مقالات تخصصی معماری

مقاوم‌سازی ساختمان‌ در برابر زلزله

مقاوم‌سازی ساختمان‌ در برابر زلزله

مقاوم‌سازی ساختمان‌ در برابر زلزله
کشور ما در منطقه‌ای زلزله‌خیز واقع شده است. وقوع هر چند روز یک زلزله آن هم با شدت حدود ۴ ریشتر نشان‌دهنده وجود یک خطر دایمی است. چرا که هر از چند گاه نیز زلزله‌ای مخرب با تلفات انسانی و مالی وسیع به وقوع پیوسته در این نوشتار در تلاشیم در خصوص مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله مواردی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

تاریخ به روز رسانی : 1399/01/29

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی، در این نوشتار تلاش می کند نحوه مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله را بیان نموده و آگاهی شما عزیزان علاقه مند در این خصوص را افزایش دهد. با ما همراه شوید.

ُاختمان ضد زلزله

مقاوم سازی چیست؟

امروزه توجه به امر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، بسیار حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد. از طریق مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله می توان  جان انسان‌های بسیاری را نجات داد و چه چیزی مهم تر از این؟! با افزایش پایداری سازه‌های مهم در برابر زلزله، می توان سرمایه‌های ملی را حفظ کرده و توان کشور برای مدیریت مطلوب بحران ناشی از زلزله را ارتقا داد. مقاوم سازی یعنی بالا بردن مقاومت یه سازه در برابر نیروهای وارده.

امروزه از این اصطلاح بیشتر در مورد نیروی زلزله استفاده می‌شود. از دیدگاه علمی، مقاوم‌سازی واژه کاملاً درستی برای این منظور نیست. چرا که منظور از اصطلاح «مقاومت‌سازی» به طور قطع بالا بردن مقاومت در برابر نیروی زلزله نیست بلکه منظور بهبود عملکرد اجزای سازه (ساختمان)‌ در برابر نیروی زلزله است. به همین دلیل اصطلاح «بهسازی» و در حالت خاص برای نیروی زلزله، (بهسازی لرزه‌ای) اصطلاح درست‌تری است. لوکس ترین و گران قیمت ترین خانه های ایران امروزه ضد زلزله هستند.

ساختمان ضد زلزله

هزینه های مقاوم سازی ساختمان

یکی از موضوعات مهم و اساسی در راهبرد کاهش خطرپذیری در برابر زلزله، مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود با کمترین هزینه با سرعت بالا و به صورت ساده است تا دست کم جان شهروندان در زلزله‌ای متوسط به بالا حفظ شود و در حقیقت آستانه ریزش ساختمان‌ها ارتقا یابد. در بحث مقاوم سازي نكته بسيار مهم بحث صرفه اقتصادي است گاه مجبور هستيم براي بازسازي يا نگهداري از يك بناي تاريخي هزينه هاي هنگفتي را متقبل شويم در حالي كه براي يك منزل مسكوني چنين هزينه هاي توجيه اقتصادي ندارد لذا در بحث مقاوم سازي بناهاي قديمي كه با مصالح بنايي به صورت ديوار باربر اجرا شده اند توصيه بنده تخريب و نوسازي ساختمان است.

ساختمان ضد زلزله

موضوعات مهم در مقاوم سازی در برابر زلزله

در حال حاضر ، مسأله مقاوم‌سازی به طور جدی در حال پیگیری است. برای ساخت یک سازه و ساختمان معمولی باید به بسیاری از موارد توجه کرد. از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به پی ساختمان و جوشکاری آن اشاره کرد در حالی که پی ساختمان از اصلی‌ترین موضوعات ساخت و ساز محسوب می‌شود و به عنوان مثال برای ساخت پی باید به میزان دقیق و حساب شده نسبت آب و سیمان را رعایت کرد اما متأسفانه کارگران ساختمانی غیرماهر و آموزش ندیده به این اصول توجه نمی‌کنند.

مقاوم سازی در برابر زلزله

همچنین در جوشکاری ساختمان باید از تکنسین‌های جوشکاری که دارای پروانه جوشکاری هستند استفاده کرد، اما این سهم نیز در کشور ما رعایت نمی‌شود. از آنجا که گسل‌های اصلی و فرعی بسیاری در شمال، غرب، جنوب و شرق تهران وجود دارد و خاک جنوب تهران به دلیل وجود سفره‌های زیرزمینی بسیار در این منطقه سست است، بنابراین به هنگام وقوع زلزله سطح آب‌های زیرزمینی بالا آمده و بسیاری از ساختمان‌ها واژگون می‌شوند و یا در زمین فرو می‌روند.

چنانچه این اتفاق رخ دهد، تمام راه‌های ارتباطی قطع می‌شود، شبکه‌های آب، برق و گاز آسیب می‌بیند و به گفته برخی کارشناسان طبق بررسی‌ها تهران سه روز متمادی در آتش می‌سوزد چرا که در تهران اصول شهرسازی رعایت نشده و ساختمان‌ها به صورت فشرده ساخته شده است. به همین علت در هنگام وقوع زلزله راهی برای کمک‌رسانی و یا دور شدن از حوادث بعد از آن وجود ندارد.

مقالات زیر را از وب سایت ایرانادکور مطالعه کنید:

enlightenedویژگی های ساختمان ضد زلزله

enlightenedزلزله و بناهای تاریخی

enlightenedاصول پیش گيری از برق گرفتگی در ساختمان

مقاوم سازی در برابر زلزله

سخن پایان ایرانادکور

در کشوری مانند ایران که بر روی گسل زلزله قرار گرفته و جزو مناطق زلزله خیز دنیا است و طی سالهای اخیر تلفات و خسارت های سنگینی را متحمل شده است موضوع مقاوم سازی ساختمان اهمیت بسیار دارد. تیم حرفه ای ما در ایرانادکور با مطالعه و تحقیق و آگاهی از علم روز دنیا در خصوص مصالح جديد در ساختمان و نحوه بکار گیری و اجرای آن ها بهترین روش های اجرایی را در زمینه مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله را ارائه می دهد. در خصوص بهترین اجرای دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب ایران می توانید با ما مشورت کنید، شماره های ما را از وب سایت دریافت نمایید. @iranadecor  هم آدرس صفحه اینستاگرام ماست که حاوی مطالب جالب و به روزی در زمینه دکوراسیون است.

به روز رسانی : ص.توکلی/ تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه