دکوراسیون

تزیین اتاق خواب

تزیین اتاق خواب

تزیین اتاق خواب
در زندگی مدرن امروزی بیش از هر چیز باید به حفظ آرامش در اتاق خواب توجه کرد. باید فضایی خلق شود که به واسطه ی آن بتوان در این اتاق به آرامش رسید و کلیه ی استرس های روزانه را برطرف کرد. اطلاع از چند نکته در مورد دکوراسیون اتاق خواب به شما کمک می کند تا طبق سلیقه ی خود، اتاق خود را تزیین کنید.

enlightenedموضوع: تزیین اتاق خواب

enlightenedمدت زمان مطالعه: 15 دقیقه

enlightenedتاریخ: 18 اردیبهشت 98

رنگ هاي مناسب براي يك اتاق خواب

از آنجا كه اتاق خواب خصوصي ترين فضا در هر خانه است،در طراحي دكوراسيون و انتخاب رنگ آن بايد پيش از هر چيز سليقه و نيازهاي شخصي صاحب آن را در نظر گرفت،با این وجود نباید از اصول طراحی رنگ در دكوراسيون و تاثيرات ناخودآگاهي كه هر يك از خانواده هاي رنگي بر روي روح و روان ما یه جا می گذارد؛ غافل شد.

ضمن مدنظر داشتن سليقه ي صاحب اتاق خواب بايد كاربرد يك اتاق خواب را نيز در نظر داشت. يك اتاق خواب بايد همواره فضايی آرامش بخش و راحت باشد كه مكانی مناسب براي خواب و استراحت را فراهم آورد.

هنگام طراحي رنگ يك اتاق خواب بهتر است از انتخاب رنگهاي درخشان پرهيز كنيم .چرا كه ممكن است هنگام استراحت اين رنگها آزاردهنده به نظر برسند. اما چنانچه رنگ های زنده را بیشتر می پسندید، سايه های مختلف رنگ آجري در كنار كرم هاي غنی و سياه ميتواند انتخابی مناسب باشد.

اگر به دنبال اتاق خوابي با فضاي گرم سنتی و اندكی تجملی هستيد، استفاده از رنگ هاي به كار رفته در صنايع دستی شرقی راه حلي مناسب براي دستيابی به چنين فضايی است.

رنگهاي گرمي چون طﻼيی، نارنجي ها، قرمزهای پرمايه و آجري هاي به كار رفته در طرح هاي سنتی شرقی عاملي مهم در ايجاد نمايی باشكوه و گرم در يك دكوراسيون هستند. علاوه بر به كارگيری اين ، تابلوها و مجسمه هاي زينتي شرقی ، رنگ ها در فضای اتاق استفاده از پارچه های ابریشمی و کتان طرح دار، تابلوها و مجسمه های زینتی شرقی، پارچه هاي سوزندوزی و قلمكار غنا جذابيت اين دكوراسيون را دوچندان می كند .براي نيل به موفقيت در تركيب سطوح طرحدار گوناگون در چنين دكوراسيونی  ﻻزم است سطوحی  ساده و روشن به منظور استراحت چشم در فضاي اتاق در نظر گرفته شوند كه رنگ ساده و روشن روي ديوارهای اتاق مي تواند اين نقش را به خوبی ايفا كند.

همچنین آويزهای پارچه ای در قسمت باﻻ و پشت تخت فضايی رمانتيك و خاص به اتاق مي بخشد و مي تواند تخت خواب را بيش از پيش به كانون توجه در اتاق تبديل كند .در مقابل دكوراسيون هاي سنتي دكوراسيون هاي تك رنگ قرار گرفته اند كه با به كارگيری تناليته هاي مختلف يك رنگ فضايي آرام و يكنواخت را پديد مي آورند .رنگهاي روشن نماي آفتابي و پرنشاط و در همان حال ساده و آرامش بخش را در برابر ديدگان بيننده قرار مي دهند.

تركيب رنگهاي زرد و سبز از آنجا كه سبز يكي از رنگهاي مشتق شده از زرد، در فضاي اتاق خواب بسيار موفق و مناسب خواهد بود اما بايد به خاطر داشته باشيم كه غالب شدن رنگ سبز بر زرد در يك اتاق نشیمن بر جذابیت زندگی در آن می افزاید. اما در يك اتاق خواب اختصاصي قسمت اعظم فضا به رنگ زرد سادگي و آرامشي كه ﻻزمه يك اتاق خواب است به آن ميبخشد؛ حال آن كه غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواب بيش از ميزان ﻻزم به فضا شور و انرژي مي بخشد.

انتخاب رنگ در اتاق كودكان خود از قواعدي جداگانه برخوردار است.اتاق خواب نوزادان را بهتر است با رنگ هاي ملایم و پاستلي آرايش كنيم .اتاق خواب كودكان خردسال و نوجوانان را نيز مي توانيم با رنگ هاي شاد و پرانرژي تر زينت دهيم.

استفاده از تركيب رنگهاي هارمونيك كه در چرخه رنگ در كنار يكديگر قرار گرفته اند نيز در دكوراسيون يك اتاق خواب ميتواند بسيار موفقيت آميز باشد. به عنوان مثال استفاده از تناليته هاي مختلف رنگ بنفش و سبز در كنار يك رنگ روشن متضاد مانند كرم فضايي زيبا مي آفريند.آنچه بايد در طراحي رنگي دكوراسيون يك اتاق خواب همواره در نظر داشته باشيم اين است كه نه تنها انتخاب مجموعه هاي از رنگ ها بلكه ميزان به كارگيري آنها و سطوحي كه اشغال ميكنند در مقايسه با هم نيز از اهميت به سزايي برخوردار است.

همچنين ايجاد رابطه ميان سطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزییاتی چون یک قاب عکس، حاشیه های كاغذ ديواري نصب شده به ديوار تكرار طرح خاصي بر روي ملحفه و روبالشي ها و يا حتي قرار دادن يك جفت آباژور يا گلدان بر روي پاتختي ها يا ميز آرايش ميتواند به دكوراسيون يك اتاق انسجام و هماهنگي بيشتري ببخشد.

تنظيم نور در اتاق خواب                         

اتاق خواب از اتاق هایی است، که نور یکی از اصلی ترین اجزای آن است و رکن اساسی به حساب می آید. یک نور بسیار ملایم باعث می گردد، خواب خوب و آرامی در شب داشته باشید و یک نور مناسب سبب آن می شود که صبح ها هم دچار مشکل نشوید و مجبور نباشید برای پوشیدن لباسهای تان و آماده شدن برای رفتن به سرکار اتاقتان را ترک کنید. در زیر به نکاتی اشاره می‌کنیم که می تواند شما را در این زمینه یاری دهد :

  • چراغ ها را در کنار در ورودی اتاق قرار دهید تا به هنگام ورود و خروج بتوانید به راحتی چراغها را روشن و خاموش کنید همچنین کلید چراغ ها را علاوه در وردی اتاق در کنار تختخواب هم بگذارید و بدین ترتیب شما دیگر نیازی ندارید برای خاموش کردن چراغ ها از تختخواب بیرون بیایید.
  • اگر عادت دارید که نور ملایمی را هنگام خواب  روشن بگذارید بهتر است ای نور آبی یا سبز باشد استفاده از رنگ های گرم و تند به عنوان چراغ خواب می تواند موجب سلب آرامش شما شود .

توصیه هایی برای تزیین اتاق خواب

  • از وسایل و ایده های شخصی استفاده کنید: برخی افراد مجموعه ای از بعضی وسایل در اختیار دارند، مانند مجموعه ای از عروسک ها، کتاب ها، مجسمه های کوچک و … که با استفاده از این مجموعه ها طرح های زیبایی را می توانند در اتاقشان ایجاد کنند.
  • ارتفاع تخت را اضافه کنید: ارتفاع تخت های امروزی به صورت استاندارد حدود 40 سانتی متر است. اگر تخت خواب شما خیلی کوتاه است، می توانید از پله های عمودی برای افزایش ارتفاع تخت استفاده کنید.
  • یک جایگاه نشیمن  در کنار پنجره  بسازید: شما می توانید در زیر پنجره محلی را برای خود ایجاد کنید که هم بشود انواع وسائل را بر روی آن قرار داد و هم بر روی آن نشست. اگر قصد دارید از این محل به عنوان جایگاهی برای نشستن استفاده کنید، می توانید متناسب با رنگ تخت پشتی بزرگی برای آن انتخاب کنید.
  • تخت خوابتان را در مرکز توجه قرار دهید: از طرح ها و مدل هایی انتخاب کنید که توجه همگان را به خود جلب کند و تخت خود را در مرکز اتاق قرار دهید و تشک رویی تخت را مناسب انتخاب کنید بهتر است. برای این منظور از تشک های پر و نرم استفاده کنید، که هم ظاهر زیبایی دارند هم بسیار نرم و مناسب است.
  • از کوسن و بالش های کوچک استفاده کنید: می توانید برای تزیین اتاق خواب خود از کوسن و بالش های مختلف استفاده کنید، به این ترتیب که با قرار دادن آن ها روی تخت، به سبک های متفاوتی منظره های مختلفی ایجاد می شود.

برچسب ها :

تزیین اتاق خوابدکوراسیون اتاق خوابطراحی دکوراسیون اتاق خوابدکوراسیون داخلی در شیرازنورپردازیرنگ آمیزی

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه