مقالات تخصصی معماری

طراحی کتابخانه خانگی

طراحی کتابخانه خانگی

طراحی کتابخانه خانگی
با اینکه متاسفانه ، یا خوشبختانه ، کتابخوان های دیجیتال ، گوشی های موبایل و لپ تاپ ها وسیله ای برای کتابخوانی شده اند ، اما هنوز کتاب دست گرفتن ، ورق زدن ، استشمام بوی کتاب و لمس آن حس و حالی دارد که عاشقان کتابخوانی حاضر نیستند آنرا با هیچ ابزار پیشرفته دیگری عوض کنند . این عده همیشه به دنبال جایی ، قفسه ای ، کتابخانه ای برای کتابهای عزیزشان هستند ، عده دیگری هم به کتابخانه به چشم یک عنصر دکوراتیو نگاه می کنند و حتی کتابها را بر اساس رنگ و طرح جلدشان با وسایل خانه ست می کنند . بهر حال و در هر صورت ، کتابخانه ، زیباست و طراحی کتابخانه خانگی ، اصول و قواعدی دارد . همراه ما باشید .

تاریخ مقاله : 1398/5/25

تیم هنری ایرانادکور ، مرجع دکوراسیون داخلی در جنوب کشور ، با سابقه درخشان و لیست بزرگی از مشتریان راضی ، برای ارائه بهترین طرح های دکوراسیون داخلی ، از جمله طراحی کتابخانه خانگی و طراحی داخلی اتاق مطالعه در خدمت شما عزیزان است .

اصول طراحی کتابخانه خانگی

برخی از کتابخوان های حرفه ای نیاز دارند کتابخانه ای حرفه ای داشته باشند ، برخی دوست دارند این کتابخانه در گوشه دنجی از خانه باشد و عده ای دیگر می پسندند که کتابخانه ، دقیقا نقطه کانونی خانه باشد .

اولین موضوعی که باید به آن توجه نمود ، قابل حمل و غیر قابل حمل بودن کتابخانه است ، گاهی ما از یک قسمت قناسی خانه استفاده می کنیم و کتابخانه ای برای آن طراحی می نماییم . گاهی هم کتابخانه فقط یک قفسه دیواری زیبا و کوچک است که علاوه بر کتاب می توانسته جای لوازم تزیینی و اکسسوری باشد ، اما ما کاربرد آنرا به کتابخانه تغییر داده ایم و گاهی هم یک کتابخانه بزرگ و جدا از در و دیوار خانه طراحی می کنیم که بتوانیم آنرا با خود حمل کنیم و ببریم . این ها بسته به نظر مشتری تعیین می شود .

البته می توان ترکیبی از این دو را در خانه داشت ، مثلا یک کتابخانه بزرگ و جا دار در نشیمن و کتابخانه های دیواری زیبا بر روی دیوار ها

کتابخانه های دیواری

طرح های بسیار زیبایی برای کتابخانه های دیواری در دسترس است ، مدل های مختلفی مانند طرح درختی با چوب طبیعی ، طرح های چند ضلعی ، طرح اسلیمی ، طرح های فانتزی و مدرن و … .

در طراحی کتابخانه خانگی می توان از رنگ ، کاغذ دیواری ، برچسبهای طرح دار ، آیینه و هر وسیله ای که بتوان با آن زیبایی آفرید استفاده نمود . حتی می توان در بین کتاب ها وسایل زینتی گذاشت و با یک تیر دو نشان زد . وسایلی مانند شمع ، گلدانهای کوچک ، تابلوهای زیبا ، مجسمه های با مزه و لیوان و ماگهای دوست داشتنی در جاهای خالی یک کتابخانه دیواری می تواند به زیبایی آن بیافزاید . گاهی افزودن یک اثر هنری به کتابخانه چشم ها را به سمت آن جلب میکند ، مثلا نصب یک نقاشی اصیل و زیبا بر یکی از دیواره های کتابخانه خانگی .

کتابخانه های بزرگ خانگی

این کتابخانه ها معمولا از کف شروع شده و به سقف می رسند . یک مزیت این کتابخانه های این است که بخاطر داشتن قفسه های بزرگ همیشه می توان با جابه جایی کتاب ها و یا اکسسوری ها چهره آنها را عوض کرد و حال و هوایی تازه به آنها داد .

در اینگونه کتابخانه ها می توان به عمد برخی از قفسه ها را خالی گذاشت تا منظره ای متفاوت و چهره ای آرام تر به خود بگیرند . جنس این کتابخانه ها بیشتر از ام دی اف و یا در شرایط بهتر و گران تر ، از چوب است .

کتابخوانه خانگی

کتابخانه های جدا کننده فضا

امروزه در بسیاری از خانه ها ، از کتابخانه به عنوان پارتیشن و جدا کننده دو فضای خانه از هم استفاده می کنند ، کتابخانه هایی که اغلب دو دیواره آن باز است و از هر دو طرف قابل دسترس است ، در این صورت باز هم خوب است برخی از قفسه ها را خالی از کتاب و هرگونه وسیله بگذاریم تا کمی از فضای دو طرف با هم ترکیب شوند . در اصول و قوانین دکوراسیون نباید فضا ها را کاملا از هم تفکیک کرد اما اگر نیاز است ، این کار را انجام دهید . دقت کنید که این جدا کننده های فضا را در جایی محکم بایستد و به وسیله ای خطرناک برای افتادن روی بچه ها تبدیل نشود .

کتابخوانه خانگی

طراحی کتابخانه وابسته به دکوراسیون داخلی منزل

برای طراحی کتابخانه خانگی از دکوراسیون خانه استفاده می کنیم و با توجه به سبک آن کتابخانه را طراحی می کنیم . در خانه هایی با دکوراسیون داخلی کلاسیک ، بهتر است طراحی کتابخانه خانگی ، به صورت ساده و رسمی انجام گیرد ، معمولا از رنگ چوب بکار رفته در پایه مبل ها و میز ها ، الهام گرفته و کتابخانه ای هماهنگ می سازیم و یا از یک کتابخانه تک رنگ و خیلی ساده بهره خواهیم برد . در خانه هایی با دکوراسیون مدرن ، کتابخانه هم مدرن می شود . در خانه هایی که نورپردازی شده اند ، می توان این شانس را به کتابخانه داد که صاحب نورپردازی زیبایی شود . اهمیت نور در معماری و معماری داخلی را نباید دست کم گرفت . یک کتابخانه نورپردازی شده ، هنگامیکه نور اتاق ها را کم می کنیم ، منظره ای رویایی خواهد داشت . رشته های LED امروزه در نورپردازی کتابخانه ها کاربرد دارد . می توانید نور را در قفسه هایی که کتاب های نفیس و یا مورد علاقه شما وجود دارد متمرکز کنید تا کتابهای محبوب شما به چشم بیاید .

کتابخوانه خانگی

کتابخانه های مدرن

در کتابخانه های مدرن دست طراح برای خلاقیت باز است . می تواند براحتی با اشکال هندسی و زنگها بازی کند . در ادامه چند نوع کتابخانه مدرن را مثال میزنیم :

  • کتابخانه های ماژولار : که براحتی می توان قفسه های آنرا کم و زیاد کرد از نوع کتابخانه های مدرن هستند .
  • قفسه های سیمی : یکی از انواع کتابخانه های مدرن ، قفسه های سیمی فلزی هستند ،  این نوع کتابخانه ها بدلیل جای کمی که میگیرند ، راحتی نصب ، قابلیت جابه جایی فوق العاده و تنوع در طرح و رنگ بسیار مورد استقبال قرار گرفتند ، از آنجا که دیواره های این نوع کتابخانه جفت کردنی بسیار باریک است برای هر فضایی می توان از آنها استفاده کرد و مناسب برای طراحی داخلی آپارتمان های کوچک است .
  • کتابخانه های زیر پله ای : زیر پله معمولا جایی است که هیچ استفاده مفیدی از آن نمی شود ، می توان با بکار گیری خلاقیت زیر پله را به یک کتابخانه مدرن و زیبا تبدیل نمود تا هم زینت بخش خانه باشد و هم کتابها را از سرگردانی خارج کند .

کتابخوانه زیر پله ای

  • کتابخانه های راهرویی : در برخی خانه ها راهروهایی درازی وجود دارد که همیشه بی استفاده هستند ، نهایتا قاب عکسی بر دیوار آن وصل باشد ، اما می توان کتابخانه های مدرن و زیبایی برای راهرو ها در نظر گرفت و به راهرو ها هم روحی دوباره بخشید . نورپردازی در کتابخانه های راهرویی خالی از لطف نیست .

کتابخانه در آشپزخانه

طراحی کتابخانه خانگی محدود به نشیمن و سالن نیست ، آشپزخانه هم فقط محلی برای پختن و شستن و خوردن نیست ، آشپزخانه ، گاهی اوقات محلی برای گردهم آیی های دوستانه و یا خانوادگی است و گاهی میز و صندلی آن ، قرائت خانه خانم فرهیخته خانه است . داشتن کتابخانه ای زیبا در آشپزخانه نشان از فرهنگ و شعور است . حتی قفسه ای کوچک در آشپزخانه برای گذاشتن کتابها و مجلات آشپزی هم زیباست . اما مراقب باشید جا نمایی کتابخانه آشپزخانه نزدیک اجاق گاز و سینک ظرفشویی نباشد تا کتابهای نازنینتان چرب و خیس نشوند . در برخی از آشپزخانه ها که کمبود کابینت ندارند ، میتوان از فضای زیر اوپن یا زیر جزیره به برای طراحی کتابخانه خانگی بهره برد . این ایده در عمل بسیار زیباست .

کتاب خانه آشپزخانه

نکاتی در خصوص طراحی کتابخانه خانگی

هرچند ایرانیان نشان داده اند که زیاد اهل مطالعه نیستند و سرانه خرید کتاب و کتابخوانی ایرانیان از استاندارهای جهانی فاصله بسیار دارد و علی رغم اینکه به ما یاد داده اند که بهترین دوست ، کتاب است ، باز هم خرید کتاب ، عملا جایگاهی در سبد خانوارهای ما ندارد ، اما عده ای مشتاق هم هنوز این سنگر را خالی نکرده اند و کتاب نقشی اساسی در زندگیشان دارد . این مطلب به دوستدارن کتاب تقدیم شد . در ادامه نکاتی در خصوص طراحی کتابخانه خانگی عنوان خواهد شد :

  • اگر در محلی هستید که گرد و غبار و خاک بر روی کتابها می نشیند از کتابخانه های با درب شیشه ای استفاده نمایید .
  • داشتن المان هایی از شخصیت درون کتابها به کتابخانه شما جلوه خاصی می بخشد . مثلا استفاده از عروسکها یا مجسمه هایی از شخصیت و قهرمان کتابها در کتابخانه
  • از فضاهای کوچک خانه و از هر مصالحی برای طراحی کتابخانه خانگی استفاده کنید ، همیشه نیاز به هزینه زیادی نیست .
  • برای بزرگ نشان دادن کتابخانه می توانید ضلع پشتی آنرا از آیینه بسازید .
  • کتابخانه می تواند چند جعبه رنگ شده با ابعاد مختلف ، نصب شده در کنار هم باشد .
  • کتابخانه می تواند نامرئی باشد اگر کمی خلاق باشیم و از ایجاد سوال در ذهن دیگران لذت ببریم .

تاقچه و کتابخ وانه

  • از فضای زیر تخت می توان برای داشتن کتابخانه ای افقی و ریلی استفاده کرد .

گروه طراحی دکوراسیون داخلی ایرانادکور آماده ارائه خدمات در زمینه انواع سبک های دکوراسیون داخلی خانه  ، طراحی دکوراسیون تجاری ، طراحی دکوراسیون اداری ، طراحی دکوراسیون هتل ، طراحی دکوراسیون رستوران و کافی شاپ است . با ما از طریق دفاتر شیراز در تماس باشید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه