مقالات تخصصی معماری

سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف
سیســتم حرارتی گرمایش درمقایسه با سایر سیستمهای حرارتی نه تنها در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی بلکه در مقوله رفاه و آسایش ساکنان ساختمان ها دارای نقاط قوت بسیاری می باشد. در سالهای اخیر، سیستم گرمایشــی از کف در کشورهای اروپائی و آمریکا بسیار متداول شده اســت و دلیل این گسترش روزافزون بهینه بودن مصرف انرژی، توزیع یکسان گرما در تمامی سطح و فضا و دوری از مشکلات موجود در سایر روش ها ، به عنوان مثال سیاه شدن دیوارها، گرفتگی و پوسیدگی لوله ها و غیره می باشد.

enlightenedموضوع: سیستم گرمایش از کف

enlightenedمدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

enlightenedتاریخ: 30اردیبهشت 98

اصول كلی در تأمين شرايط آسايش و طراحی

گرمايش از کف تجملی و زیباترین شیوه گرمایشی می باشد؛ در این شیوه، گرمای تابشی به صورت کاملا یکنواختی در سرتاسر اتاق (دیوار به دیوار، کف تا سقف) توزیع می گردد.

در شیوه گرمایشی سطوح سخت کف اتاق کاملا گرم می شوند و گرمایش مناسب کف اتاق ها، با افزایش تعداد ساختمان های جدیدی که از سطوح کف بتونی بهره می برند، اهمیت بیشتری می برند.

ســامانه گرمايش ازکف، ســامانه ای غير قابل رويت اســت که هيچ فضايی را اشــغال نمی کند- نكته مذکور برای بســياری از افراد، به ويژه در ساختمان هايی با فضاهای شيشه ای بزرگ و عدم  وجود فضا و يا وجود فضای محدودی در اطراف ديوارها، بسيار با اهميت است و همچنين عدم  دمش هوا در اطراف و سراسر اتاق های ساختمان، به  معنی سكوت کامل است.

گرمای مورد نظر سامانه های مذکور عموما از طریق پمپ های حرارتی هوایی تا آبی با طراحی ویژه و یا به وسیله ی دیگ های گازی، دیزلی و یا چوبی تامیم می گردد.

انرژی کارآيی بالای سامانه های گرمايش از کف در مقايسه با سامانه های رادياتوری، قابليت و امكان بهره برداری از سامانه های گرمايش ازکف، در دماهای بسيار پايين، به  معنی افزايش بازده ديگ ها و پمپ های حرارتی به کاررفته برای عرضه گرما می باشد.

كاركرد سامانه های گرمايش ازكف چگونه است؟

منبع گرمايی: يك ديگ و يا پمپ حرارتی، گرمای لازم سامانه گرمايش از کف را از طريق گرمايش آب عبوری از آن ها، تأمين می کند.

لوله کشی اصلی و اولیه نیز، آب گرم را از منبع گرمایشی، به چند راهی ها منتقل می سازد

چندراهی ها نيز گرمای آب داغ را به حلقه لوله های زير کف اتاق منتقل می کنند.

كنترلرهای ســامانه های گرمايش ازکف، منبع گرمايشــی را خاموش و روشن می کنند و همچنين گرمای مورد نياز هر اتاق را با توجه به دمای مطلوب موردنظر هر يك از اتاق ها، تأمين می سازند.

هنگام نصب ســامانه گرمايش از کف در زير ساختمان های موجود، سطح کف اتاق ها بالا می آيد که به  معنای کاهش ارتفاع درب ها و غيره می باشد، مگر اين که از صفحات کلافی، در زير کف چوبی استفاده گردد.

شيوه های گرمايش از كف

  • گرمايش ازكف داخل بتنی: شيوه مذکور، متداول ترين شيوه به کاررفته در سامانه های گرمايش مرکزی کشور نيوزيلند محسوب می گردد. در اين شيوه، لوله ها بر روی عايق پلی استايرن قرار می گيرند و يا به سطح مشبك مسلحی (تقويتی) متصل می شوند و سپس فرايند بتن ريزی بر روی شبكه مسلح و عایق مذکور انجام می گیرد.

مزایا: هزینه نسبتا پايين و نصب ساده، و همچنين ابقاء بيشتر انرژی گرمايی، به دليل جرم گرمايی بزرگ موجود.

معایب: درحالی که دال های بتنی ضخيم تر، به  معنی جرم حرارتی بيشتر و در نتيجه ابقاء انرژی گرمايی طولانی تر است، به  دليل ضخامت بالای دال های  بتنی کف اتاق ها، سرعت انتقال گرما و کاهش دمای دال  بتنی نيز از مقادير متداول، کمتر است.

  • گرمایش از کف اسکریدی: ضخامت حدود 50 میلی متری سطوح پوششی لوله ها، در مقایسه با ضخامت 100- 150 میلی متری شیوه داخل بتنی، به معنای جرم حرارتی کم تر است، ولی در شیوه مذکور، فرايند عايق بندی کلی و سرتاسری، از نشيمن گاه تا سطوح خارجی ساختمان، به معنای تلفات گرمايی کمتر، بازده بالاتر و واکنش سريع تر به اقدامات کنترلی می باشد.

در صورت استحكام کافی کف ساختمان های موجود و قابل  قبول و مجاز بودن افزايش ارتفاع کف اتاق ها، از شيوه مذکور می توان برای بازسازی اصلاحی (رتروفيت) استفاده نمود.

مزايا: بازده بيشتر و واکنش سريع تر به اقدامات کنترلی و تلفات گرمايی کمتری از ميان لبه دال  بتنی کف.

معايب: هزينه بيشتری در مقايسه با شيوه گرمايش از کف داخل  بتی به دليل استفاده از دو لايه بتنی و حجم بيشتر عايق کاری.

  • میکرو اندود چند لوله ای: سامانه بسيار نازك تری، با استفاده از لوله های کوچكتری که درداخل صفحه قالبی کف ويژه ای، قرار گرفته اند. در اين شيوه، از اسكريد اندودی (لايه نازکی از بتن) که روی تمامی لوله ها را می پوشاند، استفاده می گردد و کف پوشی نيز بر روی لايه بتنی مذکور نصب می شود. به دلیل وزن و ارتفاع پایین لایه ها، شیوه مذکور برای کف های چوبی و بتنی موجود، بسيار مناسب می باشد.

مزايا: ضخامت بسيارکمتر ســامانه مذکور درمقايسه با يك سامانه اســتاندارد، و جرم حرارتی کاهش يافته و کمتريــن افزايش ارتفاع کف اتاق ها، در هنگام نصب چنين سامانه ای، در ساختمان های موجود.

معايب: هزينه بيشتر نصب و قراردهی لوله ها، نسبت به شيوه نصب داخل  بتنی.

مزایا و معایب گرمایش آبی

مزایا:

  1. کاملا اقتصادی- با کمترین هزینه عملیاتی
  2. تامین بهترین شرایط آسایش
  3. تمیز و بی صدا
  4. سادگی
  5. قابلیت  توسعه
  6. دوره عمر طولانی

معایب:

  1. هزینه اولیه بالا دروه بازگشت سرمایه طولانی (نکته: این موردبرای کاربردهای تجاری مطرح نمی شود!).
  2. عدم تهویه مطبوع هوا.
  3. امکان نیاز به تغییرات سازه ای ساختمان

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه