لخت است و هیچ پوشش قبلی ای ندارد ، کار شما بسیار راحت است ، اما اگر از قبل پوششی برای دیوار انتخاب و اجرا شده است ، مثلا در حال حاضر کاغذ دیواری ، رنگ روغن ، دیوارکوب بر روی دیوار وجود دارد بایستی به عملیات بازسازی فکر کنید . اما پیش از هر تصمیمی و هر اقدام عملی خوب است با انواع دیوار پوش ها و مزایا و معایب آنها و راهنمای خرید دیوارپوش آشنا شوید :

دیوار پوش چرمی

یکی از شیک ترین ، رسمی ترین و با کلاس ترین دیوارپوشها ، دیوار پوش چرمی است . بیشتر در فضاهای تجاری ، اتاق های کنفراسن ، سالن های جلسه و هتل ها کاربرد پیدا می کند و معمولا با مبلمان موجود بصورت هماهنگ خریداری می شود . این نوع دیوار پوش به صورت توپر و نرم هستند و از آنجا که فضا را کمی کوچک می کنند برای محیط های بزرگ قابل استفاده هستند ، البته در بسیاری از موارد می توان فقط یک یا چند دیوار را با این نوع دیوار پوش پوشش داد ، چراکه ترکیب چرم و چوب هم بسیار زیبا و چشم نواز است . عایق صدا و حرارت است و برای اتاقهای تمرین موسیقی هم می تواند مناسب باشد .

دیوارپوش چرمی

دیوارپوش چوبی

صفحات مختلف چوبی که با حالت های مختلف در کنار هم قرار می گیرند . این صفحات در رنگ های متنوع و زیبا و خلاقانه می تواند کنار هم قرار گیرد و با بقیه انواع دیوار پوش ترکیب شود . حتی از دو رنگ چوب و یا بیشتر در کنار هم می توان ترکیب و استفاده کرد . دیوار پوش چوبی در ترکیب با نور پردازی جلوه ای زیبا دارد . همچنین ترکیب بی نظیر چرم و چوب هم محبوبیت فراوانی دارد .

دیوارپوش چوبی

دیوارپوش های کاغذی

این نوع دیوار پوش می تواند از جنس کاغذ یا پارچه باشد و در طرح ها و رنگ های متنوع در دسترس است . انواع پارچه پوش ، کاغذ دیواری ، استیکر های سه بعدی ، انواع کاغذ دیواری ضد زلزله که جدیدا به روش های صنعتی مانع ریختن دیوار در هنگام زلزله است ، انواع کاغذ های قابل شستشو و چند بار مصرف و پارچه ها و کاغذ های ضد امواج الکترو مغناطیس ، پارچه های مخملی ، نقش برجسته و سه بعدی هم در بازار وجود دارند .

برخی از انواع دیوارپوش ها را خود شخص هم می تواند نصب کند . مثلا انواع دیوار پوش های سه بعدی یا دیوار پوش های فومی . که براحتی و به سرعت نصب می شوند و شما را از شر دیوار های کهنه ، ترک خورده و قدیمی خلاص می کنند . بسیاری از آنها از پیش رنگ شده اند و نیاز به درزگیری هم ندارند . وزن پایینی دارند . ضد حریق ، عایق صدا و رطوبت هستند .

دیوارپوش کاغذی

دیوار پوش های فومی و یونولیت ها

هنگام ارائه راهنمای خرید دیوارپوش به دیوار پوش های فومی می رسیم . صفحاتی شبیه بلوک پلاستیکی یا فومی هستند که براحتی بر روی دیوار نصب می شوند . از یونولیت ها به صورت های زیر استفاده می شود :

  • دیوار پوش فوم

  • فوم دیواری تزیینی

  • فوم دیوارپوش

  • یونولیت دیواری panel3D

این دیوارپوش ها در کمترین زمان و براحتی فقط با برداشتن پوسته پشت آنها به دیوار می چسبند . قسمتهایی مثل پریز برق براحتی با کاتر برش داده می شود . فقط کافیست کمی ظرافت داشته باشید .

 مزایای دیوارپوش فومی :

  • نصب سریع و آسان

  • بدون احتیاج به زیرسازی

  • ضد آب وقابل شستشو(قابل استفاده در حمام و سرویس)

  • از جنس فوم با لایه محافظ پلی اورتان

  • ضربه پذیر و منعطف

  • مقاومت بالا

  • عایق صوتی و حرارتی

  • قابل نصب در پشت گاز و بخاری (به شرط آنکه در معرض حرارت مستقیم آتش قرار نداشته باشد)

  • قابلیت رنگ پذیری

  • قابلیت اجرا روی کلیه سطوح

  • قابل برش با قیچی و کاتر

  • بدون نیاز به نصاب و هزینه های نصب

  • رنگ بندی کامل

  • مناسب پوشش دیوار مهدکودک ها

  • سالن های ورزشی . تالارها ، سالنهای آرایشی و هتل ها

دیوارپوش شیک و متفاوت

از این نوع دیوارپوش برای درز انقطاع ( یعنی فاصله دو دیوار بیرونی ساختمان ها ) استفآده می شود . همچنین در دانسیته ها و چگالی های مختلف جهت عایق بندی صوتی و حرارتی ، جهت سردخانه ها و گرم خانه ها استفاده می گردد .

دیوارپوش پی وی سی

پی وی سی مقاوت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد . به حدی که حتی در حمام قابل استفاده است . همچنین مقاومت و استحکام خوبی در برابر ضربه و حرارت دارد و شکل و فرم خود را در دراز مدت به خوبی حفظ می کند . دارای تنوع طرح و رنگ بالایی است که سلیقه بسیاری از افراد را پوشش می دهد . در صورت آسیب دیدگی در قسمتی از آن ، براحتی می توان آن قسمت را تعویض کرد . بنابراین در هنگام خرید این نوع دیوار پوش چند متری بیشتر از آن خریده و نگهدارید . شاید بعد ها رنگ انتخابی شما در بازار کمیاب شود .

دیوارپوش PVC

دیوارپوش ام دی اف

این نوع دیوارپوش هم مزایای بسیاری دارد ، مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ ، تنوع در طرح و رنگ و سایز ، مقاومت عالی در برابر انبساط و انقباض ، اما در برابر حرارت مستقیم هیچ مقاومتی ندارد و به سرعت تغییر شکل خواهد داد . همچنین مقاومت آن ها در برابر رطوبت پایین است و بسیار آسیب پذیرند . در دیوار پوش های پی وی سی شما میتوانید با شلنگ آب دیوار پوش را بشویید اما ام دی اف را با آب نمیتوان به تعداد دفعات زیاد تمیز کرد . هزینه ام دی اف از پی وی س در برخی طرح ها بالاتر است . چراکه زیبایی آن بیشتر است . اما دیوارپوش پی وی سی در هنگام حریق آتش نمی گیرد بلکه ذوب می شود . ام دی اف در اثر نفوذ آب باد می کند اما پی وی سی در مقابل آب مقاوم است . برای عایق بودن ام دی اف بهتر است مخصوصا اگر زیر آن یک لایه فوم نصب کنیم .

دیوارپوش MDF

در این نوشتار راهنمای خرید دیوارپوش توسط گروه فنی مهندسی و معماری ایرانادکور بررسی شد . برای کسب اطلاعات و افزایش آگاهی بیشتر در خصوص طراحی خانه مدرن با دفاتر شیراز ما در تماس باشید . و از مشاوره تخصصی در زمینه دکوراسیون داخلی بهره مند گردید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه