طراحی باغ و فضای سبز

باغ های ایران و بهشت

باغ های ایران و بهشت

باغ های ایران و بهشت
از هنگام غلبه اعراب بر ایران در سراسر سده های اسلامی تاکنون، باغ های این کشور در نظر مردم آن نمونه بهشت موعود بوده اند.

از هنگام غلبه اعراب بر ایران در سراسر سده های اسلامی تاکنون، باغ های این کشور در نظر مردم آن نمونه بهشت موعود بوده اند. بی شک علت به وجود آمدن این عقیده در بین آن ها و ارزش زیادی که برای باغ ها قائل هستند، خشکی و بی درختی فلات ایران است. اصل و منشا جنبه حیات وحش باغ ها به ادوار ابتدایی باز می گردد. از چهار هزار سال پیش از میلاد، هنگامی که شکارچیان از کوه ها سرازیر می شدند و در دره های طویل فلات بزرگ ایران به کار کشاورزی می پرداختند، جنبه های مختلف زندگی و معتقدات خود را بر روی اشیای سفالی نقش می کردند. بر روی بعضی از کاسه های سفالین نقش آبگیرهایی دیده می شود که اطراف آن ها را درخت زندگی احاطه کرده است و برخی دیگر دنیا را نشان می دهند که به چهار قسمت تقسیم شده است و گاه آبگیری هم در وسط آن مشاهده می شود. این نوع طرح متقاطع، که در آن یک محور ممکن است از محور دیگر درازتر باشد، به صورت طرح نمونه باغ های ایران درآمد و نام چهارباغ بر آن ها اطلاق گردید. این گونه طرح از زمان ساسانیان، که معمول بود در شکارگاه ها در محل تقاطع محورها کوشکی بنا کنند، ترسیم شده است.

اصطلاحات متداول در میان ایرانیان برای توصیف باغ ها و گل هایی که در آن پرورش می دهند، علاقه آنان را به باغ هایشان نشان می دهند. باغ را اغلب بوستان یا بستان می نامند. باید اذعان کرد که متداول ترین کلمه در این زمینه، یعنی باغ، یک کلمه عربی است و آن را با پسوندهای فارسی مثل باغچه به معنای باغ یا بوستانی که آن را به چند قسمت تقسیم کرده باشند، یا باغبان، که معنای آن پرستار باغ است، ترکیب کرده اند.

در قلمرو گل های ایران، گل سرخ دارای سلطه و تفوق است، و این طبیعی می نماید که کلمه گل در فارسی، هم به معنای گل سرخ است و هم مطلق گل. انواع مختلف گل سرخ نیز از دو نام ترکیب شده اند، مثل گل سرخ و گل زرد.

لفظ گل در ترکیبات دیگری نیز به چشم می خورد مثل گلستان، یعنی باغ گل سرخ در حالی که گلشن و گلزار به معنای باغ کل به کار می روند. گلگشت یعنی تفرجگاه و حتی صدای بلبل را گلبانگ می نامند.

برچسب ها :

طراحی باغ و فضای سبزباغ ایرانیبستانچهارباغگل سرخبهشت ایرانانواع باغ های ایرانیویژگی باغ های ایرانی

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه