طراحی باغ و فضای سبز

پلان محوطه سازی باغ

پلان محوطه سازی باغ

پلان محوطه سازی باغ
رعایت اصول طراحی پلان محوطه سازی باغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با اجرای آن اصول در طراحی می‌توان همیشه بهترین طرح را داشت.

تاریخ: 1399/1/23

هنگام طراحی پلان باغ باید نکات مهمی از جمله نوع درختان و گیاهان، پلان کاشت و مشخص کردن انواع کاربری‌های مورد نیاز در باغ را در نظر گرفت. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی با داشتن تخصص و دانش مدرن و به روز در طراحی و اجرای محوطه سازی باغ همواره بهترین‌ها را برای شما عزیزان رقم خواهد زد.

محوطه سازی باغ شیک و مدرن

پلان چیست؟

در مرحله اول در هنگام طراحی پلان محوطه سازی باغ لازم است تا با مفهوم پلان و کاربرد آن آشنا شویم. پلان در معماری در اصل برشی فرضی به صورت افقی در ارتفاع یک سوم ساختمان یا محوطه است که توسط دید از بالا صورت می‌گیرد و تمام جزییات را می‌توان در آن دید. در طراحی معماری می‌توان پلان را به عنوان قلب طراحی در نظر گرفت. در حقیقت پلان به عنوان نظم و وحدت‌دهنده اجزای مختلف معماری عمل می‌کند. در اصل پلان توسط طراح به صورت دو بعدی طراحی می‌شود.

محوطه سازی باغ

پلان محوطه سازی

پلان محوطه سازی نیز در اصل یک پلان است که در آن تمام جزئیات محوطه سازی و عناصر طبیعی دیده می‌شود. عناصر طبیعی در پلان یک محوطه سازی شامل آیتم‌های مختلفی از جمله: پوشش‌های گیاهی، درختان، گل و چمن می‌باشد. در پلان محوطه سازی عناصر مصنوعی ساخته شده به دست انسان مانند فواره مصنوعی، آبنما، حوض و نیمکت نیز مشخص می‌شود. کاربرد گیاهان در طراحی فضای سبز بسیار گستره است و شامل انواع مختلفی می‌شود که باید با آگاهی کامل انتخاب شوند.

طراحی و اجرای پلان محوطه سازی

اصول اصلی پلان محوطه سازی باغ

در هنگام طراحی پلان محوطه سازی با رعایت تمام اصول و نکات طراحی قطعاً می‌توان به نتیجه بهتری دست یافت، بنابراین، آشنایی با این اصول و رعایت آن‌ها به طراح کمک می‌کند تا بهترین نتیجه ممکن را به دست آورد. در ادامه به صورت خلاصه به بعضی از این موارد اشاره شده است. طراحی فضای سبز و محوطه سازی احتیاج به تخصص و تجربه دارد.

* خط یا محور: استفاده از محور خطی برای کنترل بهتر طرح می‌باشد، زیرا در این صورت طراح برای کنترل حرکت بصری و فیزیکی می‌تواند با استفاده از این خطوط به مراتب افراد را بهتر هدایت کند.

پلان محوطه سازی باغ

* فرم: شکل طبیعی هر جسم را فرم آن جسم می‌نامند. برای مثال: فرم گیاهان بر اساس فرم تنه، شاخه و برگ‌هایشان به وجود می‌آیند. از آنجایی که گیاهان و درختان به کمک هرس کردن قابلیت تغییر شکل و فرم را دارند، تاثیر به سزایی در زیبا سازی محوطه باغ و پارک‌ها دارند.

* بافت: رابطه موجود در بین گیاهان مختلف در یک پلان محوطه سازی، بافت آن نامیده می‌شود. در پارکها و باغ‌‌ها از گیاهان مختلفی استفاده می‌شود. طراح باید در نظر داشته باشد که در تمام پلان از گیاهان یکسان و مشابه استفاده نکند تا باعث یکنواختی در محیط نگردد.

* تنوع: منظور از تنوع در پلان محوطه سازی باغ در اصل ترکیب رنگ، فرم و بافت‌های مختلف است که باعث ایجاد زیبایی و تنوع در فضای باغ می‌شود و این ترکیب در فضای باغ باید ایجاد یکنواختی کند تا افراد بتوانند مسیر خود را به راحتی پیدا کنند و سردرگم نشوند.

بهترین محوطه سازی باغ

اگر شما هم به دنبال بهترین و مدرن‌ترین ایده‌ها و طراحی‌های محوطه سازی باغ و ویلا هستید یا قصد دارید تا از ایده‌های کم‌ هزینه برای دکوراسیون باغ خود استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید. آشنایی با اصول طراحی پلان محوطه سازی باغ در هنگام طراحی و اجرا محوطه سازی بسیار ضروری است.

enlightenedاصول و قواعد طراحی معماری منظر

enlightenedروش‌های نوسازی باغ شخصی با کمترین هزینه

enlightenedبهترین ایده‌های طراحی محوطه ویلا

اصول طراحی پلان

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در جنوب کشور با بهره‌مندی از دانش و تخصص تیمی حرفه‌ای در طراحی و اجرای محوطه سازی باغ و ویلا همواره در تلاش است تا خدماتی خاص و متفاوت را برای شما همراهان گرامی به ارمغان آورد. کافی است جهت ثبت سفارش طراحی خود با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: ه. درعلی/ عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه