مقالات تخصصی معماری

انتخاب میز و صندلی ناهار خوری

انتخاب میز و صندلی ناهار خوری

انتخاب میز و صندلی ناهار خوری
میز و صندلی ناهار خوری مرکز توجه یک سالن پذیرایی یا آشپزخانه است . میز و صندلی ناهار خوری انگار دیگر جزیی جدایی ناپذیر از وسایل یک خانه است . چراکه کمتر کسی بر روی زمین سفره پهن کرده و دور آن می نشیند . میز ناهار خوری امروزه مکانی است که افراد خانواده یا مهمانان دور هم جمع می شوند و ممکن است ساعات زیادی پیش یا پس از غذا خوردن هم برای گپ و گفت دور آن بنشینند . برای انتخاب میز و صندلی ناهار خوری ، باید علاوه بر زیبایی به کاربردی بودن و راحتی هم توجه خاص داشت .

تاریخ مقاله : 1398/04/13

enlightened کارشناسان خبره ایرانا دکور ، بهترین ایده های خلاقانه در فضای ناهار خوری را برای داشتن فضایی دلنشین و کاربردی به شما ارائه خواهند داد . برای انتخاب صحیح و زیبای وسایل و دکوراسیون خانه از جمله انتخاب میز و صندلی ناهار خوری با مشاوران با تجربه و هنرمند ما مشورت کنید تا در زمان و پول خود صرفه جویی نمایید .

میز ناهار خوری چوبی

میز ناهار خوری در درجه اول باید محکم و با دوام باشد . میز زیبایی که فانتزی است و با چند بار نشست و برخاست یا جا به جایی استحکام خود را از دست می دهد ، پایه های آن لق می شود و صفحه رویی آن دچار خط و خش می گردد ، قطعا انتخاب خوبی برای دکوراسیون اتاق ناهار خوری شما نیست . اگر می توانید هزینه یک میز چوبی ( چوب طبیعی مثل گردو ، افرا و بلوط و … ) را پرداخت کنید ، این گزینه بهترین انتخاب خواهد بود و مدت زیادی برای شما با صلابت کار خواهد کرد . چوب های کامپوزیت مانند چوب های چند لایه و ام دی اف هم گزینه های خوبی هستند مخصوصا که مقرون به صرفه ترند اما به محکمی چوب های طبیعی نیستند .

میز و صندلی نهار خوری چوبی

انتخاب طرح میز بستگی به دو چیز دارد : اول بقیه وسایل ، دوم ، بزرگی فضا . اگر در هنگام خرید مبلمان ، میز و صندلی ناهار خوری ست آن را خریداری نکرده اید و اکنون می خواهید این کار را انجام دهید ، بایست به طرح مبلمان خانه توجه نمایید ، رنگ و طرح چوب و پارچه مبل موجود در سالن برای خرید میز و صندلی ناهار خوری اهمیت بسیار دارد .

مقایسه میزهای گرد و زاویه دار

چنانچه مبلمان شما طرحی گرد و منحنی دارد بهتر است از میزهای ناهار خوری گرد و اگر طرحی زاویه دار دارد ، از میز های مربعی یا مستطیلی خریداری نمایید . اما اصولا میز های گرد برای فضاهای کوچک کاربرد بیشتری دارند و صندلی ها راحت تر دور تا دور آن جا می شوند . اما میزهای مربعی چنین حالتی نداشته و در زوایا همیشه خالی از صندلی خواهند ماند . همچنین میز های گرد بدلیل اینکه اکثرا پایه هایشان در وسط قرار گرفته و در اطراف میز پایه ای وجود ندارد ، از لحاظ چیدمان صندلی و نشستن راحت تر هستند .

میز ناهار خوری شیشه ای

میزهای شیشه ای همیشه طرفداران خود را دارند ، معمولا با تمام فضا ها و انواع سبک های دکوراسیون داخلی هماهنگ می شوند و زیبایی خاص خود را دارند . شیشه هایی که این روزها برای میز بکار میرود ، مقاوم به ضربه و خراش بوده و امن هستند . ضمن اینکه شیشه ها در انواع رنگ ها موجودند که می توانید بسته به فضا و سلیقه آنها را انتخاب نمایید . شیشه بدلیل درخشان بودن ، فضا را بزرگتر و دلباز تر نشان می دهد . همچنین در صورتیکه میز شما چوبی است می توانید صفحه ای شیشه ای بر روی آن قرار دهید تا هم چوب میز را از آسیب دیدگی حفظ کنید و هم برق خاصی به محیط اضافه کنید .

میز نهار خوری شییشه ای

میز های چند تکه و تاشو

اگر اجاره نشین هستید و یا فعلا فضای کوچکی در اختیار دارید ، اما دوست دارید موقع خرید میز بزرگی تهیه کنید ، می توانید از انواع میز های تاشو استفاده نمایید . صفحه رویی این گونه میز ها معمولا دو یا سه تکه هستند و می توانید آنرا بزرگ و کوچک کنید . همچنین برخی از میز ها قطعه قطعه می شوند و برای جمع کردن و جا به جایی بسیار مناسبند . طراحی دکور فضای ناهار خوری کوچک ، موضوعی است که پیش تر در همین سایت بررسی نموده ایم .

میز تاشو چوبی

صندلی ناهار خوری

برای انتخاب صندلی ناهار خوری ، هم رنگ و هم طرح صندلی باید متناسب با مبلمان و پرده و بقیه وسایل خانه انتخاب گردد . چنانچه بتوانید از پارچه مبلمان خود در بازار صندلی پیدا کنید ، یا رنگی شبیه آن ، بسیار بهتر است چراکه در هنگام مهمانی های شلوغ می توانید از آنها به عنوان کمکی برای تکمیل مبلمان و نشاندن مهمانان عزیز خود بهره ببرید . خصوصا اگر صندلی های طرح مبلی را تهیه نمایید که بسیار راحت تر و زیبا هستند .

تعداد صندلی ها بسته به بزرگی میز متغیر است ، میز و صندلی های ناهار خوری از 2 نفره تا 24 نفره متغیرند ، در خانه های بزرگ و پر رفت و آمد معمولا انتخاب میز و صندلی ناهار خوری 12 تا 24 نفره را خواهیم داشت ، حتی برخی ترجیح می دهند از دو دست میز و صندلی ناهار خوری یکی 8 نفره و یکی 12 نفره استفاده نمایند . اما زیباترین میز و صندلی ها همان ست های 12 نفره هستند . که دارای میز های استاندارد و صندلی های راحت تری می باشند .

میز و صندلی چوبی نهار خوری

استاندارد میز و صندلی ناهار خوری

براي تشخيص يك ميز استاندارد بايد به اين شكل عمل كنيد : وقتي روي صندلي ، پشت ميز مي‌نشينيد ، بلندي ميز بايد تا قسمت زيرين قفسه سينه شما باشد و فاصله آرنج تا بدن نبايد بيشتر از 40 سانتي‌متر باشد ، درغير اين صورت ميز حالت استاندارد ندارد ، زماني‌كه شما روي يك ميز استاندارد غذا مي‌خوريد ، بايد تمامي اعضاي بدن‌تان احساس راحتي كند . ميز نبايد آنقدر كوتاه باشد كه مجبور باشيد با خم‌كردن كمر خود غذا بخوريد يا  آنقدر بلند باشد كه احساس خفگي به شما دست دهد . صندلي بايد حالتي نرم و راحت داشته باشد و زاويه تشك زيرين تا تكيه‌گاه 90درجه باشد كه هضم غذا به‌راحتي انجام شود . زمان غذاخوردن هرچقدر بيشتر طول بكشد و شما هرچقدر با فاصله و آهسته‌تر غذا بخوريد ، هضم غذا بهتر انجام شده و كمتر به دستگاه‌هاي بدن آسيب مي‌رسد اما اگر شما هنگام غذا خوردن احساس راحتي نكنيد و حالتي استاندارد نداشته باشيد ، دوست داريد هرچه زودتر غذاي‌تان را تمام كنيد و به حالت اوليه بازگرديد.

قیمت میز و صندلی ناهار خوری

برای انتخاب میز و صندلی ناهار خوری ، با رنج بسیار وسیعی از قیمتها مواجه می شویم از حدود 300 هزار تومان برای میز و صندلی های دو نفره کوچه گرفته تا 50 میلیون تومان برای میز و صندلیهای مجلل و مارک دار . ارزان ترین ها معمولا از جنس راش و سفید رنگ هستند که با دوام و مجلل نیستند اما میز های شیک و چوبی با قیمت های بالاتر می توانند انتخاب شوند . اگر از میز و صندلی های ساخت ایران انتخاب کنید حدود 2 تا 5 میلیون و چنانچه از جنس های خارجی استفاده نمایید و بخواهید از برند های معروفی مثل wood    Modern   و Italy style و  u.s lunch انتخاب کنید ، منتظر شنیدن قیمتهای بسیار بالاتری باید باشید . این برندها حدود 100 سال سابقه دارند و در جهان دارای شعب متعدد و شناخته شده هستند .

نکاتی در خصوص انتخاب بهترین میز و صندلی ناهار خوری

  • گاهی فضای بی روح خانه شما نیاز به یک دست میز و صندلی ناهار خوری رنگی و زنده دارد ، پس در این شرایط موقع انتخاب میز و صندلی ناهار خوری هماهنگی با محیط را فراموش کنید و به دنبال رنگهای شاد و زیبا بروید .
  • صندلی های ناهار خوری پشت بلند ، فضا را رسمی و شیک جلوه می دهد و مخصوص خانه های مجلل با مبلمان کلاسیک است و برای دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی بزرگ مناسب می باشد .
  • در خانه هایی که دکوراسیون مدرن دارند ، می توان از میز و صندلی های فلزی استفاده نمود .
  • هنگام خرید میز و صندلی به نحوه اتصال پایه ها به بدنه دقت نمایید . بهترین نوع اتصال ، اتصال با میخ و منگنه های فلزی و چسب های داغ است . چنانچه با چسب چوب و بصورت فاصله دار پایه ها به بدنه وصل شده اند ، اتصال مرغوبی انجام نشده و بسرعت خراب می شوند . محل اتصال باید کاملا صاف و منظم باشد .
  • اگر میز چوبی انتخاب نمی کنید ، سعی کنید روکش میز حتما ضد آب باشد تا به مرور زمان با رطوبت از بین نرود .
  • چوب گیلاس برای دکوراسیون سنتی ، چوب بلوط یا چوب افرا برای دکوراسیون به سبک کلبه های چوبی مناسب هستند . چوب های تیره با طراحی مدرن تناسب بیشتری دارند .
  • باید بدانید رنگ تیره میز و صندلی شاید جذاب تر باشد اما خیلی بیشتر گرد و خاک را نشان می دهد و همیشه باید یک دستمال دستتان باشد و گرد گیری کنید . خیلی هم سریع تر از چوب های طبیعی خراشیده می شوند و لک بر می دارند . اما شیک و هیجان انگیز هستند .
  • اگر میز را جداگانه و صندلی را جداگانه خریداری می کنید ، حتما به طرح پایه های آنها دقت نمایید . حتی المقدور رنگ و مدل پایه های میز و صندلی ها شبیه هم باشند .
  • می توانید از نشیمن های نیم کتی در یک طرف میز به جای دو صندلی استفاده کنید . با این کار ، فضا جوان تر به نظر خواهد رسید .

در پایان چنانچه برای انتخاب جسورانه و متفاوت میز و صندلی ناهار خوری نیاز به ایده های خلاقانه در فضای ناهار خوری دارید ، با کارشناسان ما در ایرانا دکور در ارتباط مستقیم باشید . ایشان بهترین گزینه ها را با توجه به فضای منزل شما ، پیشنهاد خواهند داد تا هم انتخابی زیبا داشته باشید و هم از بابت جنس و قیمت آسوده خاطر باشید .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه