طراحی باغ و فضای سبز

طراحی محوطه سازی باغ در شیراز

طراحی محوطه سازی باغ در شیراز

طراحی محوطه سازی باغ در شیراز
در این دنیای تکراری آهن و سرعت ، داشتن محوطه ای که با سلیقه و خواست خودمان طراحی شده و ما را از دود و زندگی روزمره خسته کننده دور می کند نعمتی بی نظیر است ، نفس کشیدن در هوایی که بوی برگ و باران می دهد و سرشار است از حس بکر طبیعت.

تاریخ بروز رسانی : 1401/07/02

طراحی محوطه سازی باغ در شیراز موضوعی بسیار مهم ، جذاب و پیچیده است ؛ در این دنیای تکراری آهن و سرعت ، داشتن محوطه ای که با سلیقه و خواست خودمان طراحی شده و ما را از دود و زندگی روزمره خسته کننده دور می کند نعمتی بی نظیر است ، نفس کشیدن در هوایی که بوی برگ و باران می دهد و سرشار است از حس بکر طبیعت.

ایرانادکور، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی، دکوراسیون باغ و ویلا فضاهای اداری، تجاری و . . . شما را به مطالعه این نوشتار دعوت می کند.

اجرای محوطه سازی باغ

طراحی محوطه سازی باغ در شیراز چه ویژگی هایی دارد؟

در هنگام طراحی محوطه سازی باغ در شیراز باید به نکات مهم و مختلفی توجه کرد تا بتوان در نهایت بهترین طرح را داشت. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعاتی کاربردی و مهم در این زمینه به دست آورید.

المان های باغ و ویلا

آلاچیق، آبنما، برکه، نهر، استخر، گل کاری، درخت کاری، رواق، باربیکیو و . . . از بخش های مهم محوطه سازی به شمار می روند. یکی از وظایف ما در ایرانادکور مشورت با کارفرما برای پی بردن نظرات و سلایق و خواسته های اوست. سپس با توجه به مساحت و خواست کارفرما، طرح ها و المان های متفاوت را پیشنهاد داده و پس از انتخاب وی طراحی می کنیم. نورپردازی نیز علاوه بر زیبایی باعث افزایش امنیت محوطه می گردد. به علاوه نورپردازی صحیح و اصولی باعث می شود بتوانیم از فضای طراحی شده در شب هم استفاده نماییم که در بخش نورپردازی به آن خواهیم پرداخت.

ایرانادکور

نقش آلاچیق در محوطه سازی 

  • آلاچیق ها از نظر نوع به چند دسته تقسیم می شوند :
  • آلاچیق مدرن
  • آلاچیق سنتی
  • پرگولا
  • آلاچیق های قابل زندگی

ما در ایرانادکور می توانیم انواع آلاچیق را بسته با نیاز ، بودجه و خواست شما طراحی و اجرا کنیم .

از نظر جنس آلاچیق می تواند  از جنس پارچه , چوب , فلز, سنگ و حصیر باشد ، حتی شما هم میتوانید آلاچیق کوچکی برای گوشه امن حیاط خود داشته باشید ، آلاچیق در واقع سایبانی است که می توانید به صورت تفریحی در تمام فصول از آن بهره ببرید. بخش خارج از خانه که حضور در فضای باز و تجدید روحیه را به شما هدیه می دهد.

enlightenedآلاچیق های سنتی معمولا هندسی شکل ستند و نمای چوبی دارند  که سقف این آلاچیق ها می تواند چوبی ، سفالی ، از جنس نی ، الیاف طبیعی و یا سازه های معماری مانند گنبد های بتنی یا آجری در نظر گرفته شود.

enlightenedآلاچیق های مدرن هم معمولا مکعبی و غیر منظم و یا گرد هستند و سازه اصلی آن ها فلز است و اصولا آلاچیق های مینیمال که ساده و رنگی تر هستند در دسته مدرن قرار می گیرند.

enlightenedپرگولا را عده ای همان آلاچیق میدانند اما تفاوت بسیار مهم پرگولا با آلاچیق در طراحی سقف آن است ، سقف پرگولا به صورت مشبک ساخته می شود تا درون آن بصورت نیم افتاب نیم سایه باشد اما سقف آلاچیق معمولا کاملا پوشیده است.

enlightenedبرخی آلاچیق ها قابل حمل هستند که اکثرا از جنس پارچه ساخته می شوند اما برخی آلاچیق ها هم قابل زندگی هستند که باید با متریال هایی مانند سنگ و فلز و چوب آن ها را اجرا کرد.

آبنما در طراحی محوطه سازی باغ در شیراز

صدای آب همیشه روح نواز است ، انواع آبنما با توجه به شکل، نحوه‌ی طراحی، نحوه‌ی اجرا، مواد به کار رفته در فرایند ساخت، ویژگی‌های سمعی و بصری، ویژگی‌های تصفیه‌کنندگی، اندازه، محل قرارگیری، برودت یا گرمایش  و…  تقسیم‌بندی  شده اند.

تلفیق آب و نور باعث افزایش تمرکز و سلامت ذهنی است. با داشتن آبنما معجونی از انرژی و حس مثبت را دریافت خواهید کرد پس حتی اگر فضای کوچکی دراختیار دارید برای داشتن یک آبنمای زیبا شک و تردید به خود راه ندهید.

از انواع آبنماهای رومیزی گرفته تا آبنماهای بزرگ باغی را در ایرانادکور برای شما طراحی و اجرا می کنیم. کافیست با مشاوران ما در تماس باشید.

استخر در طراحی دکوراسیون باغ در شیراز

اهالی شیراز به خوش گذرانی در بین مردمان ایران شهره اند ، وجود استخر و امکان اب تنی چیزی نیست که در یک باغ بتوان به سادگی از کنار آن گذشت ، همیشه باغ یا ویلایی که استخر دارد خود به خود به دست لاکچری ها وارد می شود حتی اگر بخواهید باغی اجاره کنید همینکه نام استخر را می اورید قیمت ها بسیار متفاوت می شود ، طراحی استخر ویلا یکی از قسمت‌های برنامه ریزی برای محوطه سازی ویلا چه در محیط داخل و چه در محیط بیرون به حساب می آید. اگر فضای شما مساحت بیشتری برای ساخت و ساز و محوطه سازی دارد ، یک محوطه فضای سبز با نمای زیبا برای ساخت استخر نیز خواید داشت حال می توانید برای اطراف استخر هم برنامه ریزی کنید تا دکوراسیون آن قسمت هم خیره کننده باشد.

بهترین طراحی محوطه ویلا

انتخاب طراحی محوطه سازی باغ و ویلا 

در هر ویلا یا باغی محوطه اولین فضایی است که در هنگام ورود دیده می‌شود و زیبایی آن تاثیر روانی زیادی بر انسان خواهد داشت. همچنین شاخصه ای است که به ویلا روح می‌بخشد و آن را باصفا و خاص جلوه میدهد.

طراحی یک ویلا شامل طراحی فضاها، حجم، نمای ساختمان و در نهایت طراحی محوطه یا محوطه سازی است.

قدم اول در اجرای محوطه سازی باغچه در اصل انتخاب طرح و شیوه سامان دهی گل و گیاهان در باغچه است. انواع طرح‌های متفاوتی برای طرح محوطه سازی باغچه وجود دارد. طرح شطرنجی، خطی، راه راه و دایره‌ای شکل از بارزترین انواع طرح‌ها در محوطه سازی هستند. انتخاب طرح در مرحله اول به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر سمت و سوی خود را انتخاب کرده و هدفمندانه به انتخاب مصالح دست بزنید. اصول سازماندهی فضای سبز نیز بر همین اصل استوار است.

بافت گیاه به ظرافت یا درشت بودن، زبری یا نرمی، سنگینی یا سبکی یک گیاه خاص بستگی دارد ؛ گلها، برگها همه دارای بافتند و استفاده از گیاهان با بافت‌های مختلف راهی عالی برای ایجاد تنوع در محوطه سازی حیاط ویلا خواهد بود.

همچنین طراحی فضای سبز ویلا باید تناسب ساختاری و چیدمانی با طراحی ویلا را داشته باشد ، درختان و بافتی که برای یک ویلای سنتی انتخاب می کنیم کاملا متفاوت با گیاهان و بافت هایی که برای باغ و ویلای مدرن استفاده می کنیم.

باغ سازی

انتخاب گیاه در محوطه سازی باغ و ویلا

از مسایل بسیار مهم در محوطه سازی انتخاب گل و گیاه است. ما همیشه با گیاهان متنوع سروکار داریم که باید بتوانیم بهترین آن ها را انتخاب کنیم. علاوه بر شرایط ارثی و ژنتیکی، محیط زیست هم تاثیر بسیاری در این انتخاب دارد. تغییرات درجه حرارت، حداقل مطلق دما، میانگین و حداکثر مطلق دما، تغییرات میزان رطوبت نسبی هوا، بارندگی ها، تعداد روزهای ابری و آفتابی، کوتاهی و بلندی روز و شب و دیگر پدیده های جوی بر روی انتخاب گیاه تاثیر گذارند که بهتر است حتما از کارشناسان این موضوع در این راه کمک بگیرید.

انتخاب گیاه در محوطه سازی باغ و ویلا

از مسایل بسیار مهم در محوطه سازی انتخاب گل و گیاه است. ما همیشه با گیاهان متنوع سروکار داریم که باید بتوانیم بهترین آن ها را انتخاب کنیم. علاوه بر شرایط ارثی و ژنتیکی، محیط زیست هم تاثیر بسیاری در این انتخاب دارد. تغییرات درجه حرارت، حداقل مطلق دما، میانگین و حداکثر مطلق دما، تغییرات میزان رطوبت نسبی هوا، بارندگی ها، تعداد روزهای ابری و آفتابی، کوتاهی و بلندی روز و شب و دیگر پدیده های جوی بر روی انتخاب گیاه تاثیر گذارند که بهتر است حتما از کارشناسان این موضوع در این راه کمک بگیرید.

محوطه سازی

مصالح لازم برای محوطه سازی

برای محوطه سازی باغ و ویلا می توان از ترکیب مصالح گوناگون نظیر چوب، تخته سنگ، سرامیک، سنگ ریزه، درختچه های تزیینی، خزه ها، بوته های کوتاه و … استفاده کرد که انتخاب مصالح بر اساس سلیقه کارفرما و بودجه و مواردی که جزو اصول محوطه سازی است انجام می گیرد. یکی از این اصول اهمیت به اقلیم است، باید مراقب میزان بارنگی، شدت تابش نور آفتاب، بالاترین و پایین ترین دمای سالانه، باد و بسیاری از موارد دیگر بود. در نهایت هم باید ترکیبی که جذابیت بیشتری را در فضای باغ ایجاد می کنند را انتخاب کنیم.

enlightenedآجر به عنوان پرکاربردترین مصالح محوطه سازی شناخته می شود ؛ از آجر علاوه بر نماسازی، در کف سازی محوطه بهره میبریم آجر دارای مقاومت مناسب در حرارت های بالا ، وزن سبک ، طول عمر زیاد ، اتصال مناسب و آسان با انواع سازه ها و تنوع رنگی بالا است اما دشواری در شستن و تمیز کردن به دلیل سطح ناصاف آن ، تفاوت در رنگ هر آجر و یکنواخت نبودن سطح آجرها باعث می شود عده ای آن را کنار بگذارند.

enlightenedسنگ هم از مصالح پرکاربرد در محوطه سازی است که در اندازه ها و اشکال متنوعی تولید و ارائه می شود ، از سنگ در پیاده رو ها، خیابان ها و کف سازی محوطه استفاده می شود ، سنگ دارای مقاومت و ماندگاری بالا ، تنوع رنگ زیاد ، ظاهر زیبا ، قابلیت تمیز کردن با هزینه پایین است اما هزینه بالای تهیه و نصب ، داغ شدن در اثر تابش نور خورشید ، سرد بودن سطح ، لغزنده شدن در صورت تماس با آب هم از معایب آن است.

enlightenedاما چوب که برای طراحی محوطه سازی باغ در شیراز بسیار پرکاربرد است متریالی است از دل طبیعت پس در بسیاری وارد میتواند زیباترین گزینه برای محوطه سازی باشد ؛ چوب به دلیل بافت طبیعی و ظاهر زیبا در بخش های متنوعی قابل استفاده خواهد بود ، از مزایای چوب ، ظاهر زیبا ، بافت طبیعی ، نصب آسان ، ماندگاری و مقاومت بالا در برابر نیروهایی مانند عبور و مرور افراد ، تنوع در رنگ، شکل و ابعاد و همچنین خاصیت گرمازا بودن آن است اما چوب گران است، مقاومت پایین در برابر رطوبت و آب و همچنین مقاومت پایین در برابر خراش دارد که این موضوع بسته بخ نوع استفاده شما از آن بسیار متغیر است.

البته امروزه متریال های بسیار زیادی با طرح چوب در بازار ارائه شده که علاوه بر از بین بردن معایب چوب ، هزینه بسیار پایین تری هم دارند ؛ ما در ایرانادکور در کنار شماییم تا بهترین متریال ها را برای طراحی محوطه سازی باغ در شیراز انتخاب کنید.

محوطه سازی باغ

نقشه برداری از محوطه

در هنگام طراحی و برنامه ریزی برای محوطه سازی ، باید بتوانیم اطلاعات صحیحی بدست آوریم، یکی از این اطلاعات نقشه زمین است. پیش از طراحی محوطه یکی از کارهای بسیار مهمی که باید مد نظر داشت، نقشه برداری است. نقشه برداری یکی از کارهای بسیار مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت. نقشه برداری به خصوص با دستگاه های مخصوص مثل تئودولیت و توتال، وضعیت خاکبرداری و خاکریزی را برای محوطه سازی مشخص می کند. بهتراست این مرحله توسط مهندسین عمران انجام شود که متخصص در این زمینه هستند.

باغ و ویلا

المان های دیگر در محوطه سازی

آبنما، استخر یا حوضچه آب در محوطه سازی که واقعا جذاب‌ و کاربردی است. شنیدن صدای آب یکی از زیباترین صداهای دنیاست پس آن را از خودتان دریغ نکنید. اینکار انرژی خوب و حس طراوت و تازگی را در فضایتان تولید خواهد کرد. استفاده از آلاچیق در محوطه سازی ، آلاچیق محوطه سازی شما را کامل‌تر خواهد کرد و به دور همی ها حال و هوای بهتری می دهد حتی در زیر باران هم می توانید از فضا استفاده کنید، زیر آلاچیق چای بنوشید و لذت ببرید.

باغ

به یاد داشته باشید که تمام مراحل را باید تک به تک با کارفرما نهایی کرد تا در صورت تمایل کارفرما، ادامه یابد و از دوباره کاری ها جلوگیری شود. نهایی کردن طرح و برآورد هزینه دقیق در هر مرحله باعث صرفه جویی در وقت و هدفمندتر شدن کارها خواهد شد و رضایت کارفرما بدین صورت جلب خواهد شد. ما نیز به عنوان بهترین مجری محوطه سازی در باغ و ویلا در جنوب کشور، می توانیم در کنار شما باشیم تا فضایی رویایی در کنار رعایت اصول ایمنی درطراحی و اجرای محوطه سازی را داشته باشید. با ما از طریق شماره های اعلام شده در وب سایت تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

نویسنده : ص.توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه