دکوراسیون

اصطلاحات و اجزای خانه

اصطلاحات و اجزای خانه

اصطلاحات و اجزای خانه
هر خانه ای احتیاج دارد تا یک فضای طراحی شده و زیبا در قسمت باز و آزاد خود داشته باشد. این فضای باز اگر به خوبی طراحی شده باشد، می توان در تمامی فصول و شرایط مختلف از آن استفاده کرد. فضاهای بازی که خارج از بخش داخلی خانه طراحی می شوند دارای نام های متفاوتی هستند که ممکن است گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته شوند؛

enlightenedموضوع: تفاوت بین ایوان، بالکن، پاسیو و تراس

enlightenedمدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

هر خانه ای احتیاج دارد تا یک فضای طراحی شده و زیبا در قسمت باز و آزاد خود داشته باشد. این فضای باز اگر به خوبی طراحی شده باشد، می توان در تمامی فصول و شرایط مختلف از آن استفاده کرد. فضاهای بازی که خارج از بخش داخلی خانه طراحی می شوند دارای نام های متفاوتی هستند که ممکن است گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته شوند؛ در حالی که هر کدام از این فضاها دارای خصوصیات خاص خودشان می باشند که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند. این مقاله را کامل مطالعه کنید تا با تفاوت بین کلماتی مانند: ایوان، بالکن، پاسیو و تراس آشنا شوید.

* ایوان

ما همیشه داستان های زیادی در مورد این شنیده ایم که افراد بعد از گذراندن یک روز خسته کننده، به ایوان آمده و در فضای ایوان استراحت میکنند. اما ایوان چیست؟ ایوان یک فضای خاص در خانه ها است که معمولاً در جلوی قسمت ورودی خانه ساخته می شود و یک محوطه بسته با دیوارهای کوتاه است. ایوان می تواند در دو حالت ساخته شود: در حالت رو باز که بدون پنجره است و در حالت رو بسته که دارای دیوارهای کوتاه و پنجره است.

خصوصیات منحصر بفرد ایوان در ادامه ذکر شده است.

_ ایوان می تواند یک فضای باز از اتاق پذیرایی یا نشیمن باشد.

_ از سقف ایوان همیشه برای سایه اندازی استفاده می شود؛ که همین دلیل باعث می شود تا ایوان ها یک فضای مناسب برای استراحت در فضای باز در فصل تابستان باشند.

_ ایوان یا تراس ساختمان، هر دو از فضاهایی هستند که در خانه های سنتی در روستاهای کوچک ساخته می شوند؛ جایی که مردم و همسایه ها با یکدیگر تعامل و رفت و آمد زیاد و دوستانه دارند.

ایوان ها در سراسر دنیا بسیار متفاوت هستند و دارای شکل ظاهری متفاوت و کاربرد متنوعی هستند. برای مثال، ایوان هایی که در خانه های بخش آمریکای شمالی ساخته می شوند کوچک، باز و هم سطح با در ورودی خانه ساخته می شوند.

* بالکن

یک توصیف عمومی برای بالکن این است که: “بیرون زدگی در طبقات یک ساختمان که معمولاً تا یک متر می باشد و دارای نرده یا بدنه های کوتاه است”. بالکن هایی که ما امروزه می شناسیم در اصل از معماری قرون وسطی و دوره رنسانس برگرفته شده است. بالکن ها در اصل به عنوان گسترش دهنده های فضا عمل می کنند و فعالیت های مختلفی در آن ها صورت می گیرد.

اهمیت بالکن ها مخصوصا در آپارتمان ها زیاد می شود؛ زیرا آن ها دیگر یک حیاط شخصی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح ندارند. بنابراین، بالکن ها مسئولیت مهمی را بر عهده دارند: بالکن ها مسئولیت تامین نور و سایه لازم برای خانه را به عهده دارند، همچنین مسیر ورود هوای تازه به خانه را از طریق پنجره های بزرگ یا در تامین می کنند. سابقه استفاده از بالکن در خانه ها به دوران یونان باستان باز می گردد که مردم برای تامین ورود هوای تازه به خانه از بالکن ها بهر ه گرفتند.

حتی در کلیسا و سالن های موسیقی بزرگ هم به منظور تامین فضایی برای ایستادن گروه کُر یا نشستن تماشچیان در طبقات، از بالکن درون ساختمانی استفاده می شده است.

* پاسیو

و اما حالا به تفاوت بین پاسیو و ایوان می پردازیم. کلمه پاسیو ریشه اسپانیایی دارد. پاسیو از مترادف یک کلمه اسپانیایی به معنی حیاط پشتی یا حیاط باغچه پشت خانه، گرفته شده است. پاسیو ها نشان دهنده فضای زندگی در خارج از خانه با باغچه یا باغ و یا  صرفاً محیطی آرامش بخش هستند.

با توجه به اندازه ی آن ها، پاسیوها می توانند روباز یا سربسته باشند. پاسیوها معمولاً از سنگ، آجر، بتن یا سنگ های قیمتی ساخته می شوند. معمولاً پاسیو ها به خانه متصل شده اند و در بعضی از خانه ها، پاسیو جلوی خانه قرار دارد. برعکس ایوان ها که سقف دارند، پاسیو یک فضای باز است و می توان از درختان انگور برای سایه اندازی استفاده کرد. اگر پاسیو در حکم یک حیاط پشتی باشد، باید دور تا دور آن حتماً پوشیده باشد.

* تراس

برعکس ایوان ها، تراس یک صفحه بزرگ چوبی است که به ساختمان اضافه می شود و معمولاً کاملا روباز هستند و سقفی ندارند. تراس ها از زمین فاصله دارند و در طبقات هم ساخته می شوند. اگر در طبقه همکف تراس وجود داشته باشد، احتمالاً از طریق پله به در اصلی خانه متصل می شوند.

تفاوت بین تراس و ایوان در این است که تراس صرفاً یک سطح چوبی است که به ساختمان متصل می شود ولی ایوان یک فضای معمارانه است که طراحی شده است و معمولاً دارای ستون است. مصالح اصلی در ساخت تراس معمولا چوب درخت کاج می باشد.

برچسب ها :

تراسبالکونایوانپاسیوشیک و لاکچریدکوراسیون داخلی در شیرازطراحی و اجرای دکوراسیون داخلی در شیرازمعماری در شیرازاجرای دکوراسیون داخلی در شیراز

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه