مقالات تخصصی معماری

دیزاین و طراحی داخلی باشگاه ورزشی

دیزاین و طراحی داخلی باشگاه ورزشی

دیزاین و طراحی داخلی باشگاه ورزشی
همه ما به فواید ورزش و لزوم آن در زندگی سراسر ماشینی این روزها آگاهیم ، دور و برمان را که نگاه کنیم حتما چندین باشگاه ورزشی برای انتخا ب خواهیم یافت ، حتی در دور افتاده ترین مناطق هم این روزها سالن های ,رزشی و امکانات بدنسازی و فیتنس و تی ار ایکس و … وجود دارد . قرار است هفته ای 3 بار به باشگاه برویم ، هزینه ها تقریبا مشابه است . دستگاه ها و امکانات تقریبا مشابه هم هستند و مربیان باشگاه ها اکثرا افرادی حرفه ای ، کدام باشگاه را انتخاب می کنیم ؟ قطعا باشگاهی با نور و تهویه و فضاهای نظم گرفته برای تمرین راحت ، با رنگ های مهیج و ظاهری مدرن و زیبا در رقابت پیروز است . اگر در حال تاسیس یا بازسازی دیزاین باشگاه ورزشی هستید یا به این گونه موضوعات علاقه مندید تا پایان این نوشتار با ما در ایرانادکور همراه باشید .

تاریخ مقاله : 1398/04/29

ایرانادکور ، متخصص در دیزاین فضاهای تخصصی همچون دیزاین باشگاه ورزشی ، با سالها تجربه و اجرای پروژه های موفق بسیار در خدمت شما خواهد بود ، معماران تاثیر گذار و خلاق ما در دفاتر شیراز آماده ارائه بهترین و خلاقانه ترین ایده های معماری و دکوراسیون داخلی به شما عزیزان خواهند بود .

دیزاین باشگاه ورزشی

یک باشگاه ورزشی باید آنقدر شیک و الهام بخش باشد که شما را به رفتن به باشگاه تشویق کند ، باشگاهی که شامل یک سالن بزرگ پر از دستگاه است در همان لحظه اول اضطراب و استرس را به جان بیننده می اندازه ، اما در فضاهایی که بخوبی و بصورت حرفه ای تفکیک شده اند ، هم آرامش بیشتری وجود دارد و هم زیبایی بیشتر . طراحی یک باشگاه ورزشی به ابعاد ، فضا ، کاربرد ، رشته های ورزشی مورد نظر و بودجه صاحب ورزشگاه بستگی دارد .

فضاهای اختصاصی برای هر ورزش

ماهیت هر رشته ورزشی که در باشگاه انجام می شود ، متفاوت و خاص است ، در همان ابتدا مشخص کنید که چه نوع ورزش هایی قرار است در باشگاه شما انجام گیرد ، سپس به تفکیک فضا برای هر یک بپردازید . مثلا برای یوگا و پیلاتس که ورزشهایی آرام و کششی هستند به فضاهای خلوت و آرامش بخش با رنگهای ملایم نیاز است رنگهای سفید ، کرم ، بژ ، رنگ های چوب ، ترکیبهایی از سفید با رنگهای ملایم دیگر . محلی که دارای پنجره های بزرگ باشد تا نورگیری بخوبی انجام شود و تهویه هوا نیز بطور مناسب انجام شود .

اما برای تی ار ایکس محلی با سقف بلند ، رنگهای تند زرد و مشکی و فضایی سراسر هیجان نیاز داریم .

دکور باشگاه ورزشی

در برخی از قسمتها نیاز است دیزاین باشگاه ورزشی را طوری در نظر بگیریم که صدا کمتر به بیرون برود مثلا در ورزش هایی مثل اسپینینگ و یا ایروبیک که موسیقی های کوبنده با صدای بلند پخش می شود نیاز است در و دیوار این قسمتها را آکوستیک در نظر بگیریم تا افرادی که در سالن اصلی در حال فیتنس هستند از صدای بلند موسیقی آزرده خاطر نشوند و بتوانند به موسیقی مناسب تمرینات خود گوش دهند .

استفاده از آینه در دیزاین باشگاه ورزشی

آینه جزئی جدانشدنی از یک باشگاه ورزشی است ، در برخی از باشگاه ها آینه های بلند تمام قد حتی از زمین تا سقف بر روی دیوارها نصب می شود و در برخی رو به روی هر دستگاه یک آینه قرار می دهند . به هر حال دیدن خودمان در آینه هنگام انجام تمرینات ورزشی سه دلیل دارد ، انجام صحیح حرکات ، مقایسه خود با دیگران و سرمشق گرفتن از آنان ، تشویق شدن به ادامه انجام تمرینات . اما می توان در نصب آینه ها خلاقیت داشت ، آینه های برش خورده به اشکال هندسی ، مثلث ، لوزی و دایره هم برای دیزاین باشگاه ورزشی زیبا هستند و فضا را از سادگی در می آورند .

جانمایی دستگاه های بدنسازی

هنگام دیزاین باشگاه ورزشی باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه ها را طوری در فضایی که در اختیار دارید بچینید که اولا نگاه افراد با هم درگیر نشود ، چرا که وقتی ورزشکار در حال تمرین است گاهی نگران این موضوع می شود که بقیه در مورد او چه قضاوتی دارند ، در مورد تعداد وزنه ای که انتخاب کرده یا در خصوص فرم بدنش ، بنابراین خوب است دستگاه ها را طوری قرار دهیم که یا رو به پنجره باشند یا رو به آینه ، حتی در برخی از باشگاه ها رو به روی بعضی از دستگاه ها مثل تردمیل که زمان زیادی بصورت فرسایشی تمرینات آن زمان می برد مانیتورهایی قرار می دهند و با نمایش فیلمها و تصاویر مهیج و زیبا هم گذر زمان را راحت تر می کنند و هم از نگاه های ورزشکاران به یکدیگر می کاهند .

دوما هنگام عبور و مرور ، با یکدیگر برخورد فیزیکی نداشته باشند ، اینکه شما در حال ورزش باشید و مدام دست و پایتان یا چوبی که در دست دارید به کسی برخورد کند هر دو شما را معذب می کند و خطر آفرین است .

سوما معمولا استفاده از دستگاه ها در برنامه ای که مربی می نویسد ترتیب مشخصی دارد . بهتر است در هنگام چیدمان دستگاه های این ترتیب رعایت شود تا کمترین تردد در فضای باشگاه صورت گیرد . پس در هنگام چیدمان با مربیان باشگاه جلسه ای ترتیب داده و حتما وسایل و دستگا ه ها را بسته به ترتیب برنامه ای که قرار است در اختیار ورزشکار قرار گیرد ، بچینید .

بانک تجهیزات باشگاه

در هر باشگاهی قسمتی وجود دارد که وسایل متحرک در آن قرار می گیرند و احتمالا ورزشکاران طبق برنامه ای که در دست دارند از آن قسمت وسایل خود را بر می دارند . بانکی که وسایلی مانند چوب ، استپ ، تشک ، کش لاستیکی ، توپ ، دمبل و سایر تجهیزات و امکانات قرار است قرار گیرد تا ورزشکاران از آنها بردارند و استفاده کنند ، بایستی در محلی در نظر گرفته شود که نزدیک به مکانی باشد که قرار است حرکات مربوط به همین وسایل را انجام دهند ، تا ورزشکار مجبور نباشد مثلا برای تعویض دیسک یا وزنه خود دوباره کل طول باشگاه را طی کند و از بالای سر همه افرادی که روی تشک خوابیده اند و در حال تمرین هستند بگذرد تا به جایگاه یا بانک وسایل برسد و وزنه را تعویض نماید . این بانک هرچه کامل تر و منظم تر باشد در دید ورزشکار جلوه خواهد کرد حتی اگر وزنه هایی که آنجا است را نتواند استفاده نماید .

طراحی داخلی باشگاه وزشی

نورپردازی اصولی در باشگاه های ورزشی

همیشه نور زیباست ، انرژی بخش است و مهیج . لایه های نورپردازی در طراحی داخلی جایگاه ویژه ای دارد که یک طراح معمار به آن تسلط دارد . در باشگاه های ورزشی نور نباید بصورت نقطه ای بتابد ، منبع نور باید بتواند نور را بصورت یکنواخت در همه فضا پخش کند ، در باشگاه ها بسیاری از تمرینات بصورت خوابیده صورت می گیرد ، اگر نور به صورت نقطه ای و از سقف به صورت مستقیم بتابد چشم ورزشکار را خیره کرده و وی را آزار می دهد . شدت نور هم نباید زیاد باشد ، در بهترین دیزاین باشگاه ورزشی نور های طبیعی در روز مسئول روشنایی هستند . علاوه بر نور اصلی می توان از نورهای مخفی رنگی هم برای ایجاد زیبایی و هیجان در باشگاه ها بهره برد ، نورهای زرد فسفری یا نورهای صورتی پر رنگ در باشگاه بانوان فضا را شاد و پر انرژی می کند .

طراحی دکوراسون باشگاه ورزشی

در دیزاین باشگاه ورزشی از سقف باشگاه هم می توان علاوه نورهای مخفی از شعار ها و عکسهای انگیزشی بهره برد ، ورزشکاری که بسیاری از تمرینات را به صورت خوابیده انجام می دهد ، از اینکه شما تصاویری زیبا و شعارهایی مناسب و یا حتی مانیتور به سقف باشگاه زده اید بسیار خوشحال خواهد شد و روحیه خواهد گرفت . اینها تفاوت یه باشگاه خوب و یک باشگاه معمولی است .

طراحی داخلی باشگاه ورزشی

رخت کن در باشگاه های ورزشی

یکی از مهمترین قسمتهای هر باشگاه رخت کن است ، جاییکه به شدت باید تمیز و خصوصی باشد . فضای رخت کن باید باعث آرامش ورزشکار هم قبل و هم بعد تمرین شود ، رخت کنی که دقیقا چسبیده به دستشویی تعبیه شده ، بهیج وجه نمی تواند فضای مطلوبی را در اختیار ورزشکار قرار دهد . تهویه رخت کن بسیار اهمیت دارد سعی کنید طوری تهویه هوا را در رخت کن داشته باشید که کل هوای آن مدام تعویض شود و همیشه خوش بو بماند ، نصب اسپری های اتوماتیک که فضا را خوش بو می کند و یا روشن نگه داشتن عود ، بشدت توصیه می شود . کمد های تنگ و باریک و کمدهایی در سطح زمین که باید تقریبا بر زمین بنشیند تا به وسایل خود دسترسی داشته باشد ورزشکار را دلزده می نماید .

در رخت کن نیم کت هایی قرار دهید تا ورزشکار بتواند برای تعویض کفش بر روی آن بنشیند یا ساک ورزشی خود را بر روی آن قرار دهد . کمد های جا دار و در دسترس و حتما محل هایی هرچند کوچک برای تعویض لباس . رخت کن بهترین محل برای تبلیغ باشگاه است ، اگر لوح هایی دارید که نشان از موفقیت باشگاه شماست یا شعارهایی برای تبلیغ کارتان آن ها در به محل رخت کن ببرید تا دیده شود . اگر نه شعارهای انگیزشی و عکسهایی از ورزشکاران موفق را به در و دیوار رخت کن بزنید .

رختکن باشگاه ورزشی

دکور باشگاه ورزشی

معمولا باشگاه ورزشی را با عکس های ورزشکاران و شعار و یا برچسبهای افراد در حال ورزش تزیین می کنند ، گلدان های کوچک طبیعی می تواند فضا را زیباتر کند و از خشونت آهن و وزنه بکاهد ، علاوه بر آن می توان از خود وسایل ورزشی هم به عنوان دکور در دیزاین باشگاه ورزشی استفاده کرد . توپهای رنگی ، وزنه های رنگ شده ، انواع وسایل ورزشی باستانی و قدیمی می تواند زینت بخش باشگاه ورزشی باشد. در اتاق هایی که برای یوگا و پیلاتس در نظر میگیریم قرار دادن شمع های زینتی و عود می تواند الهام بخش باشد .

کف پوش در سالن های ورزشی

یکی از مهمترین نکات در دیزاین باشگاه ورزشی ، استفاده از کفپوش مناسب است . کف سالن ورزشی نباید تهدیدی برای ورزشکار خصوصا در ورزش هایی که بدن با زمین در تماس است مثل ورزشهای رزمی که مدام ورزشکار به زمین می خورد باشد . مثلا برای کف باشگاه می توان از کف پوش های گرانولی استفاده نمود که خاصیت ارتجاعی دارند . پیشتر در همین سایت 10 مصالح متفاوت برای کفپوش را بررسی کرده ایم .کف پوش خوب باید :

  • ضد باکتریال باشد .
  • نرم باشد .
  • رنگ مناسب داشته باشد .
  • قابلیت شستشو داشته باشد .
  • ماندگاری بیش از 5 سال داشته باشد .

قسمتهای دیگر باشگاه مثل کافی شاپ ، میزهای نشیمن ، اتاق مربیان و سرویس های بهداشتی هم هر کدام با توجه به ابعاد و بودجه ای که در نظر گرفتید می تواند به ساده ترین یا مجهز ترین حالت طراحی شود .

گروه معماری ایرانادکور ، با در اختیار داشتن دانش آموختگان رشته های معماری ، هنر ، طراحی داخلی و مهندسان حرفه ای ، پس از بازدید از مکان مورد نظر شما و آگاهی از سلایق و نظراتتان ، طرح هایی هوشمندانه و کاربردی و ایده خلاقانه در دکوراسیون داخلی را در اختیار شما قرار خواهند داد . دیزاین باشگاه ورزشی در تخصص کارشناسان ما در دفاتر شیراز است . با ما در تماس باشید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه