مقالات تخصصی معماری

معجزه نصب تابلو در خانه

معجزه نصب تابلو در خانه

معجزه نصب تابلو در خانه
هر تابلویی ارزش نصب شدن بر دیوار خانه های ما و بارها و بارها دیده شدن توسط چشمان ما را ندارد . تابلو می تواند ایجاد کننده حس قلیان درونی برای هر فرد باشد . تابلویی که انتخاب و نصب می کنیم باید بتواند حسی خوب و مثبت در ما پدید بیاورد . گاهی با دیدن یک تابلو الهام بخش رفتارمان آرامتر و یا هیجانی تر می شود و اما گاهی تابلویی بدلیل محبوبیتش نزد ما بر دیواری نصب میشود و گاهی دلیل انتخاب و نصب یک تابلو ، هماهنگی و زیبایی دکوراسیون خانه ماست . در هر دو صورت قوانینی وجود دارد ، که برای انتخاب و نصب تابلو ها باید رعایت شوند . در ادامه این نوشتار به بررسی تابلو و نقش آن در دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت .

تاریخ مقاله : 1398/04/20

نصب هر تابلویی ، با هر موضوعی در هرجایی از خانه نمی تواند به زیبایی محیط کمک کند . برای هر موضوعی که به دکوراسیون داخلی و طراحی خانه مدرن مربوط است می توانید با مشاوران خلاق ایرانادکور مشورت نمایید .

بهترین محل نصب تابلو ها

برای انتخاب تابلو برای خانه باید به چند فاکتور توجه کرد : ابعاد دیوار ، ابعاد تابلو ، تناسب با دیگر وسایل موجود در خانه ، تعداد تابلوهای موجود بر روی دیوار و نوع دیوارپوش . گاهی ترجیح می دهیم یک تابلو تک بزرگ بر دیوار نصب کنیم و گاهی خوب است از چندین تابلو کوچک در کنار هم و یا فاصله های متناسب انتخاب کنیم . گاهی چندین تابلو بسته به دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی بزرگ در نظر می گیریم و گاهی تنها به داشتن یک ساعت شیک روی دیوار اکتفا می کنیم . تابلو هایی با سایز A4 یعنی حدود 40*  25 را بهتر است گروهی نصب کنیم . سایز بعد معمولا 45 * 60 است . اینها را هم می توان به صورت گروهی اما با تعداد کمتر نصب کرد . اما تابلو های 60*90   را بهتر است تکی به دیوار بزنیم . تابلو های 100*100 و یا بزرگتر هم قطعا در جاهای خلوت دیوار و جاهایی که مبل بزرگی زیر آن نباشد قابل نصب است . برای به چشم آمدن و زیبایی تابلوهای خیلی بزرگ حتما دقت کنید که اطراف آن کاملا خالی باشد تا فضا شلوغ و آشفته نشود .

نسبت تابلو و سایر اجزا دکوراسیون

بهتر است برای نصب تابلو بالای مبل به اینکه نکته توجه داشته باشید که اندازه مبلها به طور متوسط 2 متر است و اندازه تابلو تکی یا جمع تابلو های بالای مبل نباید بیش از دو سوم طول مبل باشد .  مثلا اگر یک مبل دو نفره دو متری داریم طول تابلوی بالا سر آن نباید بیش از 130 سانتی متر باشد .

اگر تابلو را بالای مبل دو یا سه نفره نصب می کنیم باید بین 20 تا 30 سانتی متر از مبل بالاتر باشد . همچنین باید در وسط مبل قرار بگیرد . اما اگر مدام جای مبل ها را عوض می کنید ، در نظر داشته باشید که تابلو را طوری نصب نکنید که اگر مبل جا به جا شد . مجبور باشید جایی دیگر از دیوار را هم بخاطر تابلو دوباره سوراخ کنید .

اگر قرار است تابلو برای بالای شومینه انتخاب کنید نباید عرض آن بیشتر از عرض شومینه باشد . در ضمن باید حتما آن را در وسط اندازه عرض شومینه نصب کنید تا بتواند خودش را نشان دهد . پس برای شومینه یا باید اندازه طول تابلو با طول شومینه برابر باشد و یا دو سوم آن باشد .

اگر تابلو را جایی نصب می کنیم که نه زیر آن دیوار است ، نه شومینه و در واقع زیر آن خالی است ، فاصله تابلو تا زمین باید 150 سانتی متر یا یک متر و نیم باشد . همچنین اگر تابلو های گروهی را در نظر داریم فاصله تابلو ها هم افقی و هم عمودی با یکدیگر نباید کمتر از 5 سانتی متر باشد .

روش های نصب تابلو های گروهی:

حالت خطی : حالتی است که فاصله تمام تابلو ها از زمین برابر است . و در واقع تابلو ها به صورت افقی بر روی یک خط راست قرار میگیرند . مراقب باشید مرکز این گروه تابلو ها وسط دیوار باشد . این روش نصب بیشتر برای مکان هایی که سقف کوتاه دارند مناسب است .

تابلو خطی چندتایی

حالت تراز : همه تابلو ها یا از ضلع بالا و یا پایین با هم تراز هستند . اما چون سایز آنها متفاوت است این تراز احساس نمی شود و گروه تابلو تشکیل می گردد . دقت کنید که فاصله تابلو ها با هم برابر باشد تا شکل نظم آن به بهترین وجه حفظ شود .

چیدمان تابلو

حالت شطرنجی : این چیدمان شبیه به صفحه شطرنج است دقیقا تمامی تابلوها باید در یک ردیف و با فاصله ی مشخصی از هم و در یک سایز و تمامی ردیف ها باید تعداد تابلو های یکسانی داشته باشند . در این روش باید قاعده ای منظم را در نظر گرفت و بسیار قانون مند پیش رفت .

چیدمان تابلو دیوار

حالت جعبه ای : در این حالت دور تا دور تابلو ها در یک ابعاد مربع یا مستطیل دقیق قرار میگیرند مانند حالت شط رنج ، اما درون جعبه می توان هر سایز تابلویی را در هر جای جعبه نصب کرد . در چهار ضلع تابلو هیچ بیرون زدگی نداریم . که شکل انتخابی به نحوه چیدمان مبلمان ما بستگی دارد .

نحوه چیدن تابلو

حالت نمایشی :  یک به علاوه در وسط داریم که از دو خط افقی و عمودی درست می شود بعد تابلو ها در بین این بعلاوه نصب می شود . نظم ذاتی این حالت در دید اول به چشم نمی آید ، اما چشم به مرور متوجه قانون آن خواهد شد .

ایده نصب تابلو

حالت حصاری : تمام تابلو ها به صورت گروهی در یک شکل هندسی که هر شکلی می تواند باشد ، دور هم جمع می شوند . این شکل می تواند بیضی ، لوزی ، ذوزنقه و یا هر شکلی باشد . تابلو هر سایزی می تواند باشد و هر جایی ازین حصار می تواند نصب شود . مناسب عکسهای خانوادگی و کودکان است .

روش نصب تابلو

حالت تکه تکه : در دید اول حالتی کاملا بی نظم دارد . اما در واقع تنها می توانید از دو سایز برای کل تابلو ها استفاده نمایید . تعداد بیشتر سایزهای کوچک و تعداد کمتر سایز های بزرگ . تعدادی از تابلو ها روی یک خط افقی در کنار هم هستند و بعد چند تابلو دیگر بالا و یا پایین این خط راست قرار خواهند گرفت .

ایده نصب تابلو دیواری

حالت بدون نصب : در این حالت تابلو را عملا به دیوار وصل نمی کنیم روی زمین می گذاریم یا تابلو به جایی تکیه داده می شود و یا حتی از سقف آویزان می شوند که کاری جسورانه و زیبا است و توجه را بسیار بیشتر از نصب روی دیوار به خود جلب می کند که در طراحی سالن پذیرایی خاص استفاده می شود .

انواع روش های نصب تابلو

انواع سبک های تابلو

تابلو های خطاطی : برای کسانی که به شعر و ادبیات و هنر علاقه خاص دارند ، در بسیاری از گالری ها این نوع تابلو ها به چشم می خورد که معمولا شعری یا سخنی معروف از یک شاعر یا ادیب است که با خطی خوش نوشته شده . ترکیب نقاشی خط هم تابلوهای بسیار زیبایی را پدید می آورد .

تابلو خطاطی و نقاشی

نقاشی های هنری : نقاشی های واقعی در انواع سبکها ( رئالیسم ، امپرسیونیسم ، پست امپرسیونیسم ، نئو امپرسیونیسم ، کوبیسم «حجم گری» ، فوتوریسم و … ) که علاقه مندان خاص خود را دارد . ممکن است تابلوی نقاشی قابل درک و قابل فهم برای عموم نباشد اما برای صاحب خانه بسیار الهام بخش خواهد بود .

تابلو هنری

تابلو های عکس : از عکسهای خانوادگی گرفته تا عکسهایی از مکان های تاریخی شهر ، یا عکس ستارگان سینما و … .

تابلو عکس

تابلوهای هنری : انواع تابلوهای گلدوزی ، ویترای ، گل سازی ، تابلوهای تلفیقی هنری مثل تابلوهایی که ترکیبی از گلسازی ، پولک دوزی و نقاشی هستند .

تابلو فرش ها : شناخته شده ترین تابلوها در خانه های کلاسیک .

تابلوهای بریده بریده : چند تابلو که همگی یک تصویر را قرار بوده نشان دهند ، اما اکنون تکه تکه شده اند و نزدیک بهم قرار میگیرند تا تصویر نهایی در ذهن بیننده جلوه گر شود .

تابلو های نورانی : در سالهای اخیر نورپردازی با تابلو ها هم رسیده است و در آن جای گرفته است . مثلا نقش یک خیابان که لامپهای آن واقعا روشن می شوند و یا ماهی در آسمان که روشن است و زیبایی خود را با نور نمایان تر می کند و یا باکسهای بزرگی که پشت آن چراغ روشن می شود تا بعد عکس بهتر نشان داده شود .

شجره نامه تصویری

در برخی از خانه ها ، خصوصا در خانه مادربزرگها ، رسم است که روی دیواری عکس تمام فرزندان و نوه ها زده می شود و یک جور شجره نامه تصویری زیبا تشکیل می گردد . در این جور مواقع ابتدا کل عکسها را با هم قاب کنید تا موزون و هماهنگ باشند . می توان در سایز ها و ابعاد مختلف ، عکسها را قاب کرد . سپس آنها را روی زمین بچینید ، یا طرح اولیه آن را روی کاغذ پیاده کنید ، سپس با توجه به سایزها و فاصله ها اقدام به نصب کنید . شاید قاب عکسی مربعی در فضاهای خالی قابهای مستطیل شکل به طور زیبا و دنجی جا شود .

نصب تابلو در سرویس های بهداشتی منزل

شاید فکر کنید نباید یک اثر هنری را در دستشویی نصب کرد . عقیده تان درست است ، اما بسیاری از تابلو ها وجود دارند که مخصوص سرویس های بهداشتی هستند و یا متعلق به هنرمند خاصی نیستند و می توان با توجه به دکوراسیون داخلی حمام و یا دستشویی ، به این مکان ها زیبایی ببخشند . پس هماهنگ با رنگ و وسایل و سبک حمام و دستشویی می توانید از تابلو های چاپی یا حتی تابلوهای گل خشک استفاده نمایید .

دکوراسیون با تابلو

برای انتخاب بهترین اجزا در دکوراسیون داخلی منزل با کارشناسان هنرمند و با تجربه ما در ایرانادکور همراه باشید . گاهی یک طرح خلاقانه کل حس شما به فضای منزل را شیرین تر و دوست داشتنی تر می کند . برای دریافت مشاوره با دفاتر ما در تماس باشید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه