مقالات تخصصی معماری

مزایا و معایب انواع شومینه

مزایا و معایب انواع شومینه

مزایا و معایب انواع شومینه
شومینه ، یک عنصر گرم و زیبا و دوست داشتنی در خانه است . داشتن شومینه یعنی داشتن فضایی دنج ، مطبوع و صمیمی . اما گاهی چیدمان خانه را بشدت بهم میریزد طوریکه بارها به خود می گوییم اگر این سالن شومینه نداشت چقدر چیدمان راحت تر و زیباتری می توانستیم داشته باشیم . و اینکه در بسیاری از خانه ها شومینه خاموش است و تبدیل به محلی بلااستفاده شده است . پس بیایید مزایا و معایب انواع شومینه ها را با هم بررسی کنیم .

تاریخ مقاله : 1398/04/19

شرکت طراحی مهندسی ایرانادکور ، با سالها تجربه و اعتبار در زمینه دکوراسیون داخلی ، آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات در راستای انواع سبکهای دکوراسیون داخلی به شما عزیزان خواهد بود . با دفاتر ما در شیراز در ارتباط باشید .

جایگاه شومینه در دکوراسیون منزل

شومینه به خصوص در فصل زمستان به نقطه کانونی خانه تبدیل می شود ، حتی ممکن است چیدمان ما بطور فصلی تغییر کند و مبل و صندلی ها را دور شومینه بچینیم تا از گرمای آن لذت ببریم . در بیشتر منازل شومینه وظیفه اصلی گرمایش را به عهده ندارد و تقریبا مبدل به ابزاری برای نمایش گرما شده در بهترین حالت ، شومینه فقط سالن را گرم می کند ، اما نقشی که در دکوراسیون داخلی منزل دارد ، بسیار سنگین است . یک شومینه مدرن و شیک می تواند کل دکوراسیون را متحول کند ، اگر می خواهید شومینه به چشم بیاید ، از مبلمان تک رنگ در اطراف آن استفاده نمایید . اگر سبک دکور خانه کلاسیک است ، از شومینه های کلاسیک که شکوه و زیبایی خاصی دارند و طبیعب تر هستند بهره ببرید و چنانچه سبک معماری خانه شما مدرن است ، شومینه های ظریف و ساده با وسایل شما جور تر است . شومینه های کلاسیک بیشتر از سنگ های طبیعی و آجر های نسوز و انواع مدرن آن بیشتر از شیشه ، چدن ، سنگهای آنتیک و انواع فریم های چوبی و سنگی و مشعل های آماده ساخته می شوند . شومینه مدرن را می شود با قرار دادن آینه ، شمعدان ، تابلو ، قاب های عکس به کانون توجه دکوراسیون خانه تبدیل کرد .

گاهی از شومینه برای تفکیک دو فضا استفاده می کنیم ، مثلا مرز هال و پذیرایی یا کلا از شومینه های وسط که دور تا دور آن باز است و فضا را کلا تقسیم می کند . این نوع شومینه مخصوص فضاهای بسیار بزرگ است و واقعا هم زیباست .

شومینه شیشه ای

نکات مهم درانتخاب شومینه

از دیر باز انسانها گرد هم آمدن دور آتش را دوست داشتند ، و آدمی هر چیزی را که دوست دارد ، به خانه می آورد . یکی از محبوبترین ایده های طراحی انواع اتاق نشیمن داشتن شومینه است . اما چه شومینه ای را باید برای تکمیل زیبایی دکوراسیون داخلی منزل انتخاب کنیم که علاوه بر زیبایی کاربردی هم باشد ؟ این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد . به عنوان مثال ، سوخت در دسترس ما چه چیزی است ؟ آیا اگر شومینه هیزمی داشته باشیم تهیه چوب آن برای ما کار راحتی است ؟ یکی از مسایلی که در هنگام انتخاب شومینه ناگزیریم در نظر بگیریم ، موضوع دودکش است ، شومینه هایی که نیاز به دودکش دارند باید در هنگام ساخت خانه دودکششان نصب شده باشد وگرنه نیاز به تعمیرات اساسی وجود دارد که گاهی هم غیر ممکنه است . موضوع سوم بحث نگهداری و راحتی کار با آن است . برخی از شومینه ها برای نگهداری نیازمند کار زیادی هستند و بعضی هیچ کاری ندارند . و اما بحث مهم دیگر ، آلودگی محیط است ، دود ، دوده ، جرقه و بوی آتش و گاز و الکل مواردی است که علاوه بر زیبایی و گرمای حاصله باید به آن توجه کنید .

شومینه برقی

این نوع شومینه را همیشه می توان به فضای خانه افزود و نیازی نیست در مراحل ساخت خانه کار خاصی انجام شود . در واقع این شومینه یک دستگاه الکتریکی است که به برق میزنید و کار تمام است .  تنوع این نوع شومینه بسیار بالاست و هر سلیقه ای را پوشش می دهد . گاهی این نوع شومینه ، زیبایی خاصی به دکوراسیون داخلی خانه میدهد . مشکل گازهای سمی را ندارد ، در جاهایی که لوله کشی گاز در سالن نداریم بسیار مناسب است .

این تکنولوژی با استفاده از هیزم های مصنوعی کامپوزیتی و لامپهای ال ای دی بوده که سوختن واقعی را تداعی می کند و مصرف برق خیلی ناچیزی نیز دارند . بدلیل استفاده از RGB LED در شومینه های برقی ، شما می توانید رنگ دلخواه به شعله آتش نیز بدهید .شومینه های برقی بیش از 5000Btu/hr گرمایش دارند (در حالت روشن بودن با 1500 وات در ساعت) و در شرایط استاندارد حرارت و گرمای کافی برای یک اتاق تا 40 مترمربع را در یک ساعت فراهم می کنند و همچنین بعنوان یک سیستم گرمایشی مکمل برای محیطی در حدود 100 مترمربع نیز می توانند مناسب باشند.  این نوع شومینه برای طراحی خانه مدرن در نظر گرفته می شود .

شومینه هیزمی

قدیمی ترین و مرسوم ترین نوع شومینه است که از خانه های روستایی گرفته تا مدرن ترین باغ ویلاها از آن استقبال می کنند . زیبایی چشمگیر و طبیعی این شومینه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است . تماشای آتش واقعی همراه با استشمام بوی سوختن چوب و شنیدن صدای زیبای آن ، حس ترکیبی بی نظیری را به فرد می دهد که بقیه انواع شومینه از داشتن آن محرومند . اما در کنار شومینه هیزمی همیشه باید ذخیره ای از چوب داشته باشید که گاهی تهیه آن سخت می شود . هزینه نگهداری این شومینه ها بالا است و نظافت آن هم دشوار است ، خاکستر و باقیمانده چوب ها باید جمع آوری گردد و دودکش مدام باید بررسی و تمیز شود . گاهی بوی دود و جرقه های آتش واقعی آزار دهنده می شود . و باید از محافظ های شیشه ای جلو آن بهره ببریم .

گرم کنندگی این شومینه کمتر از سایر شومینه هاست و بیشتر گرما از دودکش خارج می شود . بیشتر مردم ، شومینه های هیزمی را در برای دکوراسیون باغ  و ویلاها استفاده میکنند تا هم به طبیعت نزدیکتر باشد و هم از بوی دود و خطرات آن در امان باشند ، اما اگر داشتن این شومینه زیبا را در خانه خود می پسندید بایستی در هنگام ساخت خانه دودکش مناسب آنرا تعبیه نمایید ، افزودن این شومینه پس از ساخت ، بسیار گران و پر دردسر خواهد بود .

شومینه باغ

شومینه گازی

در این شومینه ، سوخت به جای چوب ، گاز است . سبک ساخت آنها شبیه شومینه هیزمی است ، محلی برای سوختن و یک دودکش برای خروج گاز های اضافه . این نوع شومینه ، گرما دهی بیشتری نسبت به سایر شومینه ها دارد و فضای بزرگی را گرم می کند .  خبر خوب این است که این نوع شومینه قابل تبدیل به شومینه هیزمی است . اما باید در مراحل ساخت خانه جای آنرا در نظر گرفته باشید و دودکش آنرا تعبیه کرده باشید .

شومینه الکلی

مدرن ترین و جدید ترین نوع شومینه هستند ، با اینکه اخیرا به بازار آمده ، طرفدارای زیادی پیداکرده است . به دود کش نیاز ندارد و براحتی در هر فضایی قابل استفاده است . میزان گرما قابل قبل و مطبوع است اما از شومینه های گازی کمتر گرمایش دارد . نوع سوخت این نوع از شومنیه ها نوعی الکل به نام بیواتانول است که به صورت مایع یا ژل عرضه شده است . بیواتانول به وسیله ی تخمیر محصولات فرعی گیاهی مانند نیشکر و غلات با مخمر تهیه می شود . این ماده دوستدار محیط زیست ، با کمترین اثر از کربن بر محیط زیست است . سوختن این الکی هیچ دوده ای تولید نمی کند ، پس در و دیوار خانه سیاه نمی شود . از مزایای این نوع شومینه راحتی نگهداری آن در مقایسه با شومینه های هزیمی است . برای راه اندازی الکی را در مخزن مخصوص ریخته و با کبریت و یا فندک آنرا روشن می کنیم .

انواع شومینه

انواع شومینه از لحاظ نوع سوخت را بررسی کردیم . دیدگاه دیگر ، انواع شومینه بر اساس مصالح بکار رفته در ساخت شومینه است :

  • شومینه سنگی : قدیمی ترین متریال ساخت شومینه ، سنگ است . برای شومینه های هیزمی و گازی مناسب است و طبیعت را بازسازی می کند .

  • شومینه بتنی : استفاده از بتن مدرن تر از سنگ است . به هر شکلی که بخواهید می توانید آنرا بسازید . بتن قابلیت طراحی سه بعدی دارد . برای انتخاب رنگ و یا ایجاد نقش بر روی آن نیز محدودیت نخواهید داشت . بتن ها در مقابل آتش مقاوم بوده و خاصیت نسوز دارند .

  • شومینه آجری : منظور از آجر تنها آجر های مستطیل شکل قدیمی نیستند ، آجرهای بسیار زیبا با رنگهای متنوع امروزه قابلیت کاربرد دارند ، آجر های مربعی ، لوزی شکل و حتی بیضی ، شومینه های آجری بیشتر ظاهری سنتی دارند و به سمت دکوراسیون های سنتی متمایل هستند .

  • شومینه سنگی مرمر : زیبایی خیره کننده سنگ مرمر ، ارزش پرداخت هزینه بالای آنرا دارد . شومینه های سنگ مرمری مناسب خانه های کلاسیک با مبلمان استیل است ، بسیار مقاوم و اصیل به چشم می آید .

شومینه سالن

·       شومینه کاشی کاری : با استفاده از کاشی ، میتوان تنوع خوبی بوجود آورد . بسته به طرح و رنگ کاشی ، شومینه متناسب با انواع دکوراسیون خواهد بود . اما دقت کنید از کاشی های مخصوص شومینه استفاده شود تا دوام بیشتری داشته باشد .

شومینه خانه

·       شومینه های چدنی ، شیشه ای ، فلزی هم وجود دارد که مخصوص دکوراسیون داخلی مدرن است .

تاقچه یا دکور بالای شومینه

بسته به نوع شومینه ، ما فضایی برای افزون مقداری تزیینات به دکوراسیون داخلی منزل داریم . گاهی تاقچه های از پیش ساخته شده در بالای شومینه ها ، خصوصا شومینه های هیزمی و گازی و گاهی شیشه های اطراف و بالای شومینه های برقی و الکلی می تواند محلی برای قراردادن اشیا زیبا باشد . اما بخاطر داشته باشید پر گردن تاقچه به مجسمه و گل و شمع هنگامی زیباست که زیاده روی نکنیم .

تجهیزات شومینه های مدرن

آجرهای نسوز مشکی : این روزها بسیاری از افراد شومینه ای سیاه رنگ را دوست دارند ، انواع آجرهای نسوز مشکی ، گزینه های بسیار خوب و مناسبی برای این نوع سلیقه است .

دمنده ها : گاهی برای پخش هوای گرم تولید شده دستگاه های در شومینه قرار میگیرد . این دستگاه سر و صدا دارد اما بسیار کمتر از جارو برقی . بنابراین یک پریز برق در کنار شومینه در نظر بگیرید .

ریموت : انواعی از شومینه را می توان با یک ریموت کنترل کنترل کرد . بعضی از ریموت ها تنها قابلیت خاموش و روشن کردن شومینه را دارند ، در حالی که بعضی دیگر از قابلیت کنترل ترموستاتیک نیز برخوردار هستند .

نکات ایمنی شومینه

اصولا هر جا سوختی مصرف شود ، خطر هم به دنبال آن بوجود می آید .

  • در شومینه های هیزمی ، خطر کمبود اکسیژن و آتش سوزی بخاطر جرقه  و هیزم و آتش واقعی ممکن است رخ دهد . ممکن است فضا برای کسانی که آلرژی دارند مسموم و آژار دهنده شود .
  • در شومینه های گازی ، خطر نشستی لوله گاز و گاز گرفتی را باید در نظر داشت و شیر گاز را کنترل نمود .
  • در شومینه های برقی هم به همین ترتیب ، خطرات خاص برق وجود دارد و همچنین باید به لوازمی که جلو شومینه چیده می شوند دقت داشت .
  • به کودکان بیاموزیم که به هنگام روشن بودن شومینه ، وسایل و اسباب‌بازی‌هایشان را به داخل آن پرتاب نکنند .
  • با گرم شدن دیواره و اطراف شومینه احتمال انتقال گرمای آن به وسایل نزدیکش زیاد است و ممکن است موجب آتش‌سوزی شود . از گذاشتن وسایل چوبی ، پلاستیکی ، کاغذی و پنبه‌ای در نزدیکی‌های شومینه بپرهیزیم .
  • دودکش شومینه باید به طور مداوم بررسی و تمیز شود .

اگر در انتخاب شومینه در طراحی داخلی ابهام دارید ، می توانید با یک مشاور حرفه ای در این خصوص مشورت نمایید . ایرانادکور پیشرو در ارائه بهترین خدمات مشاوه ، طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی در شیراز ، با سالها سابقه درخشان ، همراه شما عزیزان خواهد بود .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه