نور پردازی

روش های نورپردازی و نور مخفی

روش های نورپردازی و نور مخفی

روش های نورپردازی و نور مخفی
از آنجایی که بشر به نور بیشتری نسبت به نور طبیعی نیاز دارد، تولید نور مصنوعی را فرا گرفته است. تاکنون بیش از یک قرن است که بشر از نور مصنوعی بهره می گیرد و در این مدت بررسیهای علمی و عملی بسیار انجام داده است. در ادامه به روش های نورپردازی خواهیم پرداخت.

* نور مصنوعی

از آنجایی که بشر به نور بیشتری نسبت به نور طبیعی نیاز دارد، تولید نور مصنوعی را فرا گرفته است. تاکنون بیش از یک قرن است که بشر از نور مصنوعی بهره می گیرد و در این مدت بررسیهای علمی و عملی بسیار انجام داده است. دامنه ی مهندسی روشنایی، بسیار گسترده و آمیخته ای از علوم مختلف همچون مهندسی برق، علم بیولوژی، روانشناسی، زیباشناسی و معماری می باشد. در مهندسی معماری، اصولاً محاسبات مربوط به تعیین دقیق خصوصیات تجهیزات نورپردازی، با معماران و طراحان داخلی نیست ولی ارائه طرحهای اصلی نور پردازی و اجرای جانمایی تجهیزات نورپردازی جزء وظایف آنها می باشد. یکی از موارد مهم در نورپردازی، شناخت تجهیزات نور و ویژگیهای مربوط به آنهاست که این امر، استفاده ی صحیح و کارآمد از منابع را حاصل می نماید. از جمله خصوصیات منابع نور می توان به نوع لامپ، طول موج ساطع شده، رنگ، نحوه ی پخش نور و مباحث اقتصادی اشاره کرد، که منابع نور بر اساس این ویژگیها تقسیم بندی می شوند.

* تأثیر رنگ لامپ در محیط

در اغلب موارد انتخاب رنگ نور برای محیطهای مختلف بستگی زیادی به سلیقه ی افراد و نیز فرهنگ عمومی دارد، با این حال با توجه به این که نورهای مختلف عموماً تأثيرات یکسانی بر روی اعصاب انسان می گذارند و بر کارایی وی مؤثرند، انتخاب صحیح لامپ بسیار مهم است. استاندارد های طراحی روشنایی، رنگ نور مناسب برای محیطهای مختلف را تعیین کرده اند. با شناخت صحیح از ویژگیهای لامپی که انتخاب می کنیم و انتخاب مناسب رنگ نور، می توانیم کارایی افراد حاظر در محیط را افزایش دهیم. عموماً رنگ نورهای متمایل به گرم، باعث ایجاد حالت آرامش بخش می شوند، از این رو استفاده از نورهای گرم برای محیطهایی نظیر بیمارستانها، هتلها، اتاق های نشیمن و… توصیه می شود. در مقابل نور سرد باعث جلوگیری از خواب آلودگی و ایجاد تمرکز بیشتر می شود و برای محیطهای کاری توصیه می شود. با این حال باز هم تاکید می شود که نباید نسبت به عنصر سلیقه و فرهنگ عمومی و شرایط محیطی بی تفاوت بود.

مردم مناطق سردسیر عموما علاقمند به تامین روشنایی با نورهای گرم هستند و در مقابل، افراد ساکن در مناطق گرمسیر ترجیح میدهند محیط خود را با نورهای سرد (سفید متمایل به آبی) روشن کنند.

*  انواع روشهای نور پردازی

پس از آشنایی با تأثیر رنگ لامپ در محیط ، انتخاب روشهایی که ما را در ایجاد لایه های مختلف یاری می رسانند، حائز اهمیت است. لذا در ادامه به معرفی برخی از این روشها می پردازیم.

1. نور پردازی فروتابی

در این روش، روشن ساختن سطح افقی زیر نورافشان مورد نظر است و اصطلاحاً به آن فروتابی می گویند. معمولا فروتابی از طریق قاب های مهتابی یا هر نور افشانی که نور مستقیم به سمت پایین دارد پدید می آید. از روش فروتابی می توان برای ایجاد لایه های محیطی و وظیفه ای استفاده نمود.

2.  نور پردازی فراتابی

روشن ساختن سقف و استفاده از نور بازتاب (غیر مستقیم) جهت روشنایی، روشی است که اصطلاحاً فراتابی نام دارد. در نور پردازی کنج سقفی که یکی از روشهای فراتابی است، سقف از ابزار سر دیوار به یک سو روشن می شود. نور پردازهای کنج سقفی، معمولا در داخل دیوار یا در کنار قاب بندی سقف نصب می شوند و از این روش می توان در ایجاد لایه ی محیطی استفاده نمود.

3. نورپردازی دیوارتابی

جهت حصول به نور پردازی به روش دیوار تابی می بایست دیوار به طور یکنواخت روشن شود. در نورپردازی به این روش، دیوارها به طور یکنواخت از سویی به سوی دیگر و از بالا به پایین روشن می شوند.

دیوار تابی با هدف پوشاندن عیوب دیوار بوده و روش خوبی برای نور پردازی دیوارهای گچی تخت است که موجب هموار به نظر رسیدن ظاهر و نمای دیوار می شود. اگر سطح دیوار صیقلی و درخشان است باید از تاباندن نور دیوار تاب به آن اجتناب نمود، تا از بازتاب نور جلوگیری شود.

4. نورپردازی متمرکز

نور پردازی متمرکز برای روشن ساختن و بر جسته کردن آثار هنری و اشیاء به خصوص به کار برده می شود. نور پردازی متمرکز بر خلاف روشهای دیگر نور پردازی دیوار، فقط برای روشنایی بخشیدن به فضای به خصوص روی دیوار، مثلاً محدوده ی نصب تابلو، طراحی شده است. در این حالت نور افشان، زاویه دار ( زاویه ۳۰ درجه نسبت به قائم ) و با فاصله از مرکز اشیاء قرار می گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع نمونه ها و مدل های جدید اجرای نورپردازی در طراحی داخلی و نمای ساختمان، می توانید با مشاورین حرفه ای و متخصص دفتر معماری ایرانادکور تماس حاصل بفرمایید. ایرانادکور مرجع کامل معماری داخلی در جنوب کشور می باشد.

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه