رنگ آمیزی

طراحی و دکوراسیون داخلی اصول و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی

طراحی و دکوراسیون داخلی اصول و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی

اصول و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی

اصول و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی
علم روانشناسی ثابت کرده است که رنگ بندی دکوراسیون منزل برخلق و خوی ساکنین منزل تاثیرمی گذارد و نتایج و بازخوردهای روحی و عاطفی آن غیر قابل انکار است. طراحی دکوراسیون منزل بر اساس روانشناسی رنگها می تواند اهرمی کمک کننده برای داشتن لحظاتی شاد و بدون دغدغه باشد. با استفاده از ترکیب رنگ ، نور و چیدمان می توانیم فضایی دلچسب و رمانتیک برای خود بسازیم.

علم روانشناسی ثابت کرده است که رنگ بندی دکوراسیون منزل برخلق و خوی ساکنین منزل تاثیرمیگذارد و نتایج و بازخوردهای روحی و عاطفی آن غیر قابل انکار است. طراحی دکوراسیون منزل بر اساس روانشناسی رنگها می تواند اهرمی کمک کننده برای داشتن لحظاتی شاد و بدون دغدغه باشد. با استفاده از ترکیب رنگ ، نور و چیدمان می توانیم فضایی دلچسب و رمانتیک برای خود بسازیم. اما قبل از هر چیز اولین قدم، اصول  اولیه و اساسی انتخاب رنگ می باشد.

1 – نحوه استفاده از چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی منزل  :

یکی از ابزار مهم برای انتخاب رنگ و نحوه قرارگیری و چگونگی ترکیب رنگها با یکدیگر،چرخه رنگ است.با استفاده از این ابزار شما خواهید توانست از همان ابتدا نتیجه را بدور از هر گونه حدس و گمان و به طور دقیق پیش بینی کنید.

چرخه رنگ ها سه رنگ اصلی قرمز،آبی و زرد را با رنگهای فرعی مانند بنفش،نارنجی و سبز نشان میدهد.چرخه به این صورت عمل میکند که ابتدا دو رنگ اصلی مجاور با هم ترکیب و یک رنگ فرعی در بین خود میسازند.برای مثال، قرمز و زرد رنگ فرعی نارنجی- زرد و آبی رنگ فرعی سبز و آبی و قرمز رنگ فرعی بنفش را میسازند.سپس یک رنگ اصلی با فرعی مجاور خود رنگ فرعی بعدی را می سازد و همین طور این چرخه با ترکیب رنگهای فرعی مجاورهم ادامه می یابد. چشم انسان عضو شگفت انگیزی است، در نور مناسب توانائی تشخیص حدود ده میلیون رنگ متفاوت را دارد.بیشتر رنگهایی که  باچشم دیده  میشود ازطریق ترکیب سه رنگ اصلی قرمز،آبی و  زرد به دست می آیند.سه رنگ اصلی هرگز از ترکیب هیچ دورنگ دیگری به دست نمی آیند.

2- مشخصات رنگ :

هر رنگ سه مشخصه دارد:

ته مایه رنگ (hue) :برداشتی که از یک رنگ داریم. در بیشتر موارد به نام خود رنگ اطلاق می شود:زرد،آبی،قرمز و …

خلوص (saturation) :به میزان خلوص یا شدت رنگ از نظر ترکیب با خاکستری می گویند. بسته به اینکه چه مقدار خاکستری به رنگ اضافه شده، میزان آن تغییر می کند. بدینن ترتیب که هرچه قدر خاکستری بیشتری به رنگ اضافه شود، خلوص آن پایین تر آمده و ماتر می شود. خاکستری کمتر، خلوص بیشتری به رنگ داده و رنگ شفاف تر می شود.

درجه تیره-روشنی (value) :این گزینه به میزان روشنی یا تیرگی رنگ از ترکیب با سیاه یا سفید گفته می شود. سیاه دارای کم ترین ارزش رنگی(valuee) و سفید دارای بیشترین ارزش رنگی است.

3 – گروههای اصلی رنگ :در هر چرخه رنگی دوازده رنگ یا فام وجود دارد،که عبارتند از:

رنگهای اصلی(primary colors) :قرمز ، آبی و زرد. این رنگها به تنهایی در طبیعت وجود داشته و از ترکیب رنگهای دیگر به دست نمی آید.

رنگهای فرعی(secondary colors):نارنجی ، بنفش، سبز. از ترکیب رنگهای اصلی با یکدیگر به وجود می آیند.

قرمز+ آبی = بنفش زرد+ آبی= سبززرد+قرمز= نارنجی

رنگهای گروه سوم(tertiary colors) :که شامل شش رنگ می باشد و از ترکیب رنگهای اصلی با دنگهای فرعی به وجود می آیند.

قرمز+ بنفش= قرمز- بنفشآبی + بنفش= آبی –بنفشقرمز+ نارنجی= قرمز –نارنجی
زرد+ سبز= زرد –سبزآبی + سبز= سبز-آبیزرد+ نارنجی= زرد- نارنجی

در تحقیقاتی که در دانشگاه وست مینستر(westminster)انجام شده، محققان دریافتند که به طور معمول کدام تیپ شخصیتی چه رنگی را انتخاب می کند. بعضی از آنها عبارتند از:

قرمز: هدف محور، با اراده و مصممنارنجی: پر انرژی، خوشحالزرد: خوش برخورد و اجتمایی با کنترل در رفتار

سبز: ذاتا همکارو مراقبت کنندهآبی: تحلیل کننده و منطقی، محتاطبنفش: تسلی دهنده، باوقار و باشکوه

سفید: صلح طلب، قوی در نظم بخشیدن   سیاه: خلاق اما محافظه کارقهوه ایی: عمل گرا، بهترین تکمیل کننده در فعالیتها

برچسب ها :

معماری رنگرنگ در دکوراسیون داخلی منزلکاربرد رنگ در معماری

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه