مقالات تخصصی معماری

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی
زمانی که در رشته معماری فعالیت می‌کنید، قطعاً باید با تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی آشنا باشید. در این مقاله به بررسی تفاوت معنا و مفهوم در معماری داخلی و طراحی داخلی می‌پردازیم.

تاریخ: 1399/11/20

شاید اگر قصد داشته باشیم تا به بررسی دقیق و تفاوت بین مفاهیم معماری داخلی و طراحی داخلی بپردازیم، در یک مقاله نتوان به صورت کامل حق مطلب را ادا کرد. در این مقاله قصد داریم تا در حالت کلی به بررسی تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی بپردازیم. معماری داخلی و طراحی داخلی با وجود شباهت بسیار زیادی که در کلمات به یکدیگر دارند، در اصل دارای معنا و مفهوم متفاوتی می‌باشند که شناخت این تفاوت به منظور درک بهتر این دو حوزه از الزامات به حساب می‎‌آید. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی 6

معماری داخلی، طراحی داخلی، دکوراسیون داخلی

این سه کلمه بسیار شبیه یکدیگر هستند و در بسیاری موارد افراد ممکن است از این سه کلمه به جای یکدیگر استفاده کرده و هیچگاه به این موضوع دقت نکنند که در اصل این سه کلمه دارای معانی متفاوتی هستند. هدف هر سه این حوزه در معماری در اصل بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها با توجه به فضای اطراف و تغییر آن می‌باشد. این سه حوزه متفاوت در معماری ممکن است در بخش‌های خاصی با یکدیگر مشابهت یا همپوشانی داشته باشند، اما قطعاً از لحاظ معنایی با یکدیگر متفاوت می‌باشند. این مفاهیم همگی در یک زمینه مشترک ولی با وظایف مختلف فعالیت می‌کنند. آشنایی با کانسپت در معماری داخلی نیز به شما در روند درک این مفاهیم کمک خواهد کرد.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی 4

معماری داخلی چیست؟

معماری داخلی در تعریف تخصصی خود در منابع و کتب علمی بدین معنا است که در اصل علم طراحی فضای داخلی ساختمان با توجه به استانداردهای موجود در زمینه طراحی هر بخش از ساختمان برای هر فضایی در نظر گرفته می‌شود. انسان از بدو تولد خود به دنبال سرپناهی برای زندگی کردن بوده است و همواره تلاش می‌کند تا فضای زندگی و محیط زندگی خود را به بهترین نحو نگهداری و طراحی کند. علم معماری داخلی از گذشته تاکنون بسیار پیشرفت داشته است و امروزه شامل حوزه‌های مشترکی با علم روانشناسی، هنر و زیبایی نیز می‌شود. شاید سوال معماری داخلی چیست در اصل توضیحات مفصلی در زمینه توضیح این مساله داشته باشد.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی 3

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی در کتب معماری و لغت‌نلمه‌ها دارای معانی متعددی می‌باشد، اما تعریف طراحی داخلی برمبنای  لغت‌نامه‌ی وبستر چنین است:” طراحی داخلی عبارت است از هنر یا عمل برنامه ریزی و نظارت بر طراحی و اجرای معماری داخلی و مبلمان می‌باشد.” در حالت کلی می‌توان بیان کرد که طراحی داخلی در اصل یکی از شاخه‌های معماری داخلی است و یک طراح داخلی در اصل با فضاهای داخلی ساختمان ارتباط مستقیم دارد و وظیفه طراح داخلی این است که با توجه به اصول و مبانی معماری، به تعریف و دیزاین فضاهای داخلی ساختمان بپردازد و در نهایت فضایی دلنشین و خاص را برای ساکنان و افراد استفاده کننده از آن فضا تبدیل کند. یک طراح داخلی می‌تواند در نقشه داخلی یک ساختمان تصرف کرده و فضاها را کوچک یا بزرگتر کند.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی 1

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

تفاوت اصلی میان این دو سبک از طراحی در اصل میان دانش و علم دقیق‌تر و توانایی فنی طراح داخلی و معمار داخلی می‌باشد. در حالت کلی می‌توان بیان کرد که معماری داخلی در اصل پیچیده‌تر و سخت‌تر از طراحی داخلی است و شامل تجزیه و تحلیل ساختار فضای داخلی ساختمان می‌باشد که از مقررات ساختمان‌سازی و ساختار طراحی پلان بهره می‌برد. در حالی که طراحی داخلی شامل کنترل قسمت‌های خاصی از یک پروژه می‌باشد. در ادامه نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید.

enlightenedمعماری پایدار و شاخص‌های آن

enlightenedمعماری دیکانستراکشن

enlightenedطراحی سه بعدی اجزای خانه

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی 2

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفه‌ای و همچنین داشتن سابقه‌ای طولانی در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل و دفاتر اداری و تجاری در شیراز و جنوب کشور تلاش می‌کند تا با به کارگیری از بهترین و خاص‌ترین ایده‌ها همواره خدماتی خاص و منحصر به فرد را به شما عزیزان ارائه دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین ایرانادکور تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه