نور پردازی

انواع نورگیرها در ساختمان

انواع نورگیرها در ساختمان

انواع نورگیرها در ساختمان
تصور کردن خانه ای بدون نورگیر، مانند تصور کردن دنیایی بدون اینترنت است. انسان ها در هر شرایطی نیازمند به فضایی روشن و مملو از نورهای طبیعی و غیر مصنوعی هستند. نور و تابش نور چه مصنوعی و غیر مصنوعی، نقش مهمی در زندگی انسان دارد. استفاده از نورگیرها در طراحی دکوراسیون و معماری ساختمان نقش مهمی در زیبا سازی داخلی و بیرونی هر ساختمانی دارد.در معماری مدرن بهره

انواع نورگیرها در ساختمان

تصور کردن خانه ای بدون نورگیر، مانند تصور کردن دنیایی بدون اینترنت است. انسان ها در هر شرایطی نیازمند به فضایی روشن و مملو از نورهای طبیعی و غیر مصنوعی هستند. نور و تابش نور چه مصنوعی و غیر مصنوعی، نقش مهمی در زندگی انسان دارد. استفاده از نورگیرها در طراحی دکوراسیون و معماری ساختمان نقش مهمی در زیبا سازی داخلی و بیرونی هر ساختمانی دارد.در معماری مدرن بهره گیری هر چه بیش تر از نور طبیعی همواره یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی و معماری در ساختمان‌ها بوده و هست.استفاده ازپنجره در اطراف ساختمان،به رهگیری ازاین موهبت الهی را فقط به ساعاتی از روز محدود می‌کند در حالی که استفاده از نور از طریق نورگیرهای سقفی این امکان را فراهم می‌سازد که در کل ساعات روز این نور در اختیار ما باشد.

نورگیر

نورگیر یا هواکش فضای خارجی و بازی است،درون ساختمان‌های بزرگی که ممکن است تاریک باشند یا امکان تهویه هوا در آن‌ها نباشد و به منظور تهویه هوا و روشن ساختن فضا استفاده می‌شود. در نورگیرها از بلوک‌های شیشه‌ای استفاده می کنند تا انعکاس نور در ساختمان افزایش یابد.

نورگیرها به منظور کاهش استفاده از روشنایی الکتریکی به کار می‌روند و به ما اجازه می‌دهند تا از درون ساختمان نمایی به منظر بیرون داشته باشیم.

نورگیر های سقفی

اگر نتوانیم از دیوارهای ساختمان به وسیله پنجره هانورکافیراواردفضانماییم، نورگیری از سقف اینامکانرافراهم می آورد که نور طبیعی به داخل ساختمان برسد.محل نورگیر رادرسقفخالیمی گذارند. جهت جلوگیری از نفوذ آب باران و برف دور آن را به ارتفاع ۲۰ سانتی متر دورچینی می کنند. پروفیل های مناسب را به شکل قاب های موردنظر در می آورند و قاب ها را بر روی دیوار چینینصب می کنند. پروفیل سپری، برای ساختن قاب مناسب است زیرا خم کردن سپری و شکل دادن به آن نسبتا آسان و به علاوه نصب نصب شیشه از دو طرف، بر روی بال سپری امکان پذیر است. برای این منظور از پروفیل های توخالی دولبه هم میتوان استفاده کرد. دردهانه های بزرگ،تیرآهن وناودانی را به صورت قاب درمیآورند وبا پروفیلهای سبکتر،آنهاراتقسیم بندی می کنند تا امکان پوشش به وسیله شیشه فراهم شود. شیشه ها را در شبکه ها نصب می کنند و برای آن که حرکت نداشته باشند، آن ها را با  زه فلزی ثابت می نمایند. آب بندی با بتونه و یا خمیرچسب خواهد بود. شیشه معمولی دراثرحرارت ناشی ازآتش میشکند،خرد میشود و فرو می ریزد. بنابراین توصیه می شود در نورگیرهای بام به منظورایجاد امنیت بیشتراز شیشه مسلح استفاده شود. (سیمهای درون شیشه درزمان آتش سوزی،قطعات شکسته را برای مدتی درجای خود نگه میدارند.) به جای استفاده ازشیشه میتوان از ورقهای پلاستیکی سفید یا رنگی که نور را از خود عبور می دهند، به کار برد.

نورگیر ثابت

نورگیرهای ثابت رایج­ترین نوع نورگیرها هستند. این نورگیرها فاقد قابلیت باز شدن و تهویه هوا هستند و کاملاً با سقف یکپارچه می­شوند.

نورگیر تهویه ­ای

نورگیر تهویه ­ای کاربردهای متعددی دارند. آنها در واقع علاوه بر نور، هوا را هم از خود عبور می­دهند. این نوع نورگیر بیشتر مناسب آشپزخانه­ها و سرویس ­های بهداشتی هستند و به دفع رطوبت از ساختمان و جریان ثابت هوای تازه به داخل آن کمک می­کنند، و در عین حال روشنایی طبیعی محیط را هم تأمین می ­کنند.

نورگیر لوله ای

یکی از انواع جدید نورگیرهای موجود در بازار، نورگیرهای لوله­ای هستند. استفاده از این نورگیر در جاهایی ترجیح داده می­شود که امکان نصب نورگیرهای ثابت یا تهویه ­ای روی بام وجود ندارد ، یا فضای خالی بام بسیار کوچک است.

نورگیر اختصاصی

از این نورگیرها در جاهایی استفاده می­شود که شرایط بام، اجازه­ی نصب نورگیرهای رایج را نمی­دهد. به خصوص در بناهایی زیبایی ظاهری ساختمان در اولویت است، این نوع نورگیر می­تواند بسته به شرایط خاص محیط، و در همخوانی با آن طراحی و نصب شود.

نورگیر هرمی

این نوع نورگیر بر اساس شکل هرم ­مانند آن نامگذاری شده است . در ساختار این نورگیرها چارچوبی با سطوح شیب­دار و یک قاعده­ی افقی وجود دارد که می­تواند بسته به کاربردی که از آن انتظار می ­رود و شرایط بام ، در اندازه­های مختلفی ساخته و نصب شود.

نورگیر پلیمری محدب

این نورگیرهای گنبدی­شکل از پلاستیک­های بسیار قوی و منعطف ساخته می­شوند. شکل گنبدی این نورگیر کمک می ­کند تا نور خورشید به جای تابش مستقیم به یک نقطه ، به صورت یکنواخت در کل اتاق پخش شود. اینگونه حتی در مواقعی که نور کمی هم به آن می­رسد، اتاق به خوبی روشن می­شود.

نورگیر طاقی

این نوع نورگیر بیشتر در ساختمان­های غیرمسکونی استفاده می­شود. با توجه به اینکه این نورگیرها سطح بزرگی را پوشش می ­دهند، ممکن است حریم خصوصی ساکنان را به خطر بیندازند و به همین دلیل از آنها در ساختمان ­های مسکونی استفاده نمی­شود. این نورگیرها عموماً بیش از هشتاد درصد و گاهی تمام سطح بام را در بر می­گیرند.

مصالح مصرفی نور گیرها

از عمده ترین مصالح مصرفی در ساخت نورگیرها میتوان بهشیشه ، تلغ ، پلگسی گلاس ، لکسان ، سنگهای شفاف وفایبرگلاس شفافاشاره نمود.

شیشه

پلگسی گلاس

لکسان

سنگهای شفاف وفایبرگلاس شفاف

مهم ترین مشکلات ساخت نورگیرها

مهمترین مشکلات در مورد ساخت و استفاده از نورگیرها شامل: آب بندی امنیت، تبادل حرارتی زیاد،پدیده تعرق،ورود گرد و غبار ،تابش نور در ساعات مختلف روز به طور مستقیم به فضاهای مختلف زیر آن استمسئله زنگ زدگی فلزات مصرفی در ساخت نور گیرها است که وجود رطوبت در اطرافآن به دلیل اختلاف دمای طرفین آن باعث زردی و خرابی گچ مصرفی در قسمت داخلی بنا میگردد.

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه