مقالات تخصصی معماری

انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان
نمای هر ساختمان جلوه گاه سلیقه صاحب خانه و یا سازنده بناست . نما ، شناسنامه هر ساختمان است و تاثیر بسیاری بر نظر بیننده برای خرید ، اجاره و در نهایت انتخاب برای زندگی در آن ساختمان خواهد داشت . از گذشته تا به امروز نماهای بسیاری در ایران زمین بکار رفته و طبیعتا خواهد رفت . که از لحاظ مصالح ، بافت ، رنگ و بسیاری از خصوصیات تفاوت دارند از سنگ و آجر گرفته تا سیمنت برد ، استرچ متال ، نمای سنگ ، انواع سرامیک و همچنین انواع کامپوزیت و آلومینیوم در اکثر شهرهای ایران دیده می شود . برای شناخت بهتر انواع نمای ساختمان با ما در این مقاله که توسط کارشناسان ایرانادکور تهیه شده است همراه شوید .

تاریخ مقاله : 1398/04/26

ایرانادکور ، پیشرو در ارائه خدمات مشاوره ، طراحی ، ساخت و اجرای دکوراسیون داخلی منازل ، آپارتمان ها ، دکوراسیون تجاری ، اداری ، هتل ها و بیمارستانها در خدمت شما هموطنان عزیز خواهد بود . اگر در حال ساخت و ساز هستید با ما در این نوشتار همراه باشید تا پر اهمیت ترین عناصر در نمای ساختمان را بهتر بشناسید .

شناسایی انواع نمای ساختمان

به سمت بیرونی یک ساختمان نما گفته می شود ، هر نمایی که انتخاب می کنید مزایا و معایبی دارد ، برخی از نماها قابلیت استفاده در برخی اقلیم ها را دارند و برخی مناسب نیستند . پس به صرف سلیقه شخصی و یا ظاهر زیبای یک نما نمی توان برای سطوح خارجی یک ساختمان تصمیم گرفت . همچنین انتخاب نمای شما ربط بسیار زیادی به نمای ساختمان های اطرافتان دارد ، یک نمای تمام شیشه بسیار شیک در کوچه ای که کل ساختمان ها سنگی هستند ، هیجان انگیز اما نا هماهنگ است .

نمای آجر

آجرها بسیار متنوع هستند . انواع آجر در طراحی و نمای ساختمان استفاده می شود . از آجرهای قدیمی کج و معوج و زرد رنگ نوستالژیک قالبی گرفته تا مرغوبترین نوع آجرها که با تکنولوژی های روز دنیا ساخته می شوند و زینت بخش بسیاری از خانه های فاخر هستند . صنعت آجرسازی نوین انواع آجر نسوز ، آجر های رنگی و آجرهای کم وزن را ارائه داده که می توان مورد استفاده قرار داد . آجرها عایق های خوب صوتی و حرارتی هستند و طول عمر بالایی دارند ، در شرایط مختلف جوی دوام آورده و برای نماکاری دارای سرعت نصب خوبی هستند . بسیاری از ما همچنان با دیدن ساختمانهای آجر نما در بین انواع نمای ساختمان ، حس هویتی خوبی داریم چراکه اجداد ما ساختمان هایشان را با آجر نما می کردند . همچنین از مزایای دیگر آجر ، کاهش اتلاف انرژی و امکان ترمیم و نوسازی خصوصا در ساختمانهای قدیمی است . از معایب آن ، داشتن ضایعات هنگام تعویض است . از مزایای دیگر آن خطرات آن هنگام زلزله و عدم اتصال قوی با بدنه اصلی ساختمان است . اما استفاده از آجرهای کم وزن با اتصال بهتر باعث برطرف شدن این معایب شده است . در ابعاد معمولی ، حدود 75 آجر یک متر مربع را پوشش می دهد .

نمای ساختمان آجری

نمای سیمانی یا سیمنت برد

سیمنت برد یا پانل سیمانی الیاف دار از مخلوط یکدست سیمان پورتلند ، الیاف فرآوری شده سلولز ، سیلیکا کوارتز ریز و سایر افزودنی‌های معدنی با استفاده از فرآیندهای پیچیده و تحت کنترل دیجیتالی تولید می‌شود .

این پانل ها بسیار مقاوم در برابر آتش ، صدا و رطوبت هستند . ازین نوع نما در محوطه داخلی بنا مانند حیاط هم می توان بهره برد .

پانل های سیمانی دارای سطحی غیر صیغلی هستند و معمولا زبرند ، به همین دلیل جرم را به خود می گیرند و در مدت کوتاهی با اینکه نما سالم است اما ظاهر آن به کل به هم می ریزد ، خصوصا در مناطقی که دود و باران زیاد است ، این نوع نما توصیه نمی شود . از معایب دیگر این نوع نما در مقایسه با انواع نمای ساختمان ، افزایش وزن ساختمان است ، که این میزان تقریبا 10 درصد افزایش وزن ساختمان به ازای هر متر مربع است . همچنین چنانچه از نوع مرغوب آن که دارای آزبست یا الیاف مقاوم به حرارت است استفاده نشود ، این نما عایق آتش نخواهد شد . ظاهر این نما هم بسیار صنعتی است . از لحاظ هزینه ، این نوع نما دارای قیمتی متوسط نسبت به  انواع نمای ساختمان است . در اقلیم هایی که تفاوت دمای شب و روز زیاد است استفاده از این نما توصیه نمی شود چراکه سیمان خاصیت الاستیکی ندارد و به سرعت ترک خواهد خورد .

نمای استرج متال

به انواع صفحات فلزی مانند آهن ، آلومینیوم ، استیل و هر نوع فلز دیگری استرچ متال یا اکسپند متال می گویند ، دلیل نامگذاری این نوع صفحات فلزی ، نوع تولید آن است چراکه پس از تولید و برش ، تحت کشش ( استرچ ) قرار می گیرند . از مزایای این نوع نما ، سبک بودن فوق العاد زیاد آن است ، ظاهر این نما بسیار مدرن است و نسل امروز رنگهای مدرن آن را می پسندند . قیمت تمام شده پایین ، تنوع بالا در طرح و رنگ و ابعاد از دلایل انتخاب نمای استرچ متال در بین انواع نمای ساختمان است . اگر بخواهیم معایب این نما را بیان کنیم ، سخت بودن تمیز کردن آن ، و دشواری نصب آن را باید مطرح نماییم . قیمت صفحات آهن و استیل تقریبا برابر هم و پایین تر از نمونه آلومینیومی آن است .

نمای سنگ

نماهای سنگی همیشه با شکوه ، با عظمت و زیبا هستند ، اما باید هزینه این زیبایی و جلال را پرداخت نمایید . نماهای سنگ جزو گران ترین نما ها هستند . انواع سنگهای ساختمانی و دکورهای سنگی در خانه های فاخر به کار می روند .  از مزایا نمای سنگ در بین انواع نمای ساختمان باید به عایق بودن کامل در مقابل حرارت ، رطوبت و صوت نام برد . تنوع در طرح و رنگ ، قابلیت فرم پذیری روی تمام سطوح ، دوام بالا و راحتی نسبی اجرا از خوبیهای نمای سنگی است . سنگ تراورتن با توجه به تنوع زیاد در رنگ و طرح‌های زیبای طبیعی خود توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین سایر انواع سنگها به خود اختصاص دهد . خلل و فرج پشت سنگ باعث استحکام سیمان بکار رفته برای نصب آن می شود .

اگر بخواهیم از دید وزن ساختمان نگاه کنیم ، سنگ وزن ساختمان را بشدت افزایش می دهد و بسیاری ازمهندسین شهرسازی مخالف استفاده از نمای سنگی در کوچه های تنگ و باریک ایران خصوصا در مناطق زلزله خیز هستند . نمای سنگی مناسب مناطق سردسیر نیست ، جرم پذیر است و صرفه اقتصادی ندارد . سنگهای رنگی در معرض نور شدید آفتاب ، ممکن است رنگ پریده شوند .

نمای ساختمان سنگ

نمای شیشه ای

در دهه 80 بیشتر نماها شیشه شد ، اما شیشه برای ایران آفتابی مناسب نیست چراکه بسیاری از نور را از خود عبور می دهد . انواع نمای شیشه‌ای موجود در بازار شامل فریم لس (در نمای فریم لس سطح نما توسط پروفیل‌های فلزی شبکه‌بندی می‌شود) ، اسپایدر (نمای اسپایدر معمولاً شیشه لمینیت شده‌ای دارد) و نمای کرتین وال (با ترکیب پروفیل‌های آلومینیومی) و نمای دو پوسته است . از مزایای آن استفاده از گرمای خورشید است ، همچنین تنوع رنگی شیشه بالاست و عایق خوب صدا است . شیشه نور ماورابنفش را از خود عبور نمی دهد . از معایب نمای شیشه ، خطرناک بودن هنگام زلزله و هماهنگ نبودن با نمای ساختمانهای دیگر ، محافظت سخت و نصب سخت را می توان نام برد . اما ساختمانهایی با این نما جلوه خاص و چشمگیری دارند .

نمای شیشه ای ساختمان

نمای کامپوزیت

این نوع نما ترکیبی از لایه های متریال پلاستیک فشرده و یک یا چند لایه آلومینیوم با ضخامت چند میلیمتر است . طیف وسیعی از رنگها و ابعاد در ساختمان های مختلف بکار رفته است که پاسخ گوی سلیقه مشتری است . این نواع نما در مقایسه با انواع نمای ساختمان مزایای بسیاری دارد ازجمله ، سهولت نصب و اجرا ، مقاومت در برابر زلزله ، سبک بودن ، تعمیر و نگهداری آسان ، عایق صوتی خوب و … . اما همه این مزایا منجر به بالا رفتن نسبی قیمت شده و کمی گران تر از بقیه نما ها است .

نمای کامپوزیت

نمای چوب ترمو

این نوع نما هم با طبیعت هماهنگ است ، قیمت متوسطی دارد و پاسخ گوی آن عده افراد علاقه مند به چوب است که دوست دارند همه چیز چوبی باشد . عایق خوبی برای گرما و صداست و اما برای مناطق خیلی مرطوب ممکن است دوام زیادی نداشته باشد . مزایا و معایب استفاده از چوب در نمای ساختمان پیشتر در همین سایت بررسی شده است .

نمای سرامیکی

تایلهای سرامیکی را حتما در نمای ساختمان ها دیده اید ، سرامیک پرسلانی در دمای بالاتری پخته و تولید می شوند و دوام بالاتری دارند . پوشش سرامیکی می تواند مات یا براق باشد ، که هر دو نوع دارای استحکام خوبی هستند ، در نماهای مترو ، ساختمان های اداری و تجاری نمای سرامیکی کاربرد بیشتری نسبت به منازل دارند .

از مزایای این نما می توان به عایق رطوبت بودن آن ، مقاومت در برابر یخ زدگی ، ضد حریق بودن و توع بی نظیر در طرح و رنگ اشاره کرد . از معایب آن وجود مصالح دور ریز هنگام نصب و امکان لق شدن تایل ها به مرور زمان مطرح می گردد .

نمای بایرامیکس

بایرامیکس اولین بار در ترکیه ساخته شد و به جهان عرضه گردید . بیشتر جنبه تزیینی دارد . این محصول بصورت ملات است و دارای دانه های گرانیتی است که با مرمر ، رزین طبیعی و مصنوعی و سایر افزودنی ها ترکیب شده است . نمای بدست آمده شبیه سنگ زینتی خواهد بود . نمایی بسیار مقاوم و شیک است که به مرور زمان نه پوسیده می شود و نه تغییر رنگ می دهد . نگهداری و تعمیر آسان دارد و قابل شستشو با آب است .

نمای بایرامیکس

نمای مونولیت

این نما ترکیبی از مرمر ، گرانیت ، کوارتزو رزین است . به علت سرعت اجرای بسیار بالا برای نمای مجتمع های عظیم ساختمانی به کار می رود . به لحاظ هزینه هم برای انبود سازی بسیار مقرون به صرفه است . کم وزن ، کم ضخامت و عایق خوبی برای آب و گرماست .

برای انتخاب بهترین گزینه از بین انواع نمای ساختمان ، می توانید از کارشناسان ایرانادکور کمک گرفته و مناسبترین پوشش را با توجه به شرایط ، سلیقه و بودجه خود داشته باشید . در دفاتر شیراز آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستیم . طراحی خانه مدرن در تخصص ماست .

نویسنده  : ص . توکلی / عضو تیم تحریره ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه