مقالات تخصصی معماری

طراحی پله برقی در شیراز

طراحی پله برقی در شیراز

طراحی پله برقی در شیراز
در این نوشتار از تیم ایرانادکور قصد داریم در خصوص طراحی پله برقی در شیراز با شما حرفه ای های معماری صحبت کنیم. برخي از عوامل تاثيرگذار در طراحی پله برقی عبارتند از: نيازهاي فيزيکي پروژه، محل نصب، الگوهاي ترافيکي، ملاحظات ايمني و هماهنگي سيستم با دکوراسيون محل نصب. بديهي است عوامل فيزيکي نظير فاصله عمودي و افقي که بايد پله برقي را در آن مستقر نمود در درجه نخست اهميت مي باشند. با بررسي اين عوامل مي توان شيب پله برقي و طول واقعي آن را محاسبه نمود.

تاریخ مقاله : 1399/04/20

ایرانادکور ، مرجع تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی ، خلاقیت و تفکر خلاق در معماری   را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است .

طراحی پله برقی

عوامل موثر در طراحی پله برقی

عوامل فيزيکي موثر در طراحی پله برقی، ميزان استحکام پي ساختمان جهت تحمل وزن بالاي اجزاي تشکيل دهنده بعلاوه مسافرین پله برقي است. چرا که تمام بار ناشي از ادوات و تجهيزات پله همچنين بار ناشي از تجمع افراد بر روي پله برقي بر کف يا طبقات ساختمان محل نصب وارد مي شود. انتخاب محل نصب پله برقي از اين نظر که بايستي در انظار عمومي قرار گرفته و براحتي ديده شود نيز مهم است. همچنين در فروشگاه ها و موارد مشابه، انتخاب محل نصب بايد بگونه اي باشد که عملکرد پله برقي ، مزاحم ديده شدن کالاهاي فروشگاه نگردد.

طراحی پله برقی

ایمنی پله برقی

عامل ايمني نيز از موارد پراهمیت در طراحی پله برقی است. حفاظت از حريق در محفظه هاي زميني پله برقي در طبقات ممکن است بوسيله تعبيه اسپرينکلر(آب فشان) هاي خودکار يا پوشاندن آنها با پرده هاي نسوز صورت گيرد. همچنين ميتوان پله برقي را در يک سالن ايزوله ضد حريق نصب نمود. براي جلوگيري از افزايش بيش از حد دماي کارکرد، بايستي در محفظه نصب موتور و چرخدنده ها، دريچه هائي براي تهويه هوا درنظر گرفته شود. همچنين ممکن است لازم باشد که آسانسور ويلچربري در مجاورت پله برقي درنظر گرفته شود تا معلولين بتوانند از آن استفاده نمايند.

طراحی پله برقی

شیب پله‌برقی

در خصوص طراحی پله برقی در شیراز صحبت می کنیم. بر طبق استاندارد EN115 زاویه شیب پله‌برقی در صورتی که ارتفاع پله‌برقی (فاصله کف تا کف دو طبقه متوالی) کمتر از 6 متر باشد، نمی‌تواند بیش از °35 باشد. این در حالی است که کثر شرکت‌های سازنده پله‌برقی ها را فقط با دو زاویه °30 و °35 می‌سازند.

شیب پله برقی

تعداد پله‌های افقی پله برقی

تعداد پله‌های افقی در قسمت بالای پله‌برقی و پایین آن که مسطح می‌باشد 2 پله یا 3 پله می‌باشد. هر چه تعداد پله‌های افقی بیشتر باشد، پیاده و سوار شدن افراد با سهولت بیشتری انجام می‌شود. در امکن عمومی نظیر متروها و ایستگاه‌های مسافری توصیه می‌شود که تعداد پله‌های افقی 3 پله انتخاب شود. در صورتی که زاویه شیب پله‌برقی 30 درجه باشد از 3 پله افقی استفاده می‌شود.

تعداد پله برقی

روش‌های مختلف چیدمان پله برقی

چیدمان پله‌برقی در چند طبقه به روش تکی

چیدمان پله‌برقی در چند طبقه به روش ضربدری

چیدمان پله‌برقی در چند طبقه به روش موازی

طراحی پله برقی

آمار مصدومین حوادث پله برقی ها

یکی از شایع‌ترین سوانح مرتبط با پله‌برقی افتادن و سقوط از پله‌برقی می‌باشد. در یکی از آمارهایی که در دی ماه امسال توسط مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران ارائه شد، بیشترین آمار سوانح در متروها مربوط به افتادن و سقوط از پله‌برقی ها بوده است. آمار مصدومان برحسب جنسیت نیز بسیار جالب توجه می‌باشد، به طوری که ۷۳% (۲۲۴) مورد از مصدومان مرد و تنها ۲۲% از آنها زن بوده‌اند. در ۲۷ مورد از سوانح جنسیت افراد سانحه دیده ثبت نشده است.

مصدومین پله برقی

مقالات زیر تقدیم به شما :

enlightenedطراحی داخلی مجتمع های تجاری

enlightenedانواع پله و کاربرد آن

enlightenedراهنمایی‌های تکنیکی کف سازی

پله برقی

سخن پایانی ایرانادکور

در مقاله ای که خواندید تلاش کردیم نکاتی مختصر و مفید از طراحی پله برقی را عنوان کنیم. برای آگاهی بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. بهترین طراحی پله برقی در شیراز و جنوب ایران را از ما بخواهید. پیشتر در همین سایت انواع راه‌پله و موارد استفاده آن‌ها را بررسی کرده ایم.

نویسنده : ص.توکلی / عضو تیم تحریریه ایرانادکور

دکوراسیون داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه