مقررات ملی ساختمان

اصول مقررات ساختمان و طراحی کف

اصول مقررات ساختمان و طراحی کف

اصول مقررات ساختمان و طراحی کف
همه ابداعات و پیشرفت های جدید باید مورد تایید مقررات ساختمان باشند که بستگی به ماهیت و گستردگی آن ها دارد. در این مطلب به بررسی اصول مقررات ساختمان و طراحی کف در انگلستان و اروپا می پردازیم.

enlightenedموضوع: اصول مقررات و استانداردهای جهانی کف‌سازی

enlightenedمدت زمان مطالعه: 6 دقیقه

enlightenedتاریخ: 22 بهمن

مقررات ساختمان و کف سازی

همه ابداعات و پیشرفت های جدید باید مورد تایید مقررات ساختمان باشند که بستگی به ماهیت و گستردگی آن ها دارد. در این مطلب به بررسی اصول مقررات ساختمان و طراحی کف در انگلستان و اروپا می پردازیم.

اصول استاندارد کف سازی

* انگستان و ولز

سند تایید شده M: دسترسی و استفاده از ساختمان، ویرایش ۲۰۰۴ (ADM)، به موارد مرتبط با کف های داخلی سالن های ورودی و محل پذیرش، راهروها و محل های عبور، لابی ها، پله و رمپ ها و لوازم بهداشتی می پردازد. شفاف ساختن ظاهری و بصری محیط به برقراری ارتباط بهتر کمک می کند. یکی از روش های دستیابی به این هدف؛ انتخاب مناسب کف است. در سند B با عنوان ایمنی آتش، نسخه ۲۰۰۰، به کف ها پرداخته می شود.

* اسکاتلند

مقررات ساختمان ۲۰۰۴ اسکاتلند و دستنامه غیر بومی مربوط، به طور خاص به کف های داخلی توجه ندارد. اگرچه این سند منبع راهنمای BS 8300:2001 طراحی ساختمان و روش های رفع نیاز معلولان محسوب می شود.

* ایرلند شمالی

کف های داخلی در مقررات ساختمان ۲۰۰۰ ایرلند شمالی جایی ندارند، اما باید نیازهای بخش R را برآورده سازند. کتاب راهنمای تکنیکی R  : ۲۰۰۰ از این بخش پشتیبانی می کند. خود این کتاب درباره دسترسی و تسهیل فعالیت های معلولان است که طراحی پله ها و رمپ های داخلی را پوشش می دهد.

اصول کف سازی

* تبعیض برای معلولان، قانون ۱۹۹۵

در قانون تبعیض برای معلولان (DDA)، كف های داخلی یک ویژگی فیزیکی تلقی می شوند. خصوصیات کف- مثلاً اصطکاک، رنگ و نقش و بافت_ تاثیر قابل توجهی در قابلیت استفاده، ایمنی و ظاهر محیط دارد.

DDA وظایفی را بر دوش کارکنان خدمات، کارفرمایان و آموزش دهندگان محول می کند. جایی که مانع احتمالی برای دسترسی یا استفاده از ساختمان وجود دارد، این افراد باید تدابیر معقول و مطمئن بیاندیشند. این تدابیر می تواند شامل حذف یا تغییر یک مانع یا تهیه یک وسیله دسترسی جایگزین باشد.

برای مثال، برای کسانی که با بازتاب نور روی سطح براق سردر گم می شوند، کف بسیار صیقلی یک مانع محسوب می شود. اصلاح برنامه نظافت یا کاهش بازتابش همان تدبیر معقول است. همچنین می توان کفی ساخت که کنتراست ظاهری موثر با سطوح و اثاثیه دیگر داشته باشد تا به کم بینایان در شناخت مرزهای اتاق یا تجسم فضا کمک کنند.

مقدار و نوع این تدابیر به محیط، کاربرد مورد نظر، خصوصیات کف و عواملی مثل اختلال، تاثیر کار و هزینه بستگی دارد. مهم این است که با در نظر گرفتن همه عوامل مرتبط تدابیر مناسبی اندیشید. وظایفی که در DDA عنوان شده است، طراحی و تنظیم طرح های فیزیکی خاص، سیاست ها، برنامه ها و روش هاست که همه تاثیر مهمی روی ایمنی و کاربرد کف دارند. این وظایف، نظافت و نگهداری کف و نصب و اتصال آنها را نیز شامل می شود.

طراحان و سازندگان نقش مستقیم در ارایه خدمات عمومی ندارند، به همین دلیل DDA وظیفه ای به آنان محول نمی کند. افراد مسوول مایلند کفهایی فراهم کنند که برای حداکثر ساختن امکان دسترسی طراحی می شوند.

* مقررات محصولات ساختمان ۱۹۹۴

مقررات محصولات ساختمان انگلستان، می گوید محصولات ساختمانی باید ایمن باشد. همه محصولات که در ساختمان های مشمول مقررات ساختمان استفاده می شوند، باید شروط موجود در این قوانین را رعایت کنند. مطابقت با قوانین به سادگی با نشان گذاری محصولات مشخص می شود. اگرچه نشان گذاری CE در انگلستان اجباری نیست، اما بیشتر کشورهای اروپایی آن را لازم می دانند و بسیاری تولیدکنندگان نیز همین مسیر را دنبال می کنند.

چارچوب مقررات کف سازی

* نشان گذاری CE

نشان گذاری CE، مهر تاییدی بر این مدعاست که محصول کلیه شروط احکام اروپایی را دارند. این علایم می گوید:

– محصول، نیازهای مقررات ساختمانی را اجرا می کند.

– محصول از نظر رعایت استانداردهای لازم اروپا توسط یک گروه سوم بررسی شده است.

– ک حد کنترل لازم در بخش تولید کارخانه وجود دارد که توسط گروه سوم پیوسته کنترل می شود.

* مقررات محل کار ۱۹۹۲ (سلامت، ایمنی و رفاه)

هدف این مقررات، تضمین تامین نیازهای بهداشت، ایمنی و رفاه همه اعضا در محل کار است. چندین قانون می گوید کلیه امور باید به درستی انجام شود؛ یعنی مسیرهای رفت و آمد، دستگاه ها و ایستگاه های کاری مورد استفاده توسط معلولان باید نیازهای خاص را مرتفع سازند. کف ها مشمول قانون ۱۲ هستند. این قانون همه کف های موجود در محل کار و سطوح مسیرهای رفت و آمد را پوشش می دهد و می گوید کف باید یک ساختار مناسب، مساوی و مقاوم به لغزش داشته باشد و یک وسیله تخلیه مناسب داشته باشد و هیچ سوراخ یا شیب خطرسازی وجود نداشته باشد. همه کف ها و مسیرهای رفت و آمد باید عاری از موانع و هر ماده ای باشند که باعث افتادن، سر خوردن یا سقوط می شود.

در جاهایی که احتمال ریختن مایعات یا آلودگی وجود دارد، مقررات استفاده از کف های مقاوم به لغزش را لازم می دانند. مراحل کار باید به گونه ای انجام شود که احتمال الودگی مجدد وجود نداشته باشد.

قانون مصوب همراه این مقررات درباره روش های عملی مرتفع ساختن این نیازها راهنمایی هایی دارد.

مقررات ساختمان

* مقررات ساختمان (طراحی و مدیریت)

قانون ۳ مقررات ساختمان (مدیریت و طراحی) می گوید: طراحان در کار خود باید به سلامت و ایمنی توجه داشته باشند. این مقررات برای ساختمان های جدید و بازسازی و نگهداری بخش های خطرساز ساختمان به کار می رود. اصلاح ارایه شده برای مقررات، بر وظایف طراحان برای تامین بهداشت، سلامت و ایمنی افراد در محل کار می افزاید.

در ادامه این مطلب به معرفی راهنمایی های تشخیص و طراحی با توجه به استانداردهای اروپایی و انگلیسی می پردازیم.

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه